Wat is er nieuw

Garnalen overschot, advies gevraagd

• Onderwerp starter Onderwerp starter Prisci
  • Startdatum Startdatum
P

Prisci

Guest
Sinds vorige zomer heb ik vuurgarnalen in mijn juwel rekord 60 In het begin vond ik zr hardstikke leuk maar ik vind dat het er nu te veel zijn geworden. Ik schat zeker 125, misschien nog wel veel meer. Ik zou de populatie graag uitdunnen maar weet niet zo goed wat ik er mee moet. Nu zat ik er aan te denken er een garnalen etende vis bij te zetten. Ze zitten nu met 5 corydoras panda en 7 neons. Beide laten de garnalen met rust. Nu snap ik dat mijn bakje vol zit maar ik overweeg over te stappen naar een 80 cm. Misschien is er dan meer mogelijk. Welke vissen die in een 80 cm kunnen eten graag garnalen? Of heeft iemand misschien nog een ander advies?

Je kunt ze ook op Marktplaats zetten - of op Aquaforum.
Gangbare prijs is �0,50 per vuurgarnaal voor Marktplaats.
En men zal daar voornamelijk op reageren als ze toevallig in de buurt wonen.

Een vis erbij kopen - niet omdat je vis graag wilt hebben en/of mooi vind - maar enkel om de garnalen op te ruimen, klinkt mij als een vreemde oplossing.
Dan kun je de garnalen nog beter weggeven - veel mensen hebben er graag een paar bij zitten: vuurtjes zijn makkelijk(er), vullen je aquarium niet zomaar en ruimen lekker op.

Wat is er vreemd aan een visje dat juist de zwakste garnalen weg zal pikken? Blijft de populatie sterk van is mijn idee.
En even tussendoor: als het naast die garnalen alleen nog die Corydoras en Neons zij zit je aquarium nog zeker niet vol vind ik.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Wat is er vreemd aan een visje dat juist de zwakste garnalen weg zal pikken? Blijft de populatie sterk van is mijn idee.

En even tussendoor: als het naast die garnalen alleen nog die Corydoras en Neons zij zit je aquarium nog zeker niet vol vind ik.

~ Ivo
Je weet natuurlijk niet van tevoren hoeveel garnalen die visjes (meestal wordt er dan meer dan 1 gehaald) op zullen eten. Als de zieke/trage op zijn..dan de rest nog.

En natuurlijk heb je ook een punt Ivo, maar extra visjes kopen kost geld - vuurtjes verkopen levert geld op. Weer extra budget voor een grotere bak zegmaar 😉

Mijn Puntius titteya zijn echte garnalenkillers. Qua temperatuur passen ze er ook mooi bij (wel pas in een 80 cm. bak).

Ik zou ze ook gewoon verkopen, stel je verkoopt er 100 voor �0,50 per stuk dan heb je toch weer �50 🙂

Rouwtetra's (Gymnocorymbus ternetzi) worden wel eens aangeraden om de populatie levendbarenden in toom te houden. Misschien zijn deze ook wel geschikt voor hetzelfde doel met een garnalenpopulatie. Er is hier iemand op het forum die dat vast kan vertellen. Ik vind het daarnaast bijzonder mooie vissen, als ze statig tussen de plantjes en decoratie hangen. Voor een 60cm bakje misschien een leuke blikvanger.

~ Ivo

Mee eens over het verkopen. Je verdient er een leuk bedrag mee voor je nieuwe bak en je zorgt ervoor dat meerdere mensen van de garnalen kunnen gaan genieten. win win

125 stuks in een rekord 60 veel ? 🙄
Is heel weinig hoor.
Maar denk als je aan het vangen komt dat het er veel meer zijn.
En als het er echt te veel zijn stoppen ze wel met kweken.
Had hier een aqua 40 ( ongeveer 23 liter) dacht dat er ongeveer 150 in zaten maar toen ik aan het vangen kwam ben ik bij 450 de tel kwijtgeraakt.

En gewoon lekker verkopen wat je denkt te veel te hebben.
Genoeg mensen die graag goedkope garnalen willen.
Wil je er snel vanaf goedkoper op mp zetten dan de rest.

Bedankt voor alle adviezen 😀

Het zijn er waarschijnlijk veel meer.. haha sorry ik ben slecht in schatten, dit was een hele voorzichtige schatting. Ik voel me er momenteel gewoon niet prettig bij hoeveel het er zijn, nog een half jaartje zo door en dan durf ik mijn handen dalijk niet meer in de krioelende massa te steken is mijn angst, dat wil ik voor zijn.

Ik ga er natuurlijk niet zomaar een visje bij gooien om de populatie in toom te houden, het moet wel een soort zijn dat mij aanspreekt. Ik ga kijken naar de genoemde exemplaren, bedankt!

Marktplaats is ook een mooi alternatief, al vind ik het zelf altijd best eng om zomaar mensen op de stoep te hebben, rare fobie van mij. Ga eerst eens op FB kijken of ik ze onder mijn kennissen nog kwijt kan. Ik hoef er ook echt geen geld voor te hebben, al is een extra centje natuurlijk altijd welkom. Maar ik ben ze gewoon liever kwijt.

Jammer dat je zo ver weg woont, mijn vuurtjes zijn schijnbaar met te min om te hokken en ik krijg alleen maar een
vermenigvuldiging van de verkeerde soort 😛

Zou er zo 200 kunnen gebruiken voor mijn Rio. 🙂

Suc6 ermee.

Dat is zeker jammer! Ik kom ook nooit in die buurt helaas.

Vandaag nog 30 vuurtjes gekocht voor 12euro bij iemand aan huis hier in hengelo. Die vrouw had er al veel verkocht, ook aan mensen die op 30km afstand wonen. Best mooi handeltje voor haar en was hartstikke blij dat eindelijk eens iemand in de buurt wat leuks had. Scheelt ontzettend met de winkelprijzen 😉

Ja ik zou ze ook op MP zetten en zeker niet laten opeten door welke vis dan ook. Ik vind dit persoonlijk niet ok maar ja geen mens is gelijk. Ik ga zelf geen vissen of garnalen houden om ze bewust daarna op te laten eten.
En zoals Erna al zegt is 125 niet eens zoveel hoor. 5 op een liter is ook nog een mooi aantal. Zou ze dus op MP aanbieden en desnoods gratis laten ophalen.

Kogelvisje kopen.Houd je geen garnaal meer over 😉

Nou mensen, ik heb ze op marktplaats gezet.. Morgen komen er al 3 ge�nteresseerden langs! Had geen idee dat er zo veel vraag naar was. Hopelijk loopt het allemaal goed en krijg ik ze gevangen. Als het goed is ben ik er mogen al ruim 40 kwijt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan