Garnalen sterfte


vischman

Well-known member
Lid geworden
18 november 2019
Berichten
77
Leeftijd
31
Dag forum mensen,

Ik heb een 30 liter garnalen aquarium en had daar iets van 25 garnalen in. Stukje bij beetje gaan ze helaas allemaal dood en heb ik er nog maar 3 over. Heeft iemand zoiets al eens meegemaakt of een idee hoe dit zou kunnen komen?

Waterwaarden:
KH: 0
GH: 6
PH: 6.25
NH4: 0,05
NO2: 0,01
NO3: 3
TDS: 155
Temp 23
 
Zo te zien aan je waterwaarden houd je ze op osmose water?
Wat waren de waarde bij de kweker?
Wat voor garnalen en welke gradatie?
Op welke boden heb je ze zitten?
 
Oh dat is wel handig natuurlijk, ik heb crystal Red en Taiwan bee garnalen
 
Hoe heb je het water gemeten want ik zie nog iets bij de nh3/4 en de no2 en voor gevoelige garnalen is dat erg schadelijk. Hoe lang heb je de bak ingedraaid?
 
Gemeten met een druppeltest bak draait al een half jaar ongeveer, nh3/4 waarden zijn nihil dus denk eigenlijk niet dat het daar mee te maken heeft
 
Je hoort vaker dat groepen soms zomaar omvallen en die ervaring heb ik ook met garnalen. Dan blijft het gissen naar de oorzaak.
 
Ok, arme beestjes. Gelukkig heb ik nog 1 zwangere dus misschien dat die de bevolking een beetje omhoog krikt
 
geen groten water wissels drijfplanten voor beteren water kwaliteit en meschien ander voer proberen
 
Zo te zien aan je waterwaarden houd je ze op osmose water?
Wat waren de waarde bij de kweker?
Wat voor garnalen en welke gradatie?
Op welke boden heb je ze zitten?
Ik gebruik inderdaad demi water, waarden bij de kweker zijn ongeveer gelijk, alleen mijn tds is iets hoger. Ik heb geen hoge gradatie en gebruik een pH verlagende bodem
 
geen groten water wissels drijfplanten voor beteren water kwaliteit en meschien ander voer proberen
Ik heb ongeveer de helft van het oppervlak vol met drijfplanten. En gebruik iets van 10 verschillende soorten voer. Waterwissel die ik meestal 1 keer per 2 weken en dan maar 10 procent
 
Ik gebruik inderdaad demi water, waarden bij de kweker zijn ongeveer gelijk, alleen mijn tds is iets hoger.
Doe je dan wel weer mineralen toevoegen?
Met een te lage GH dan kunnen ze problemen krijgen met vervellen..
Dit kun je ook zien aan de garnalen (google: The White Ring of Death Shrimp).
 
Doe je dan wel weer mineralen toevoegen?
Met een te lage GH dan kunnen ze problemen krijgen met vervellen..
Dit kun je ook zien aan de garnalen (google: The White Ring of Death Shrimp).
Zeker, ik voeg mineralen van Dennerle toe tot de juiste TDS. Mijn GH is 6, volgens mij is dat prima toch?
 
Ik weet niet in wat voor tijdsspanne de uitval is geweest, maar ik heb een behoorlijk sterfte bij mij (waarschijnlijk) kunnen herleiden naar het geven van een bespoten groente.
Ik ben vrij nieuw in het houden van garnalen, maar al wel gemerkt dat het gevoelige beestjes zijn.
 
Ik heb met de warme dagen wel uitval gehad van de garnalen. Er zijn er nog genoeg over maar zie dat er een percentage verdwenen is. Water was 28 graden geworden ipv van de normale 23 graden. Uiteindelijk geen reden dat ze allemaal moeten sterven dus maar het kan een start van iets anders zijn geweest.
 
Ik denk ook dat het de temp is geweest en ik gebruik een coolingfan van Ali om het wat te drukken.
 
Ik weet niet in wat voor tijdsspanne de uitval is geweest, maar ik heb een behoorlijk sterfte bij mij (waarschijnlijk) kunnen herleiden naar het geven van een bespoten groente.
Ik ben vrij nieuw in het houden van garnalen, maar al wel gemerkt dat het gevoelige beestjes zijn.
Nu al wel een maand lang, elke paar dagen een dode. Heb er nu helaas nog maar 2 over.
Ik heb met de warme dagen wel uitval gehad van de garnalen. Er zijn er nog genoeg over maar zie dat er een percentage verdwenen is. Water was 28 graden geworden ipv van de normale 23 graden. Uiteindelijk geen reden dat ze allemaal moeten sterven dus maar het kan een start van iets anders zijn geweest.
Ja bij mij thuis was het ook flink warm. Maar we hebben een airco dus konden het wel op een normale temp houden.
 
Ik denk ook dat het de temp is geweest en ik gebruik een coolingfan van Ali om het wat te drukken.
Maar het is al een tijd niet warm meer. Kan het dat ze zo veel dagen na de warmte er alsnog aan dood gaan?
 
Je kan altijd kruisbesmetting krijgen bij het bij elkaar plaatsen van garnalen een heeft dan een ziekte waar die resitent voor is en de ander niet heeft. Neem aan dat de kweker ze niet bij elkaar had zitten.
Het zijn uiteindelijk zulke kleine diertje dat je weinig kan zien als ze iets hebben.
 
Je kan altijd kruisbesmetting krijgen bij het bij elkaar plaatsen van garnalen een heeft dan een ziekte waar die resitent voor is en de ander niet heeft. Neem aan dat de kweker ze niet bij elkaar had zitten.
Het zijn uiteindelijk zulke kleine diertje dat je weinig kan zien als ze iets hebben.
Ik had de garnalen al een tijdje en ze zijn nu op 2 na allemaal dood. Dus denk niet dat het een besmetting is. Wel is moeder crystal Red net voor het doodgaan bevallen dus heb wel een groep met baby's. Hopelijk overleven die het wel, anders ga ik denk ik het aquarium maar opnieuw opstarten.
 
Als de babies niet sterven zijn je waterwaardes tenminste goed. Babies vervellen veel sneller en zijn veel gevoeliger. Uiteindelijk krijg je door ziektes etc alleen maar een sterkere groep deze zijn dan resistent of sterk genoeg om de ziektes te overleven. The strongest will survive !
 
Als de babies niet sterven zijn je waterwaardes tenminste goed. Babies vervellen veel sneller en zijn veel gevoeliger. Uiteindelijk krijg je door ziektes etc alleen maar een sterkere groep deze zijn dan resistent of sterk genoeg om de ziektes te overleven. The strongest will survive !
Haha ik ben benieuwd! Ze zijn nu nog zo klein dat ze nauwelijks te zien zijn.
 
Mooi dat je toch kleintjes hebt en na ongeveer een week ga je die veel duidelijker zien.
 
Mooi dat je toch kleintjes hebt en na ongeveer een week ga je die veel duidelijker zien.
Ok een week is al wel redelijk vlot! Ik ben benieuwd want het is nu wel heel erg zoeken naar de kleintjes haha.
 

Terug
Bovenaan