Wat is er nieuw

garnalen lijken gek te worden

• Onderwerp starter Onderwerp starter jeroentjuh
  • Startdatum Startdatum
J

jeroentjuh

Guest
Ik heb nu sinds 2 weken een stuk of 60 vuurgarnalen in mijn bak zitten.
De garnalen waren lekker actief aan het schoonmaken op de bodem, stenen en planten.
Echter toen vandaag de verlichting aansprong zag ik een verandering in hun gedrag.
Ze zitten nog amper op de bodem en zwemmen zeer actief door het hele aquarium.
Ook blijven ze niet echt op een plek zitten, maar zijn constant in beweging.
Heb zojuist de waterwaardes getest en daar kwam het volgende uit:

ph = 7
kh = 3
gh = 3
nh3 = 0
no2 = 0
no3 = 25
po4 = 0
co2 = 30 mg/l

Dit zijn de waterwaardes die ik over het algemeen altijd heb, alleen po4 is op het moment wat minder.
Ik heb voor zover ik weet geen planten in de bak waar garnalen een hekel aan hebben.
Temperatuur van de bak is overal rond de 24 graden.
Verder heb ik een PH verlagende bodem en gebruik ik nu 3 weken voeding van planted box.
heb ook even een kort youtube filmpje gemaakt.

Vaak zie je dit als een vrouwtje stoffen afgeeft na het vervellen en ze een eivlek heeft. Dan gaat de paringsdans beginnen😀😀. Je gh is wel vrij laag voor Vuurtjes hoor.

Denk idd ook net als John dat er een vrouwtje vervelt is want zijn voornamelijk de mannetjes als ik het goed zie die door de rondte gaan!

heb al meerdere dingen geprobeerd om de GH omhoog te krijgen maar wat ik doe het blijft rond deze waarde.
Ik weet dat het garnalen het liever wat hoger hebben, maar wou het toch een kans geven.
Zijn garnalen van marktplaats die hier uit de buurt komen, oftewel gekweekt op bijna hetzelfde water.

Ik zal het dan nog even aankijken gezien het inderdaad de wat lichtere garnalen zijn die los gaan.

Net nog een keer het filmpje gekeken en zie een aantal mooie rode dames gewoon rustig zitten grazen en als er iets loos zou zijn met de waterwaarden deden die net zo hard mee.
Op zich hebben garnalen geen hekel aan planten trouwens maar gaat het over nieuwe planten die net van de winkel komen,bepaalde soorten worden door de plantenkwekers behandeld met slakkengif en dat is al in een hele lage concentratie dodelijk voor de garnalen.

Waar of hoe bepaal je de co2 mee want met deze waarden zou die rond de 8 zitten namelijk.

Waarom een PH verlagende bodem met vuurtjes? Nitraat mag ook wel.wat omlaag.

Dat vroeg ik mij ook al af want dat is niet nodig bij Vuurtjes.

Zelfs af te raden zover ik begrijp.

vuurtjes hebben graag zowel een KH als GH van 5+ en een PH rond de 7,5-8

Zal meer voor de planten zijn want is niet direct een speciaal garnalenbakje als ik het zo bekijk! 😉

Ik heb hier trouwens ook gewoon vuurtjes op een ph verlagende bodem en osmosewater zitten,ga ze er wel uithalen want worden er wat teveel naar mijn zin en ben bang dat de kleine cr en cbs het onderspit gaan delven.
Dus kan gewoon zonder problemen.

Ze hebben inderdaad een brede range maar ja of die bodem veel toevoegt vraag ik me dan wel af:S

Als voedingsbodem voor de planten neem ik aan.

De soil is inderdaad puur voor de planten.
Garnalen zijn inmiddels al weer terug bij het oude gedrag.
Verder zijn ze lekker actief en heb ik al wat afgeworpen schalen gevonden, lijkt me dus dat niet zo heel veel last hebben van de waardes.
De CO2 wordt bepaald/gecontroleerd door middel van een drop checker, deze heeft een check vloeistof van 30 mg/l.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan