Garnalen-sterfte (1 Viewer)

Fiorucci

Member
Lid geworden
27 jun 2020
Leeftijd
36
Hallo visliefhebbers,

ik heb een vraag/probleem waarbij ik het antwoord niet kan vinden. Ik zal even de situatie schetsen:

voorheen had ik een superfish aquarium van 40 liter. Hierin zaten 10 neon tetra’s en 2 japonica garnalen. Ik vond het onderhouden van het aquarium zo leuk, dat ik een maatje groter heb gekocht. Een aquafish 70 liter. Ik heb het vissen bestand uitgebreid met 2 algeneters, 5 cory’s en 2 molly’s
So far so good.

op een dag lagen ineens mn twee garnalen op hun zij, half opgegeten. Geen idee waardoor. Ik had op internet begrepen dat de mollys de oorzaak wel eens konden zijn. Ik vond het zó jammer dat die garnalen dood waren, dat ik besloot om die mollys weg te doen en weer garnalen in de bak toe te voegen.

5 garnalen in de bak gedaan. Ook deze gingen ook weer dood door een onverklaarbare reden. Ze worden eerst inactief en gaan dan op hun zij liggen.
Weer onderzocht waar dit door zou kunnen komen..... ik zag dat ik in mijn bak 2x anubias stonden die de boosdoener kon zijn.

ik heb deze verwijderd en een complete nieuwe waterplantenset aangeschaft met garnaal vriendelijke planten. Ik heb het water regelmatig ververst en drie weken gewacht met het aanschaffen van 5 japonica’s.

de garnalen zitten er nu 4 dagen in en.... je raadt het al..... er zijn er al weer twee dood ....😞

Ik heb het water ook getest met zo’n teststrookje en de waardes op het strookje kleuren allemaal goed.

momenteel zitten er 9 tetra’s, 2 algeneters en 5 cory’s in. Het vissenbestand is stabiel. Nagenoeg geen dode visjes oid.

Ik heb een eheim filterpomp en een verwarmingselement in het water zitten.

weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn dat die garnalen elke keer dood gaan?

hoop echt het antwoord te kunnen vinden

alvast bedankt.
Groetjes kim

Joff

Well-known member
Lid geworden
12 mei 2020
Leeftijd
46
Heb je misschien een foto van je aquarium, hoe is het ingedeeld en wat waren precies de 'meetgegevens' van je teststrip?
Hoevaak ververs je je water?

TS
F

Fiorucci

Member
Lid geworden
27 jun 2020
Leeftijd
36
Heb je misschien een foto van je aquarium, hoe is het ingedeeld en wat waren precies de 'meetgegevens' van je teststrip?
Dit zijn foto’s van mijn aquarium.
Door het warme weer is de bak nu warmer dan normaal. Is nu 26.1 graden maar was 29.9 graden van de week.
Toen ik de garnalen er in deed, gingen ze gelijk met zn alle op een kluitje op de verwarming zitten. Ik heb toen ook een groot deel vh water ververst, maar dat hielp niet. Na een dag zaten ze wel op de bodem.
ik ben er vergeten bij te vermelden dat ik ook twee modderkruipers heb.

Bijlagen

TS
F

Fiorucci

Member
Lid geworden
27 jun 2020
Leeftijd
36
Omdat ik geen co2 toevoeg, ververs ik elke twee weken het water.

TS
F

Fiorucci

Member
Lid geworden
27 jun 2020
Leeftijd
36
Garnalen zijn vrij gevoelig voor koper wat in veel plantenvoeding zit. Geef je plantenvoeding en zo ja hoeveel en welk merk precies?
Ik geef easylife profito als plantenvoeding. Voor zover ik begreep veilig voor garnalen?

Ekster

Well-known member
Lid geworden
25 sep 2019
Leeftijd
43
Ik heb Japonica garnalen en geef ook Profito. Nog nooit uitval gehad.
Ik hoop dat je er achterkomt waar dit door komt. Succes!

Gerda

Ekster

Well-known member
Lid geworden
25 sep 2019
Leeftijd
43
Hoe gaat het nu? Nog meer sterfte gehad?

Gerda

Users Who Are Viewing This Onderwerp (Users: 0, Guests: 1)

Bovenaan