Garnalen probleem


pixzy

Member
Lid geworden
31 maart 2024
Berichten
6
Leeftijd
36
Hoi allemaal

Onze Orange Eye Blue Tigers zijn vanavond ineens ziek geworden.
Waterwaarden prima in orde.

Garnalen lijken van binnenuit dof wittig te verkleuren.
Ze vertonen een soort spasmen; ze schieten door de bak. Trekken hun staart in. Vallen in.

We denken toch aan een vergiftiging of een ziekte/parasiet.

We hebben de zieke garnalen apart gezet en een waterwissel gedaan.

Iemand enig idee of ervaring?
 
Het door de bak schieten herken ik wel bij vissen zoals je beschrijft maar dat is dan een nitriet/ ammoniak probleem. Maar als je waardes goed zijn zoals je zegt zou je dit dus uit kunnen sluiten.

Is dit zo plotseling ontstaan ?
 
Porseleinziekte laat dat door de bak schieten ook zien. Heb je een fotto of video?
 
Wat voor aquarium heb je (inhoud, temperatuur medebewoners) ?
Hoe lang draait dit al?
Hoe lang heb je de garnalen?, recent iets nieuwe toegevoegd?

Toevallig ook andere huisdieren als kat/hond welke recent behandeld is met anti vlooien/tekenmiddel ?

Spuitbus in de buurt gebruikt van je aquarium?

Porseleinziekte zou kunnen, b.v. ook door recent toegevoegde garnalen, vergiftiging kan...
 
Het door de bak schieten herken ik wel bij vissen zoals je beschrijft maar dat is dan een nitriet/ ammoniak probleem. Maar als je waardes goed zijn zoals je zegt zou je dit dus uit kunnen sluiten.

Is dit zo plotseling ontstaan ?
Hoe en waarmee test je je water en tot wanneer is de houdbaarheidsdatum van de test?
 
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Het raadsel is waarschijnlijk opgelost!

We zagen dat de kat bij de bak kan. Die is inderdaad behandeld net als boven zijn favoriete ligplaats (niet bij het aquarium).

De waterwissel heeft gelukkig zijn werk gedaan.Vandaag nog een keer gedaan.

Bak is nu direct afgedekt ook!
Manmanman wat een schrik!

En dat terwijl er vijf hoogzwanger zijn en er gisteren eentje al baby garnalen losliet.

Al met al heel blij dat we het gisteren snel zagen en niet Vanmorgen een bak voor dode beestjes hadden.
 
Het is mij ook een keer overkomen met resten van zo n vlooien pipet. Nou ja gelukkig weet je de oorzaak en ik hoop dat je niet veel uitval hebt.
 
Het is mij ook een keer overkomen met resten van zo n vlooien pipet. Nou ja gelukkig weet je de oorzaak en ik hoop dat je niet veel uitval hebt.

5 van de 35 had veel erger kunnen zijn denk ik
 
Ja dat valt best mee dan hoor. Nou ja weer een leermomentje moet je maar denken.
 
De garnalen hebben iig nu geen vlooien meer...
 

Terug
Bovenaan