Wat is er nieuw

Garnalen sterfte

• Onderwerp starter Onderwerp starter Esther80
  • Startdatum Startdatum
E

Esther80

Guest
In de afgelopen weken is mijn groep met garnalen behoorlijk uitgedund naar de ongeveer 8 die ik nu nog heb ;(.
Zojuist heb ik weer een dood garnaaltje in de bak zien liggen en ik baal hier ontzettend van.
Van de kleine groep die ik had van 30 garnalen heb ik er nu nog maar 8 meer over.

Graag zou ik willen weten hoe ik kan zorgen dat mijn kleine groepje garnalen zich weer doet groeien tot de mooie grote groepen die ik regelmatig op foto's voorbij zie komen.

Alle advies is welkom!

Esther,
Dat is triest maar veel vaker hoor je dat dit gebeurt zonder een aanwijsbare reden.
Heb je dingen veranders of anders gedaan de laatste tijd??
Hoelang had je de beestjes al dan??
Ik hoop dat de 8 zich weer zullen voortplanten tot een nieuwe groep.
Zie je ook geen kenmerken van een ziekte ofzo??

De garnalen zaten sinds september '13 in de bak en het verliep heel goed. Vaak garnalen met eitjes gezien en een aantal jongen zijn ook opgegroeid in de bak. In november heeft mijn man mij verast met een 5-tal hommeltjes. En deze zaten al in de bak voordat ik thuis was.
Nu vrees ik dat de reden is dat ze nu langzaamaan ��n voor ��n sterven.
Graag wil ik ook weten welke waterwaarden het belangrijkst zijn bij garnalen zodat ik die kan gaan testen. Nu test ik alleen met de simpel strips maar dat vind ik niet voldoende. De temperatuur is 22 graden. En het betreft een Aqua 40 aquarium.

Waar moet ik opletten of de garnalen misschien iets onder de leden hebben?

Erna Esmeijer zei:
https://sites.google.com/site/crustahobby/problemen-en-ziekten/problemen-bij-het-plaatsen-van-nieuwe-dieren-in-een-bestaande-groep

Dank je wel voor de informatie.
Dit materiaal ga ik ook zeker in huis halen.
Kun jij mij ook vertellen of het haalbaar is om met deze kleine groep weer uit te groeien tot een mooie grote groep garnalen?

Wat zou jij in zo'n geval doen?

Als je het geluk hebt dat niet je hele garnalenpopulatie in je bak gaat hemelen en je nog man en vrouw over houd kan het wel weer aankweken.

Erna Esmeijer zei:
Als je het geluk hebt dat niet je hele garnalenpopulatie in je bak gaat hemelen en je nog man en vrouw over houd kan het wel weer aankweken.

Hoop dat het gaat lukken.

Is het verstandig om iets aan te gaan passen in de bak?
Bijvoorbeeld filteren over kool of iets dergelijks?

Wil absoluut voorkomen dat de rest ook gaat hemelen!!!

Na een kuur is het wel goed om even over kool te filteren om de medicatie weer uit het water te halen.

Esther80 zei:
De garnalen zaten sinds september '13 in de bak en het verliep heel goed. Vaak garnalen met eitjes gezien en een aantal jongen zijn ook opgegroeid in de bak. In november heeft mijn man mij verast met een 5-tal hommeltjes. En deze zaten al in de bak voordat ik thuis was.
Nu vrees ik dat de reden is dat ze nu langzaamaan ��n voor ��n sterven.
Graag wil ik ook weten welke waterwaarden het belangrijkst zijn bij garnalen zodat ik die kan gaan testen. Nu test ik alleen met de simpel strips maar dat vind ik niet voldoende. De temperatuur is 22 graden. En het betreft een Aqua 40 aquarium.

Waar moet ik opletten of de garnalen misschien iets onder de leden hebben?

Welke garnalen had je dan al precies in de bak of waren het ook hommelgarnalen?

No2 is heel belangrijk iig want dat moet gewoon nul zijn en verder de gh bv ivm het vervellen en is 5 minimaal.
Ivm kruisbesmetting krijgen de garnalen eerst vaak wat verkleuringen voor ze doodgaan,heb het zelf met crs meegemaakt en die werden wat grijsachtig bv

In het begin zaten er alleen vuurtjes in.
Mijn man heeft mij toen verrast met 5 hommelgarnalen op onze trouwdag.

De garnalen heb ik niet van kleur zien veranderen.
De garnaal van gister lag gewoon op zijn kant nog steeds roodgekleurd.

Welke acties kan ik nu het beste ondernemen?

Zojuist met de Easytest van JBL getest.
En dit zijn de waardes:

NO2 = 0
Ph = 6.8
Gh = 4-7
Kh = 3

Zoals ik het vinden kan mogen de Ph en de Kh wel hoger.
Wat vinden jullie?

Ps heb net het velletje van een garnaal gevonden 😀 . Dus het water zal wel aardig goed zijn.

Waarden zijn prima voor garnalen als ze kloppen en denk ook niet dat de sterfte aan een kruisbesmetting zal liggen want zou zeldzaam zijn dat dit tussen twee totaal verschillende soorten voorkomt.

Ik dacht dat een kruisbesmetting ook hier (bij 2 verschillende soorten dus) net zo makkelijk bij kan voorkomen. Maar wellicht zit ik hier dus fout mee.

Als ik er zo nog eens over nadenk ben ik daar trouwens ook niet helemaal zeker van moet ik eerlijk toegeven...

Toen ik vanmiddag weer kwam zag ik een garnaaltje op haar zij liggen ;(. Heb toen snel een deel van het water ververst en vooralsnog loopt ze nog rond en lijkt het er op dat ze het gaat redden :thumbs: .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan