Garnalen met 1 betta mannetje?


D

Displaynaam

Guest
Ik zat te denken om in mijn 60liter aquarium waar nu 1 betta mannetje in zit een stuk of 20 vuurgarnalen er in te gooien. Ik heb twee stukken decoratie er in en stuk of 15 planten. Ik las dat het op zich zou kunnen
want de kweek is sneller dan die betta kan eten.(daarom dacht ik om de beginnen met 20/30 garnalen).


Eerste vraag: Betta met garnalen, ja of nee?
Tweede vraag: Hoeveel moet je garnalen eten geven? Ik lees 1x per dag en ik lees 1x per 3 dagen.
Derde vraag: Ik heb gewoon grind in mijn aquarium, ik geloof 2-3mm is dit prima of?
 
"Ghost Shrimp" zou wel kunnen? maar vuurgarnalen niet, had ik wel duidelijk gemaakt genoeg verstop plaats en ik gooi er direct 20/30 in.
 
Op de vraag ja of nee zal ieder zijn eigen mening geven natuurlijk ;)
Als je bak al langer staat en er hier en daar wat aanslag zit en rommeltjes op de bodem te vinden zijn is in principe 1 keer in de week voeren al genoeg.
 
Wat seabait zegt.

Ik heb ook al eens gelezen dat de betta niet snel genoeg zou zijn voor een garnaal te vangen. Gelezen niet zelf gezien :)

Ergens anders las ik dat je anders eens voor japonica's moet kijken. deze zijn iets groter. Nadeel is dat je ze enkel kan kweken op brakwater. Zouden wel goede algeters zijn.

binnen dit en x-aantal weken ga ik zelf ook een betta loslaten in mijn bak waar tig sakura's inzitten.
 
Seabait zei:
Op de vraag ja of nee zal ieder zijn eigen mening geven natuurlijk ;)
Als je bak al langer staat en er hier en daar wat aanslag zit en rommeltjes op de bodem te vinden zijn is in principe 1 keer in de week voeren al genoeg.

Laat ik mijn vraag dat veranderen.

Is het mogelijk 1 betta mannetje met garnalen?
 
Is natuurlijk mogelijk maar wat is je idee van de garnalen?
Zoals je weet zullen er opgegeten worden,de kans is wel groot door het snelle kweken dat er een kolonie garnalen blijft bestaan maar die zullen heel schuw zijn en dus weinig plezier geven om naar te kijken.
 
Ik zou het niet doen. Ik geef ze 2x per week voer en af en toe wat komkommer of een blad als brandnetel of beuk.
Ik had met de aanschaf van de Betta nog 2 garnalen over maar na 2 weken waren die niet meer te vinden in de bak.
 
Seabait zei:
Is natuurlijk mogelijk maar wat is je idee van de garnalen?
Zoals je weet zullen er opgegeten worden,de kans is wel groot door het snelle kweken dat er een kolonie garnalen blijft bestaan maar die zullen heel schuw zijn en dus weinig plezier geven om naar te kijken.

Ik heb dit aquarium nu 4 maanden, ik heb pas de vrouwtjes(bettas) er uit moeten halen. Nu zit er alleen een mannetje in. Ik vind tot mijn verbazing het mannetje alleen wel mooi gezicht(had ik echt niet verwacht). Toch zo als ik had verwacht vindt ik het een beetje leeg.
Ik heb het aquarium zo staan dat ik enkele uren per dag mijn aquarium in zicht heb.

Dus het idee is dat het aquarium beetje extra leven in komt. Schuw en af en toe garnalen zien kan ik genoegen mee nemen. Tenzij ze na een week al dood zijn door dat ze opgegeten zijn.
 
jessicapilon zei:
Ik zou het niet doen. Ik geef ze 2x per week voer en af en toe wat komkommer of een blad als brandnetel of beuk.
Ik had met de aanschaf van de Betta nog 2 garnalen over maar na 2 weken waren die niet meer te vinden in de bak.
Je had maar twee garnalen om mee te beginnen, toch? Dus misschien als je een grote bevolking had, was het goed gekomen
 
Die waren over van een grote groep en ik wilde op de Betta overgaan dus.
Als je meer hebt zal de groep zich wellicht best wel instant houden hoor. Maar persoonlijk hoef ik niet te zien of te weten dat mn Betta ze op gaat eten.
Dan zet ik ze niet bij elkaar, maar dat is persoonlijk hoor.

Nu was ik erg snel van die 2 garnalen af merkte ik achteraf.
 
Ik heb in m'n vision misschien wel tegen de 200 vuurgarnalen en met voeren zag je echt letterlijk hoopjes garnalen.
Sinds 10 dagen een Apistogramma in de bak en kan nu met moeite zo op het eerste gezicht 20 garnalen tellen want zijn er al enorm veel opgegeten en de rest zit verstopt.
 
Seabait zei:
Ik heb in m'n vision misschien wel tegen de 200 vuurgarnalen en met voeren zag je echt letterlijk hoopjes garnalen.
Sinds 10 dagen een Apistogramma in de bak en kan nu met moeite zo op het eerste gezicht 20 garnalen tellen want zijn er al enorm veel opgegeten en de rest zit verstopt.

Whahaha, die arme beestjes.
Die Apisto heeft dus geen honger meer John ;).
 
Echt niet normaal,die is een hele dag aan het jagen en zwemt soms een tijdlang met een staart uit z'n bek.
Vond de populatie vuurgarnalen de laatste tijd wel wat aan de fikse kant maar gaat zo toch wel heel rap.
 
IK neem aan dat je goede verstop plaats had, zo te lezen heb je ervaring met garnalen.

Maar raakt nu verward in je eerder bericht:

Seabait:
Is natuurlijk mogelijk maar wat is je idee van de garnalen?
Zoals je weet zullen er opgegeten worden,de kans is wel groot door het snelle kweken dat er een kolonie garnalen blijft bestaan maar die zullen heel schuw zijn en dus weinig plezier geven om naar te kijken.


En in je tweede berichten schrijf je dat in 10 dagen 180 garnalen zijn gesneuveld. Lees ik het verkeerd (kan makkelijk hoor) maar deze twee berichten die in korte tijd geplaatst zijn spreken elkaar heel erg tegen.

Dus is de mening: het kan maar je ze zijn dan heel erg schuw of ze worden allemaal opgegeten?
 
Ik zeg niet dat er 180 garnalen zijn opgegeten,geen idee hoeveel precies wel maar bedoel te zeggen dat ik ze eerst overal zag en nu er in eerste instantie ongeveer 20 zie.(de grootste)
Als ik goed ga kijken zie ik er een berg verstopt tussen de planten.
 
Seabait zei:
Ik zeg niet dat er 180 garnalen zijn opgegeten,geen idee hoeveel precies wel maar bedoel te zeggen dat ik ze eerst overal zag en nu er in eerste instantie ongeveer 20 zie.(de grootste)
Als ik goed ga kijken zie ik er een berg verstopt tussen de planten.
Zou als ik al schreef, ik kan het makkelijk verkeerd lezen.
Bedankt, nu ik het voorbeeld begrijp heb ik er wat aan.
 
Ok graag gedaan ;)
En misschien dat Japonica's idd wat zijn?! zijn een slag groter,kweken dan wel niet in het aquarium maar worden wel veel ouder dan vuurgarnalen.
 
Bij ons paraderen de mini-Japonica's vrolijk rond door de gehele bak. Totaal niet bang voor de Betta man. Het k�n dus ook anders. Lijkt wat kort door de bocht om te stellen dat het per s� fout gaat.

Alleen... de volgorde van toevoegen zou hier ongelukkig zijn: klep open + spartelende dingetjes = voer in de ogen van veel vissen.
Als het ook maar even kan wil je eerst de garnalen uitzetten en laten settelen.

~ Ivo
 
Mn neef hield na een week geen enkele vuurgarnaal over na een week van de twintig a dertig die hij van me heeft gehad. Vandaar dat mijn anttwoord "nee" was.
 
Tja het hangt zeker ook af van je Betta want ik lees meer dat het wel kan, maar het kan ook goed misgaan.
 
Mijn betta (bob) kijkt niet om naar de cristalreds die er bij zitten. Heb er bij de aanschaf wel op gelet. Nadat ik hem had uitgekozen is er een mini japonica bij gezet om te kijken of Bob wat zou doen.
 
Dan heeft Bob een goed karakter denk ik ;).
 
Heb zelf een 60cm aquarium, met 1 betta mannetje en ook een vrouwtje in diezelfde bak.
20+ garnalen.
Nu heb ik wel een zwaar beplante bak (zie link in de handtekening), dus men kan zich verschuilen.
Toch heb ik vaak zat de betta's zien rusten naast de garnalen.
Ik zie zat baby garnalen rond huppelen.

tijdens het voeren richt ieder zich echt alleen op de droogvoer.

kijk hier maar eens,

eLonix7c9XqywlhItTmeKb7Es75lXwqc.jpeg

Ik denk als je jouw betta gewoon genoeg eten geeft, en hij niet te hongerig is, dat hij de garnalen wel met rust laat.

Uiteraard is het in de vissen wereld zo: alles wat in de bek past word opgegeten.
 
Leuk om te zien op die foto. Wellicht speelt voeren ook mee, maar ik denk ook wel het karakter van de vis.
Bij meer mensen gaat het goed hoor, maar niet bij iedereen dus.
 
Dank u all voor het advies. Ik begrijp er uit dat het kan, maar er is een kans dat het fout gaat.
 
jessicapilon zei:
Dan heeft Bob een goed karakter denk ik ;).
Bob is geweldig, wat een lief beest, hij zwemt nu door de bak met aan alle kanten kleine bobbies, hij kijkt er niet eens naar. Ben benieuwd of ik er wat groot kan krijgen. Tot nu toe zijn de buikjes nog goed rond. Dus als iemand nog op zoek is naar een hele lieve betta die de garnalen heel laat, nog een paar maanden wachten en dan kan je een bobbie komen halen.
 
Als je garnalen erbij gaat zetten bestaat er een grote kans dat ze voor voer aangezien worden. Heb er zelf ooit 25 bij mijn guppen gezet (nadat ik de guppen voer had gegeven) en dat is helemaal fout afgelopen. Het was een slachtpartij. Een paar hebben het overleefd en deze zag ik maar zelden. Een tweede poging ging wel goed omdat ik de garnalen in het filterhuis heb geplaatst en ze zelf hun weg in het aquarium vonden zonder voor voer aangezien te worden. Als de betta op ze jaagt en er af en toe 1 opeet zul je de garnalen weinig zien en was dat niet wat je nu wilde, wat meer leven in je bak? Dan zou je beter kunnen gaan kijken naar een vissoort die goed met je betta kan ipv een garnalenkolonie te nemen waarbij de kans groot is dat het fout gaat en daardoor erg schuw zijn. Is voor de garnalen ook geen pretje.
 
Guppen is wel totaal wat anders dan een betta. Bij bettas heb je inderdaad rotzakken zitten, (marcelino wunderland in een van mijn bakken heeft bijvoorbeeld een hekel aan corydoras habrosus en jaagt ze de hele bak door) maar wat ik merkte bij guppen is dat die alles (onderzoekend) aanvallen zodra dat nieuw in de bak kwam. Dat deden ze bij platys, Apistogramma, maanvissen, neons en alles daartussen. Ik geloof dat ik liever kersenbuiken heb dan guppen, kersenbuiken terroriseren de boel als ze zich voortplanten, terwijl guppen altijd een guerilla lijken te voeren.
 
Daar heb je wel een punt jelle. Het viel mij op dat toen ik een heel groot supervruchtbaar vrouwtje had die ook haar eigen jongen opat alle guppen haar gedrag nadeden. Nu is dat vrouwtje er niet meer en zijn ze een stuk rustiger maar appelslakken bv redden het nooit bij mij. Zodra de voelsprietjes zichtbaar zijn is er altijd wel een gup die eraan knabbelt waardoor ze maar in hun huisje bleven en uiteindelijk dood gingen. Neemt niet weg dat als het alleen om wat meer leven in je aquarium gaat dat je dan de best mogelijke combinatie moet nemen en dat is een betta met garnalen dan niet.
 

Terug
Bovenaan