Wat is er nieuw

Garnalen niet zo actief

• Onderwerp starter Onderwerp starter Norfisk
  • Startdatum Startdatum
N

Norfisk

Guest
Ik heb sinds een week bijengarnalen in mijn aquarium en alles leek goed te gaan, maar eergisteren had een garnaal heel veel moeite met verschalen. Die is nog steeds een beetje invalide lijkt wel. En sinds vanmiddag zijn sommige garnalen heel inactief. Ze bewegen nauwelijks (ook de pootjes niet). Twee garnalen zitten al de hele dag op dezelfde plek. Ik was bang dat ik toch een teveel aan CO2 in de bak had dus ik heb meteen de uitstroom van het pompje op het wateroppervlak gezet om meer zuurstof in de bak te krijgen. Nu heb ik zojuist nog de waterwaarden gemeten en het blijkt dat de kh te laag is (3). Wat kan ik nu het beste doen?

Overigens moet ik erbij vermelden dat de meeste garnalen wel goed verschalen. Alleen die ene niet.

Volgens mij is het toch de CO2 als ik het zo zie en wat ik elders lees of fora. Ik heb de CO2 ladder uit het aquarium gehaald en de uitstroom zoveel mogelijk op het wateroppervlak gezet. Is er iets wat ik nog kan doen?

Ja dat had ik nog gedaan net. Ik heb een kwart ververst. Ik hoop dat het genoeg is..

Da's vervelend zeg..
Wat is de ph?
Ben zelf niet bekend met bijtjes maar als ik de pootjes van mijn cr's niet zie bewegen ga ik me toch zorgen maken.
Kun je iets meer vertellen over het betreffende aquarium waarin je deze garnaaltjes nu hebt? Hoe lang die draait, grootte etc..

Kan er koper of lood in je leidingwater zitten? daar zijn ze erg gevoelig voor en worden ze ook heel rustig van.

Beste Norfisk,

Wat zijn je overige waardes?

pH
KH
GH
EC
nh3/4
no2
no3
temperatuur?

een kh van 3 is niet te laag
een gh van 3 zou echter wel aan de lage kant zijn.

Bij vervellings problemen kan mineraalrijk voer helpen.

pH <6,4 lager gaat de strip niet
KH 3 graden
GH 7 graden
EC ? staat niet op de strip
nh3/4 staat niet op de strip
no2 0
no3 25
temperatuur 21 graden

Dit zijn dezelfde waterwaarden als gisteren.

Ik had gisteren nog wat extra Crusta Mineral toegevoegd. Maar de KH is niet omhoog gegaan. Slakkengif van planten kan het echt niet zijn en koperen leidingen hebben we wel, maar die zijn al heel lang gebruikt, dus dat is ook onwaarschijnlijk. Ik heb een zeer groot vermoeden dat het een teveel aan CO2 is geweest. Er komen nu wel 10 � 11 bellen per minuut in de bellenteller. Ik hoop dat, nu ik het pompje een tijd lang bellen heb laten blazen, er meer zuurstof en minder CO2 in het water zit. De garnalen die nog over zijn gedragen zich nu normaal. Ik zou niet weten wat ik nu het beste kan doen. Helemaal stoppen met bio CO2 toevoegen? Maar dan is er weer risico op algen.. Het vervelende is gewoon dat de bio CO2 toevoer nauwelijks te regelen valt.

BioCo2 kan je regelen met de hoeveelheid co2 die je gebruikt.
Heb je de Dennerle BioCo2 of gebruik je je eigen oplossing? Als je wilt dat het minder hard gaat lopen, minder gist toevoegen.
Omdat het snacht waarschijnlijk doorloopt kan het zijn dat je inderdaad een te hoog co2 gehalte krijgt.

kijk eens naar de kaart onderaan deze pagina: http://members.home.nl/fredskoisite/berekenen.htm

zelfs al pak je de pH van 6,4 naast een KH van drie dan zit je al hoog met je co2. (de kaart is niet exact, maar ongeveer)
Dus al zit je pH nog lager... dan kan je inderdaad stellen dat het door de co2 komt.
Als je zonder de co2 in de problemen komt met een te hoge pH dan zou je kunnen kijken of je je KH kan verlagen, je water wordt dan wel minder stabiel, dus ga hier voorzichtig mee om.

Wat bedoel je met "BioCo2 kan je regelen met de hoeveelheid co2 die je gebruikt." ?

Maar kan ik nu zomaar de CO2 eruit laten? Het liefst blijf ik wel CO2 toevoegen, maar gewoon wat minder zodat er minder snel een te hoog CO2 gehalte ontstaat. Is het misschien een goed idee om de ladder 's avonds uit het aquarium te halen en het er 's ochtends weer in te zetten?

Misschien een idee om een CO2 indicator in je bak te hangen als je die nog niet hebt? Zo kan je makkelijk zien als er teveel CO2 aanwezig is, of te weinig.

Ja een indicator is inderdaad een heel goed idee. Maar dan blijft de vraag hoe ik de bio CO2 afgifte binnen de perken kan houden.
Dus het best is misschien in een nieuwe fles minder gist toevoegen zodat de CO2 minder hard gaat? En dan de filteruitstroom maximaal op het oppervlak laten?

Norfisk zei:
Maar kan ik nu zomaar de CO2 eruit laten? Het liefst blijf ik wel CO2 toevoegen, maar gewoon wat minder zodat er minder snel een te hoog CO2 gehalte ontstaat. Is het misschien een goed idee om de ladder 's avonds uit het aquarium te halen en het er 's ochtends weer in te zetten?

Zou ik wel doen ja.
Andere optie.. omgekeerd bakje?
Helemaal los van recepten met meer of minder gist, het gaat niet om wat er aan co2 wordt geproduceerd, het gaat op de opname daarvan, dan denk ik dus aan een omgekeerd bakje, daarmee kun je de co2-opname enigszins 'reguleren'.
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/de-co2-diffusor

Een ladder is toch ongeveer hetzelfde principe als een omgekeerd bakje?

Ja want bovenin zit ook zo'n bakje namelijk. Ik zag op website waarnaar je linkte dat het bakje half boven het wateroppervlak uitkwam. Weet jij waarom je dat zo moet hangen? Ik heb mijn ladder namelijk een centimeter onder het wateroppervlak hangen. Ik weet niet of dat een verschil maakt.

Ok ik lees net het volgende:

"Het maakt verschil op welke diepte een bakje in het aquarium wordt geplaatst, hoe dieper hoe beter, enz."

Hoe dieper hoe beter, zou dat betekenen dat dan de meeste CO2 wordt opgenomen of wordt daar iets anders mee bedoeld?

Heb zelf nooit een ladder gebruikt..
Het gaat om de omvang van het raakvlak van de co2-bel en het water, en ook de stroming van het water.
Dus kun je middels de hoogte van het bakje misschien zoeken naar de meest geschikte stroming onder het bakje, ook dat be�nvloed de co2-opname.
Maar op zich maakt de hoogte van het bakje dus niet uit.

Norfisk zei:
"Het maakt verschil op welke diepte een bakje in het aquarium wordt geplaatst, hoe dieper hoe beter, enz."

Hoe dieper hoe beter, zou dat betekenen dat dan de meeste CO2 wordt opgenomen of wordt daar iets anders mee bedoeld?
Goeie vraag, kan ik zo in het artikel geen uitleg over vinden.

Dan probeer ik nu het volgende:
- ladder 's avonds eruit en 's ochtends weer erin.
- uitstroom maximaal
- bij een nieuwe fles minder gist toevoegen

En misschien nog een waterwissel vandaag?

Ze houden niet van te grote schommelingen he, die garnaaltjes.. en dat voorkom je gewoon niet/nauwelijks met bio-co2, dat is de ellende.
Ik zou zeker ook een permanent-test erin hangen.. dat geeft op z'n minst een grove indicatie van of je goed zit in je co2.

Ik heb wel eens een ladder gebruikt en is idd hetzelfde principe als een omgekeerd bakje. Ik had hem zelf ook net onder het wateroppervlakte zitten, voor de uitstroom van het filter. Nog nooit problemen mee gehad. Ik gebruikte dit in mijn garnalenbak.

sorry ik bedoelde
"BioCo2 kan je regelen met de hoeveelheid gist die je gebruikt."

Verder is een ladder (als ik je goed begrijp) bedoeld om het water de co2 beter op te laten nemen.
langs de ladder zitten er namelijk openingen in het plastic waardoor de bellen in aanraking komen met het water. Daarnaast wordt de ladder waar de bellen door gaan steeds kleiner.
Hierdoor neemt het water met een ladder (diffusor) beter co2 op dan met een omgekeerd bakje.
Als je bij dit systeem dus minder bellen hebt, heb je dus (meestal) ook een lagere opname.

Eventueel kun je snachts ook de trap slechts een stuk omhoog trekken zodat bijvoorbeeld de helft boven water uit steekt.
Dit zal de opname minimaal halveren..

Het zijn slechts ideeen, ik hoop dat je er wat mee kan.

IK gebruik een luchtsteentje. met vloeistof 1l. in 2 l. fles(plastic melkpak)blauwe dop.

Bio Co2 geeft haast geen druk, daarom heb ik het kleinste luchtpompje erop gezet.
Dat geeft wel wat verlies, maar och, het gaat goed.

Dan wel Dat slangetje diep in de fles steken, dat het borrelt.
Het andere slangetje naar de bak,, boven in de fles houden.
tegen uitblazen.

Norfisk zei:
Ik zou niet weten wat ik nu het beste kan doen. Helemaal stoppen met bio CO2 toevoegen? Maar dan is er weer risico op algen..

Ik zou helemaal stoppen met co2 toevoegen.
Het risico op algen is ook wel weer te verhelpen maar is een risico dat voor je garnalen tenminste niet dodelijk is!

@Mark: Ja op den duur denk ik toch wel dat een CO2-systeem met een gasfles beter is. Dat lijkt me uiteindelijk toch een betere en veiligere optie.

@nonnepot: bedankt voor de tips

@Bertus: Ik snap het niet helemaal. Gebruik je een luchtsteentje als diffusor voor de CO2 of voor extra zuurstof?

Ik zag helaas dat er nog twee garnalen passief en lusteloos in een hoek van de bak zaten... Ik weet niet of die het overleven. De rest (wat er nog over is van mijn 12 garnalen) ziet er eigenlijk best levendig uit. Nu maar hopen dat het CO2-niveau snel zakt naar acceptabele waarden en hopen dat er geen garnalen meer sterven... Ik had niet verwacht dat dit zo snel zou gebeuren trouwens. De garnalen leken het aanvankelijk prima te doen.

Ik heb trouwens nog eens hier en daar nog wat gelezen over CO2-vergassing van garnalen, en ik lees dat de symptomen trage, lusteloze garnalen zijn die vaak alleen nog de monddelen bewegen: precies hetzelfde dus. Wat mijn ook opviel is dat de kleur van de garnalen steeds lichter leek te worden.

@John: Ik heb de ladder nu 2/3 uit het water. Zo is de CO2-toevoer minimaal. Tegelijkertijd heb ik de filteruitstroom stevig op het wateroppervlak gezet.

Van de twee garnalen die het gisteren moeilijk hadden is er 1 doodgegaan helaas. Ik had de waterwaarden nog eens gecontroleerd en die waren nog hetzelfde. De CO2-concentratie in het water is hopelijk al minder nu. Toch eens zo'n drop checker kopen.

Altijd fijn om dingen uit te kunnen sluiten als er problemen zijn! dus co2 indicator is inderdaad geen slecht idee dan! hoop dat het verder goed blijft gaan!

De garnalen die er nog in zitten zien er prima uit, ik heb zelfs het idee dat ze een stuk levendiger zijn nu ik de CO2-toevoer heb beperkt. Wel heel naar dat door mijn fout een paar garnalen het leven moesten laten, maar het gebeurd me niet nog een keer. Ik ga ook kijken voor een CO2-systeem met een gasfles waarbij je de toevoer veel beter kunt doseren, want bio CO2 is toch niet zo ideaal.

Ach, je kunt waarschijnlijk de populatie nog wel redden, je bent er dus op tijd bij. :thumbs:
Het blijft nu eenmaal lastig soms met garnalen om te achterhalen wat er aan de hand is, maakt de hobby ook wel weer fascinerend 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan