Wat is er nieuw

Garnalen sterfte. Profito?

• Onderwerp starter Onderwerp starter indy
  • Startdatum Startdatum
I

indy

Guest
Hallo ,ik ben Helga (Indy )en ben nieuw hier ,ik heb me al voorgesteld maar ben zo slecht met de pc dat ik niet weet waar het staat ,ik heb al een pb gestuurd naar KarinD omdat ook ik veel last heb van baard of penseelalgen die alleen op mijn hout zitten, in mijn 200 liter bak met alleen garnalen (enkele 100den)en lees dat zij er vanaf is .Ik heb ergens gelezen dat je het aquarium volledig moet afplakken met donkere plastiek en die er laten aanhangen tussen de 4 en de 7 dagen ,zodat er niets van licht binnen kan,maar is dit wel goed voor mijn garnalen,ik heb weer kleintjes en ook zwangere en wil die niet verliezen .Heeft er iemand al zijn bak afgeplakt ?en wat was het resultaat

Baardalgen kunnen komen door een voedingstekort en de penseelalg is meestal een gevolg van co2 tekort.
Heb je een foto van de algen en weet je de waterwaarden??
Graag wat info over je licht en hoe lang dat aan staat. Wat voeg je verder toe??

Afplakken is bij deze alg niet de opolossing.
Dat doen mensen wel eens bij blauwalg en bruinalg.

Hallo bedankt voor je antwoord ik durf niks van plantenvoeding toe te voegen ,heb dat eens gedaan en garnalen stierven (deed er minder in dan het mocht )denk dat het profito of zoiets was ,de waterwaarden 2 weken geleden gemeten en alles zag er goed uit,k zal het morgen terug over doen.Een foto zal mijn man straks proberen erop te krijgen.Ja dan de lampen ,ik denk dat er daar wel een probleem mee is .Ik heb een nieuwe aquatlantis gekocht 1 1/2 jaar geleden en die kleine lampen die er bij zaten gaven zo een lelijk groen geel licht dat mijn man na een week led lampen gekocht heeft. EASY LED 895 full spectrum 45 watt ,6800k .Zo ��n kost 160 � en zo had hij er 2 bij .Heel mooi licht dat wel ,maar ik denk veel te veel licht ,branden hier 8 u per dag .Verleden week een co2 set gaan kopen ,en vandaag komt de dimmer voor de lampen aan .

ik denk persoonlijk niet dat garnalen sterven van profito.

ik voeg al maanden wekelijks de dubbele dosering toe, zonder dat ik 1 garnaal verlies.
een 60cm bakje dus ik zie normaal wel het lijkje liggen

Welke soort garnalen heb jij L3ct3r? Er zit nogal wat verschil in de gevoeligheid van de soorten namlijk en wel zo veel verschil dat het absoluut t� ongenuanceerd is over garnalen in het algemeen te spreken.

En ook aan Helga een vraag over de soort garnalen: welke heb je op het oog?

~ Ivo

daarom staat er natuurlijk ook denk en persoonlijk bij, met daarachter de reden waarom ik dat denk.

ik heb wel geen speciale garnalen. Ik heb Sakura's en had tiger shrimps, wetenschappelijke naam ken ik zo niet

IK heb cr en red rilli's (al ��n jaar )en voor jessicapilon de foto is verkleind maar mijn man vind niet hoe hem te plaatsen,welke plantenvoeding is het best om de penseelalgen weg te krijgen samen met mijn co2 systeem (heb ik pas ��n week )

Hallo allemaal ,ik heb een aquatlantis panorama van 1 m ,mijn garnalen kruipen in grote mijn filter en sterven daarin .Nu ga ik dit weekend een eheim buitenfilter plaatsen ,maar hoe moet dat gebeuren ?????want er zitten een 3 a 400 garnalen en jongen in het aquarium.Ik weet niet hoe het moet met de bacterien ,moet ik zoveel mogelijk oude filters uitknijpen in de nieuwe filter ???Iemand ervaringen ?

Gisteren de nieuwe eheim buitenfilter geplaatst ,en de oude binnenfilter laten hangen.Ook heb ik easly life algexit bijgevoegd de helft van wat er normaal in moet .Gisterenavond ��n japonica dood en nu is er een crystal red aan t sterven .Zou dat aan die nieuwe filter kunnen liggen ?Heel onwaarschijnlijk denk ik ,dan moet het aan het product liggen ,want heb al ��n jaar geen dode gehad .Heel raar .

Garnalen kunnen vaak niet tegen algen bestrijdings middelen.

Bij garnalen altijd extra voorzichtig zijn, bijvoorbeeld laat een nieuwe pomp even in een ton apart draaien 24 uur zitten er stoffen in dan zijn deze er in elk geval uit.

Nieuwe planten even 4 dagen apart in een bakje zodat bestrijdingmiddelen er uit trekken. Kwekers gebruiken vaak middelen tegen algen en slakken.

Strijd tegen rode algen als baardalg/penseel alg zoeken in het bemesten zit het alleen op je hout laten gaan. Is een onbegonnen strijd omdat dat materiaal organisch is en de baardalg daar zijn voeding uit trekt.
Zorg dat je mineralisatie en nitrificatie proces goed gaat werken
Verder geduld.

Is de onderwerp naam niet verkeerd. Het gaat toch om Algexit en niet om Profito ?

Misschien eerst ff lezen Aad 😉 begon eerst over profito maar kwam nog een vraagje over algexit na.

Oh wacht even. Ik kijk op mn telefoon en kwam op pagina 2 binnen (niet gezien dat er al een pagina 1 was hahaha)
Solly !!!

Gebruik al jaren Profito: nooit dode garnalen

De ��n is er goed over te spreken en de ander weer niet.
Ligt ook aan de soort garnaal denk ik.

Gisteren de binnen filter eruit gedaan , en op de buiten filter verder gefilterd ,maar ook vandaag nog zuigt hij lucht,soms zie je allemaal belletjes uit het pijpje komen terwijl hij een klein geluid maakt,het filter (eheim) zelf is muisstil ,maar ergens zal hij wel lucht zuigen ,heeft iemand dat ook al voorgehad ?Ook is het spijtig dat als je even de stekker uit trekt dat je dan wel heel lang moet de lucht uit het pijpje zuigen en je zo veel aquarium water in je mond krijgt ,nu spuw ik het maar in een emmertje,Sorry rare uitleg

Hallo ,eheim experience 2424.02 250 (nieuw gekocht )groeten

Hallo, zitten toch kranen op,die je dicht zet?
OP welke hoogte staat hij.
Als hij geen water trekt, achterover halen.
Tot hij water zuigt, dan Rustig terug laten zakken.

Wat lucht betreft,draai de wartels vast,kijk alles na.

Waarom niet met de oude mee laten draaien?

Je kunt het beste zolang de nieuwe niet is ingedraaid de oude mee laten draaien hoor.
Daar heeft Bertus zeker wel een punt.

Ik zuig ook meestal even aan het uitstroombuisje aan en spuug dat in een emmer hoor.
Als je nu de pot wat kanten op kantelt komt er denk ik nog de nodige lucht uit. Dat heb ik ook namelijk.

Bedankt ,en voor Bertus ,ik heb hem 2 weken samen met de binnen filter laten in draaien hoor .Hij staat onder in de kast (bodem)Maar mijn man veranderd soms het ��n en het ander dus moet je telkens de stekker uit trekken en dan begin je weer van voor af aan h� .We hadden zo een garnalen beveiliging gekocht (eheim )maar dat is wel erg groot om weg te steken in je bak ,en dan een grof sponsje aan de instroom gedaan en misschien ligt het daar wel aan ??? ook een pompje gaan halen om meer beweging in de planten (mossen) te krijgen zodat die wat bewegen ,want het is dus de bedoeling om de baard-penseel algen weg te krijgen.Die zijn inmiddels van bruin naar heel licht beige verkleurd ,dus de co2 en de ald-exit helpen wel ,ze er af doen gaat niet omdat ze op al mijn hout zitten,en dat zit vast met een steen onder de bodem bedekking .Spijtig dat mijn man het niet klaar krijgt om een foto van(voor de co2) en nu te plaatsen .Groeten allemaal

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan