Garnalen-sterfte


F

Fiorucci

Guest
Hallo visliefhebbers,

ik heb een vraag/probleem waarbij ik het antwoord niet kan vinden. Ik zal even de situatie schetsen:

voorheen had ik een superfish aquarium van 40 liter. Hierin zaten 10 neon tetra’s en 2 japonica garnalen. Ik vond het onderhouden van het aquarium zo leuk, dat ik een maatje groter heb gekocht. Een aquafish 70 liter. Ik heb het vissen bestand uitgebreid met 2 algeneters, 5 cory’s en 2 molly’s
So far so good.

op een dag lagen ineens mn twee garnalen op hun zij, half opgegeten. Geen idee waardoor. Ik had op internet begrepen dat de mollys de oorzaak wel eens konden zijn. Ik vond het zó jammer dat die garnalen dood waren, dat ik besloot om die mollys weg te doen en weer garnalen in de bak toe te voegen.

5 garnalen in de bak gedaan. Ook deze gingen ook weer dood door een onverklaarbare reden. Ze worden eerst inactief en gaan dan op hun zij liggen.
Weer onderzocht waar dit door zou kunnen komen..... ik zag dat ik in mijn bak 2x anubias stonden die de boosdoener kon zijn.

ik heb deze verwijderd en een complete nieuwe waterplantenset aangeschaft met garnaal vriendelijke planten. Ik heb het water regelmatig ververst en drie weken gewacht met het aanschaffen van 5 japonica’s.

de garnalen zitten er nu 4 dagen in en.... je raadt het al..... er zijn er al weer twee dood ....?

Ik heb het water ook getest met zo’n teststrookje en de waardes op het strookje kleuren allemaal goed.

momenteel zitten er 9 tetra’s, 2 algeneters en 5 cory’s in. Het vissenbestand is stabiel. Nagenoeg geen dode visjes oid.

Ik heb een eheim filterpomp en een verwarmingselement in het water zitten.

weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn dat die garnalen elke keer dood gaan?

hoop echt het antwoord te kunnen vinden

alvast bedankt.
Groetjes kim
 
Heb je misschien een foto van je aquarium, hoe is het ingedeeld en wat waren precies de 'meetgegevens' van je teststrip?
Hoevaak ververs je je water?
 
Hoelang draait de bak nu in totaal?
 
Heb je misschien een foto van je aquarium, hoe is het ingedeeld en wat waren precies de 'meetgegevens' van je teststrip?
Hoevaak ververs je je water?
Dit zijn foto’s van mijn aquarium.
Door het warme weer is de bak nu warmer dan normaal. Is nu 26.1 graden maar was 29.9 graden van de week.
Toen ik de garnalen er in deed, gingen ze gelijk met zn alle op een kluitje op de verwarming zitten. Ik heb toen ook een groot deel vh water ververst, maar dat hielp niet. Na een dag zaten ze wel op de bodem.
ik ben er vergeten bij te vermelden dat ik ook twee modderkruipers heb.
 

Bijlagen

  • 2D96F736-16E5-4BF5-A373-EFD49DD1A8B2.jpeg
    2D96F736-16E5-4BF5-A373-EFD49DD1A8B2.jpeg
    194.5 KB · Weergaven: 139
  • 368C605D-5400-4E1C-8A6D-5D82A78664AE.jpeg
    368C605D-5400-4E1C-8A6D-5D82A78664AE.jpeg
    176.8 KB · Weergaven: 138
  • 124E4223-8A1D-4B2B-BD4C-9B8872970191.jpeg
    124E4223-8A1D-4B2B-BD4C-9B8872970191.jpeg
    153.6 KB · Weergaven: 153
  • 01B568BE-1B5B-452F-A00C-AFEFA9D1F2D1.jpeg
    01B568BE-1B5B-452F-A00C-AFEFA9D1F2D1.jpeg
    162 KB · Weergaven: 146
Heb je misschien een foto van je aquarium, hoe is het ingedeeld en wat waren precies de 'meetgegevens' van je teststrip?
Hoevaak ververs je je water?
Omdat ik geen co2 toevoeg, ververs ik elke twee weken het water.
 
Garnalen zijn vrij gevoelig voor koper wat in veel plantenvoeding zit. Geef je plantenvoeding en zo ja hoeveel en welk merk precies?
 
Garnalen zijn vrij gevoelig voor koper wat in veel plantenvoeding zit. Geef je plantenvoeding en zo ja hoeveel en welk merk precies?
Ik geef easylife profito als plantenvoeding. Voor zover ik begreep veilig voor garnalen?
 
Ik geef easylife profito als plantenvoeding. Voor zover ik begreep veilig voor garnalen?
Bij normale dosering moet dat volgens mij geen probleem zijn.
 
Vaak gaat dat goed al zou ik huiverig zijn om het bij gevoelige garnalen te gebruiken zoals de Taiwan Bee. Zou dan eerder een kleinere dosis geven.
 
Ik heb Japonica garnalen en geef ook Profito. Nog nooit uitval gehad.
Ik hoop dat je er achterkomt waar dit door komt. Succes!

Gerda
 
Hoe gaat het nu? Nog meer sterfte gehad?

Gerda
 
Ik heb niks meer erbij gehaald.....
ik probeer het over een paar maanden wel weer.
mn vissen enzo die doen het wel allemaal goed.
 
Ah zo, je had er een beetje genoeg van:confused:? Ik hoop dat het de volgende x beter gaat. Succes!:daisy:
 
Heb je toevallig nieuwe planten toegevoegd?
Veel zaken voegen een anti slakken middel toe, en daar kunnen garnalen niet tegen.
Heb in het verleden een bak gehad met zo'n 200 garnalen en 2/3 ging dood na het plaatsen van nieuwe planten.
 
Ja, ik heb alle planten vervangen en toen nog 3 weken gewacht voordat ik er nieuwe in deed...
maar die gingen ook in no-time weer dood. het enige wat ik dan nu nog kan bedenken is dat het grind op de bodem misschien dan niet goed is?
 
Heb jij het wisselen van de planten ook het water ververst want dat zit wel in het water denk ik en kan doorwerken.
 
Ik heb nu drie weken alle waterwaardes bijgehouden met de columbus watertest.... en er komt niks raars uit. Nu ook een paar keer het water ververst dus ik ga binnenkort nog 1 poging wagen ?....
 
Ok, als de waarden goed zijn en je voldoende hebt ververst dan kun je dat doen. Wen ze heel rustig over in een aantal uurtjes.
 
Ik vraag altijd na of de planten met gif behandeld zijn. Aquarium-planten.com gaf bij deze vraag aan geen gif maar komen wel vol voeding van de kweker dus altijd verstandig om te spoelen.
 
Nou uit voorzorg week ik ze eerst altijd bij garnalen want ja ik vertrouw niet blind op de blauwe ogen van de verkoper.
 
Ik heb nu drie weken alle waterwaardes bijgehouden met de columbus watertest.... en er komt niks raars uit. Nu ook een paar keer het water ververst dus ik ga binnenkort nog 1 poging wagen ?....
Slakkengif vindt je niet terug in je waterwaardes.
Door waterverversing gaat deze er pas uit.
 
Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties....
 
Vandaag weer japonica’s er in gedaan. 4 stuks maar ook deze verzamelen zich weer gelijk achter het verwarmingselement. Ze zitten niet op de bodem enzo..... nog een extra watertestje gedaan.... alles binnen de waardes.
Ben er bang voor dat deze het ook niet gaan redden....☹️
 
Hoeveel van het water heb je nu in totaal ververst? Zoals gezegd gaat slakkengif of iets anders wat de garnalen niet leuk vinden niet zomaar uitslaan op de standaard aquarium testjes. Ik zou een aantal weken gewoon 80% water verversen zodat je zeker weet dat mocht er iets in hebben gezeten het meeste er weer uit is.
 
Hoeveel heb je in totaal nu dan ververst?
 
Je zou naast de grote verversingen nog over kool kunnen filteren.
Is de bodem onder de steen ook nog goed?
Misschien tijdelijk je steen eruit alhoewel ik hier geen rationele onderbouwing voor heb.
 
Vanaf begin juni, toen heb ik alle planten vervangen.... daarna heb ik in totaal 6x water ververst (1/3) inclusief vandaag voor 80% ververst.
de planten komen inderdaad van aquarium planten.com. voordat ik ze erin gedaan heb, had ik ze goed afgespoeld.....
volgens mij heb ik dan alles gedaan toch?
of is het slakkengif dan echt zo heftig dat het na 2 maanden er nog in zit? Mijn slakken leven btw gewoon in mn bak....
 
Onder het grind heb ik verder niks. Geen voedingsbodem ofzo.... bij elke verversing, ga ik altijd wel met zo’n bodemzuiger de bak door...
 
Onder een steen of stuk hout kan de bodem dichtslaan/bodemrot ontstaan vandaar mijn opmerking.
Ik zelf maak de bodem eigenlijk nooit schoon. Deze maakt ook onderdeel uit van de filtering van je aquarium.
Nieuwe planten zet ik altijd een week in een emmer op een lichte plaatst en ververs elke dag het water. Weet niet zeker of er slakkengif op nieuwe planten zit maar better safe than sorry.
 
Aquariumplanten.com gebruikt naar mijn weten geen gif ze komen alleen van de kweker vol voeding. Heb je het groene spul van de planten gehaald ?
 
Lastig en met zoveel verversen neem ik aan dat het gif dan wel eruit moet zijn. Nu weet ik dat Flubenol ook erg lag in de bodem kan opslaan en ik weet niet of dat met gif net zo kan zijn.
 
Aquariumplanten.com gebruikt naar mijn weten geen gif ze komen alleen van de kweker vol voeding. Heb je het groene spul van de planten gehaald ?
Aquariumplanten.com kweekt niks zelf dus nee die gebruiken geen gif :ROFLMAO:
Alle plantenkwekers gebruiken landbouwgif tenzij het invitro is en DAT is de enige zekerheid die jen hebt als je gifvrije planten wil dat je invitroplanten moet nemen. En ja de genoemde webshop zal echt niet zeggen dat e rgif op d eplanten zit, want a: ze snijden zichzelf daarmee in d evingers en B: ze weten het simpelweg niet
 
Aquariumplanten.com kweekt niks zelf dus nee die gebruiken geen gif :ROFLMAO:
Alle plantenkwekers gebruiken landbouwgif tenzij het invitro is en DAT is de enige zekerheid die jen hebt als je gifvrije planten wil dat je invitroplanten moet nemen. En ja de genoemde webshop zal echt niet zeggen dat e rgif op d eplanten zit, want a: ze snijden zichzelf daarmee in d evingers en B: ze weten het simpelweg niet
Wat een onzin je kan heel goed biologisch bestrijden en deze zaak zit er heel wat jaartjes die weten na al die jaren heus wel bij welke kwekers ze planten halen en wat daar grotendeels inzit. Het is trouwens niet alleen een webshop je kan er ook langs je woont er niet te ver vandaan dus zou is langs gaan voor je een winkel beschuldigd onwaarheden te verkopen.
 

Terug
Bovenaan