Is meer als je met ph verlagende middelen werkt,dus bv met een ph verlagende bodem en verversen met kraanwater.
Ja maar ja dat is ook geen goede combi want dan werkt je bodem erg snel uit.
Is meer als je met ph verlagende middelen werkt,dus bv met een ph verlagende bodem en verversen met kraanwater.
Hoelang doe je dan over een waterversing?
Zo een halve dag ofnie?
Ja maar ja dat is ook geen goede combi want dan werkt je bodem erg snel uit.
Heb je fotos?Mijn Vuurgarnalen zwemmen inmiddels ook in het aquarium.
Na het overwennen heb ik ze voorzichtig losgelaten.
Ze zijn nu nog wat druk, maar hopelijk straks wat rustiger.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan! 😉
Vraagje tussendoor:
Eergister 30% water ververst van de 60liter bak, waar nu dus sinds vandaag de vuurtjes in zitten.
Wanneer ga ik voor de eerste keer water verversen ( met garnalen) en hoeveel?
Geen idee hoe de Vuurgarnalen zullen reageren op zo iets.
Gewoon verversen zoals normaal, of wat minder water verversen en de tweede keer weer gewoon normaal verversen?
Je hoeft denk niet om de dag te verversen hoor.
Met een normale filter erin. Ik zou normaal verversen maar niet met te koud water.
Juist wel met koud water direct uit d ekraan, dat zorgt ervoor dat ze kunnen verschalen
Ik dacht dat te grote temperatuursverschillen dodelijk waren?
Dat heb je het over verschillen van meer dan 5 graden, en als jij gewoon max 20% ververst dan zakt je temperatuur hooguit 2 graden en dat is juist nodig voor deverschaling
Dat is echt onzin natuurlijk of verschalen ze tussen de waterwissels niet bij jou?
Heb het al eens eerder aangegeven maar bij sommige soorten garnalen kan het juist voor problemen zorgen.
Mag ik vragen bij welke soorten je deze ervaring hebt? Ik heb alleen hommels en deze vervellen namelijk wel zonder waterwissel.en nee tussendoor vervelt er hier niks, en ververs ik met water van gelijke temperatuur heb ik dode garnalen omdat die niet door de vervelling heen komen
Mag ik vragen bij welke soorten je deze ervaring hebt? Ik heb alleen hommels en deze vervellen namelijk wel zonder waterwissel.
Dacht dat het misschien iets te maken zou kunnen hebben met de nieuwere gekweekte soorten maar daar lijkt het dus niet op.Bij zowel de caredinasoorten als neocaaredinasoorten
Ik ben niet de enige die die ervaring heeft dat het koude water z ejuist triggert om te vervellen, en nee tussendoor vervelt er hier niks, en ververs ik met water van gelijke temperatuur heb ik dode garnalen omdat die niet door de vervelling heen komen, je zou een sop dat garnalen&kreeftenforum je licht op kunnen doen op dat gebied ipv mij iedere keer te schofferen op het moment dat dit onderwerp ter sprake komt.
In de natuur regent het ook geen warm water, daar komen zelfs grotere temperatuursverschillen bij dan die 2 graden, dat garnalen doodgaan bij grote temperatuursverschillen zal best, maar niet bij 2 graden verschil
Ik ben niet de enige die die ervaring heeft dat het koude water z ejuist triggert om te vervellen, en nee tussendoor vervelt er hier niks, en ververs ik met water van gelijke temperatuur heb ik dode garnalen omdat die niet door de vervelling heen komen, je zou een sop dat garnalen&kreeftenforum je licht op kunnen doen op dat gebied ipv mij iedere keer te schofferen op het moment dat dit onderwerp ter sprake komt.
In de natuur regent het ook geen warm water, daar komen zelfs grotere temperatuursverschillen bij dan die 2 graden, dat garnalen doodgaan bij grote temperatuursverschillen zal best, maar niet bij 2 graden verschil
Dat zou ik dan wel een punt van zorg vinden..Ik ben niet de enige die die ervaring heeft dat het koude water z ejuist triggert om te vervellen, en nee tussendoor vervelt er hier niks, en ververs ik met water van gelijke temperatuur heb ik dode garnalen omdat die niet door de vervelling heen komen ..
Dat zou ik dan wel een punt van zorg vinden..
Ook zonder koudwater-trigger dienen garnaaltjes probleemloos te kunnen verschalen, lukt dat structureel niet.. dan is er iets niet op orde.
Een koudwater-verversing kan verschaling best triggeren, maar zou geen levensreddende operatie mogen zijn voor de populatie, wat (zoals ik het lees) bij jou structureel het geval lijkt te zijn.
Ik zie het niet als levensreddend eerder als normaal onderhoud, in d enatuur regent het ook regelmatig, dat is waarom de vissen en andere bewoners in de natuur overleven : aanvoer van vers schoon fris water. (mijn theorie)
Ik denk dat je met een bak met weinig belasting prima uitkomt met 10% per week. Dat ververs ik ook wekelijks bij de garnalenbakjes. Ik vul dan met koudwater weer aan waardoor het verschil niet zo heel groot is.
In deze bak ( 60 liter), zitten 50 vuurtjes en enkele Appelslakken.
En aardig wat Torenslakjes .
Meer niet.
Is 20% per week dan voldoende?
Ververs ik dan beter met net iets kouder water, of zelfde temperatuur als het water? ( 24 graden).
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.