Garnalen-sterfte


Aquariumplanten.com gebruikt naar mijn weten geen gif ze komen alleen van de kweker vol voeding. Heb je het groene spul van de planten gehaald ?
Er is mij niks opgevallen.... ik heb de planten goed afgespoeld onder de kraan.... maar er zat niks groens aan....
 
Ik weet niet wat met groen spul wordt bedoeld maar ik neem aan dat wat in het potje zit aan steenwol vaak? Planten zijn vaak groen en dat spoel je er niet makkelijk af volgens mij :DD ;)
 
De steenwol heb ik allemaal verwijderd.
vanmorgen lag de eerste garnaal al weer dood ?...
voor mijn gevoel doe ik niks anders met deze bak dan met die vorige.... daar deden ze het altijd heel goed en vervelde ze ook goed. Nu hou ik ze nog geen week in leven...☠️
Al het andere is, voor zover ik zie, gezond en eet allemaal goed.?? Ook de helenaslakken zitten er al 3 jaar in..?‍♀️...
ik denk dat ik het gewoon bij vissen hou hahaha....
 
Ik geef de helena;s de schuld, hier pakten de helena's alles wat voorbij kwam (helena's graven zich in en grijpen alles wat voorbij komt), grote kans als je de helena's verwijderd je geen dode garnalen meer hebt
 
Ik geef de helena;s de schuld, hier pakten de helena's alles wat voorbij kwam (helena's graven zich in en grijpen alles wat voorbij komt), grote kans als je de helena's verwijderd je geen dode garnalen meer hebt

Ja ook hier lees je volgens mij diverse verhalen over en ik heb ook wel gelezen dat ze een gezonde garnaal niet snel pakken.
 
Helenas spuiten via hun slurf gif in het slachtoffer. Meestal steekt alleen het slurfje boven het zand uit ze hoeven er dus niet achteraan te rennen. Weet alleen niet of de garnaal vatbaar is voor het gif. Zie namelijk vaak genoeg een corydoras over het slurfje van de helena heen glijden.
 
Er zijn leden hier die deze ervaringen vertellen, wie ben ik om iemands observatie in twijfel te trekken, mijn ervaring is dat niet, mijn Appelslakken lopen dwars over ze heen, mogelijk dat ze een heel kleintje zullen pakken maar de wat grotere 0.5 cm niet meer, ook heb ik ze in een garnalenbak waar de garnalen alleen maar toenemen in aantal, maar goed, ervaringen kunnen verschillen.

Hier nog wat info en filmpjes over deze slak, wel erg interessant om te zien.
 
Helenas spuiten via hun slurf gif in het slachtoffer

Deze info is van Aquainfo:
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, injecteren ze geen gif. Met hun Siphon lokaliseren ze hun prooi. Met hun sterke voet houden ze zich goed vast aan de prooi. Ze gaan nu op zoek naar de opening van de slak. Hun mond bevat een intrekbare proboscis, dit is een soort slurf die zich uitstulpt op zoek naar het vlees van de slak. Het uiteinde van de proboscis bevat een radula, een soort rasptong. De radula is bezaaid met kleine tandjes die werken als een soort kettingzaag. Hiermee schrapen ze het vlees van hun prooi weg. De prooi wordt dus levend opgegeten. Het onderste filmpje bevat een zeer goed uitleg over hoe ze hun prooi verorberen.
 
Ik vroeg mij het volgende af nadat ik jouw topic helemaal heb doorgelezen. Je hebt in het begin getest met teststrips en zegt dat alle waarden goed waren. Daarna heb je met "Colombus" het water getest. Ik neem aan dat je hier Colombo bedoelde? Als dit een druppeltest is waarmee je de waterwaarden hebt gemeten ben ik erg benieuwd naar de uitslag van de waterwaarden. Ik heb zelf ook een tijd lang enorme uitval gehad bij mijn vuurgarnalen. Achteraf vermoed ik sterk dat dit met de hardheid van het water te maken heeft gehad. Ik heb de GH-waarde verhoogt en momenteel loopt het weer als een zonnetje in mijn bakje. :petjeaf:
 
Ja klopt.... ik bedoel ook de colombo... maar dan de teststrips.... de hardheid vh water zit inderdaad net aan oranje/groen bij het aflezen van de strips....
zijn ze zo gevoelig voor hardheid dat ze gelijk uitvallen?
 
Ja klopt.... ik bedoel ook de colombo... maar dan de teststrips.... de hardheid vh water zit inderdaad net aan oranje/groen bij het aflezen van de strips....
zijn ze zo gevoelig voor hardheid dat ze gelijk uitvallen?
Als het water te zacht is (dus de GH te laag) dan kunnen ze problemen krijgen met het vervellen.

Druppeltesten zijn betrouwbaarder dan strips.
 
thanks voor de tip. Dan ga ik de gh verhogen. Maar in principe gaan ze van een te lage gh niet gelijk dood?
 
thanks voor de tip. Dan ga ik de gh verhogen. Maar in principe gaan ze van een te lage gh niet gelijk dood?
Voordat je allemaal middeltjes gaat toevoegen zou ik eerst zeker zijn van mijn zaak. Dus met een druppeltest de waterwaarden meten. Misschien is het ook wel nitriet of iets anders wat met gewoon verversen op te lossen is.

Ik weet niet wat je GH waarde in de bak is. Meet de GH van je kraanwater ook eens. Als je kraanwater een vrij hoge GH heeft zou wat vaker verversen de boel kunnen oplossen.

Aan te lage GH gaan ze niet gelijk dood nee. Ze krijgen problemen met vervellen en sterven daaraan.
Google maar eens op 'white ring of death shrimp'
 
Ja klopt.... ik bedoel ook de colombo... maar dan de teststrips.... de hardheid vh water zit inderdaad net aan oranje/groen bij het aflezen van de strips....
zijn ze zo gevoelig voor hardheid dat ze gelijk uitvallen?
Teststrips zijn niet heel betrouwbaar. Druppeltesten geven veel meer zekerheid.
 
Teststrips zijn niet heel betrouwbaar. Druppeltesten geven veel meer zekerheid.
Precies dit. Ik zou afraden om met teststrips te rommelen en aan de hand daarvan serieuze aanpassingen gaan verrichten. Ik vind ze niet erg betrouwbaar maar er zijn vast leden die het niet met mij eens zijn. Mijn ervaring is dat de druppeltesten nauwkeuriger zijn en iedere keer dezelfde uitslag geven. Bij teststrips heb ik regelmatig verschillende uitslagen van hetzelfde water gehad.
 
Ik lees dat je veel water tegelijk ververst en weer ververst en weer ververst.
Garnalen zijn gevoelig voor wisselende waterwaarde en temparatuurwisselingen.
tevens moeten garnalen langzaam worden overgezet en kan je beter de druppelmethode doen bij garnalen.

Anaubias kan prima bij garnalen ik heb meerdere bakjes met garnalen en anaubias.
Je veranderd veel achter elkaar en komt daardoor waarschijnlijk niet achter een oorzaak.
Het kan elke keer een andere oorzaak hebben.

Ja inderdaad een Helena lust een garnaal maar dan moet de garnaal al vrij zwak zijn en dus langzaam.
Probeer wekelijks 15% water te wisselen en niet meer en veranderd niet te veel.
 
dank je wel voor de tip! Ik ga wat minder vaak en minder waterwisselen....
hopelijk komt de echte oorzaak een keer bovenwater ?‍♀️
 

Terug
Bovenaan