Garnalen met Danio margaritatus of anders?


A

AmandaAndre

Guest
Wij hebben vandaag een 2e bak gehaald 80x35x50cm) en willen hier straks op de bodem een stuk of 20 garnalen (vuurgarnalen of christal red) samen met een schooltje visjes.
maar nu is de vraag: wat voor schooltje?
Tetra’s willen we sowieso niet. In de andere bak hebben we fantoomzalmpjes. Deze bak wordt wat druk, dus overzetten en aanvullen is een optie (naast het weggeven van een zooi zwaarddragers, want babyboom).
Maar we zijn ook wel erg gecharmeerd van de Danio Margaritatus. Zijn deze te combineren met garnalen? Voorkeur heeft wel een school van een stuk of 20 visjes, of meer als dat in de bak past. Verder geen andere vissen.
Bak staat nu in te draaien met filters en water uit de andere bak, zodat we al snel een goeie cultuur hebben.
 
Gisteren hebben we 20 jonge garnalen gehaald, een mix van vuur en red sakura.
Nu willen we (als ze wat gegroeid zijn :D) daar een schooltje kleine vissen bij.
We zijn de Rasbora Galaxy/Danio Margaritatus al tegengekomen. Maar wat past er nog meer bij?
Meer komt er overigens niet in de bak, maar een mooi schooltje van 20-30 kleine visjes die geen garnalen eten zou wel mooi zijn.
Bak is overigens 80cm, dus groot zat.
 
Zelf vindt ik de R. Espei een leuk visje die erg goed schoolt. Maar het is wel zo dat alles wat in de bek past als prooi wordt gezien dus met garnalen moet je veel schuilplekken maken om de overlevingskans van de jongen te vergroten. Je begrijpt vast al wel dat een deel vaak wordt weggesnoept door de vissen.
 
Ik ga hier in een 60 liter bak 12 galaxy visjes (zijn dezelfde als jij bedoeld dacht ik) 3 honinggoeramies en een aantal garnalen doen. Is me meerdere malen aangeraden dus volgens mij moet dat prima kunnen...
 
danio margaritatus zijn wel klein maar ook rovertjes die bedreven zijn in eitjes plukken onder de garnalen zelfs vuurtje krijgen ze uitgeroeid.
 
Schuilplekken zijn er wel. We hebben een mooi stuk spiderwood in de bak met daarop mos en 2 soorten Anubias geknoopt. Spiderwood ligt vast met 2 lavastenen met grotere holletjes.
Op de grond nog een steen met mos en wat hoger gras.
R. Espei ziet er ook wel leuk inderdaad.
Goerami's hebben wij in de andere bak gehad, maar helaas, het welbekende virus gehad dat ze niet overleefd hebben. Ik vind ze prachtig, maar dit was een kostbaar grapje zo.
Ik vind schooltjes zelf heel leuk, dus vandaar de keuze voor een schooltje met een klein visje. Tetra's vind ik zelf ook mooi, maar zijn meer rovers en mijn man vindt ze niet zo.
Maar goed, dat geldt dus ook voor de galaxy's? Jammer.
Dat ze af en toe een baby opeten vinden we niet zo'n ramp, we zijn geen kwekers. Maar het is niet de bedoeling dat ze de volwassen exemplaren ook pakken.
 
Als ik op internet ga zoeken vind ik eigenlijk vooral dat het een heel vreedzaam vidje is... dus als je het niet erg vind dat ze hun eigen jongen en eventueel kleine garnalen opeten, dan zou het lijkt mij toch echt geen probleem moeten zijn hoor...

Wij hebben honinggoeramies, die dragen die ziekte van de andere goeramies niet als ik het goed begrepen heb :)
 
Van halfwas en volwassen garnalen zullen ze ( vermoedelijk )wel afblijven enkel de zeer jonge garnaaltjes en eitjes durven wel eens verdwijnen
 

Terug
Bovenaan