Garnalen sterfte. Profito?


Dennerle nano dagbemesting.

Ik heb trouwens de oorzaak ontdekt. Het kwam niet door de profito. Ik heb vandaag nog een grondige watertest gedaan, en het bleek dat mijn fosfaat veel te hoog is. Hij sloeg gelijk helemaal donkerblauw uit, dus 3 ml of hoger. Na een waterwissel van 50% was hij nog steeds donkerblauw, nu heb ik nog een wissel van 50% gedaan en morgenochtend nog maar een keer testen. Hopen dus maar, dat het dan weer goed is.
 
Heb je een idee wat de oorzaak daarvan is dan??
 
Ik heb niets kunnen vinden, behalve 2 kleine dode helena's maar die hoorntjes waren al leeg. Verder als er iets dood gaat, wordt het eigenlijk direct opgegeten door de helena's dus dat kan het ook niet zijn.
Dus blijft er 1 ding over: ik zelf. Ik voegde 2x per week 0,5 ml fosfaat toe, omdat het altijd op 0 bleef hangen en zo hield ik het netjes tussen de 0,5 en de 1. Dat is maanden goed gegaan, met wekelijks meten, maar mijn tester was half augustus op en ik heb dus gister pas een nieuwe gekocht. Maar vreemd, als dat de oorzaak is, waarom zou het goed gaan zolang ik meet, en daarna ineens niet meer. Maar goed, niet meer toevoegen dus.
 
Ik heb net met verversen wat grondiger gezocht dan gister, en ik vond onder mijn holle boom (van steen) 3 grote dode helena's. Dat zal het geweest zijn.
 
Je zou denken dat met steeds dezelfde toevoeging fosfaat en verder geen wijzigingen die waarde wel op peil blijft.
Die 3 helena s zullen wel verrot zijn natuurlijk maar of dat nou echt zoveel fosfaat meebrengt betwijfel ik.
Als je veel rotting hebt ga je eerder aan veel nh3/4 denken of veel nitriet.
Ik zou toch de po4 weer wekelijks even testen om te kijken hoe dat zich nu gaat houden.
Op zich zijn die slakken ook niet zo erg groot. Ik denk dat je daar geen hoge po4 van krijgt maar wellicht kunnen andere leden daar iets van zeggen.
 
Ammoniak heb ik niet gemeten, dat zou kunnen. Maar dat heeft nu niet erg veel zin meer na alle verversingen. Ik wist niet dat dat samen kon hangen met Po4.Ik zal daar ook een tester voor kopen, die heb ik niet.
Ik ga zeker voorlopig de fosfaat, ammoniak en nitriet meten.
 

Terug
Bovenaan