Wat is er nieuw

garnalen sterfte

• Onderwerp starter Onderwerp starter Puk
  • Startdatum Startdatum
P

Puk

Guest
Hoi mensen,

Ik heb afgelopen zaterdag mijn bak een kuur gegeven tegen wormen, garnalen en appelslakken heb ik in een andere bak gedaan (die ik via marktplaats gekocht had), omdat die niet tegen de kuur kunnen..

Nu net zie ik dat alle 5 de garnalen op de rug liggen en de pootjes af en toe nog wel bewegen..

Waar kan dit aan liggen? De slakken leven nog wel..
Kan er iets in de bak zitten, omdat ie tweedehands is?

Had ze op kraanwater gezet.

Ververs eens 3/4 water
Hangt er zuurstof in?
Hangt er een filter in?

Als jij ze in een ander bakje doet,moet dat wel dezelfde waarden hebben
,En ingedraait zijn.

Slakken leven omdat die er toch iets minder gevoelig voor zijn als garnalen. Ik zou zsm verversen. Kan zijn dat er nog een spoortje van de kuur in zit. Heb je gefilterd over actieve kool?

Heb zojuist water ververst!
Zuurstof pompje heb ik helaas al in gebruik dus die hangt er niet in, pompje wel, en een nieuw zuurstofplantje.

Van het indraaien en dezelfde waarden weet ik, alleen moest zaterdag snel handelen vanwege kieuwwormen.. en garnalen kunnen niet over die medicijnen dus die moesten wel in een andere bak.. Vandaar kon ik niet wachten op een ingedraaide bak!

Ik heb ze in de andere bak gedaan voordat ik de kuur in de andere bak gebruikt heb, dus een spoor van de kuur zou niet moeten kunnen in die andere bak!
En filter de bak enkel over watten.

Zuurstofpompje kan je toch splitsen?
Over 2 bakjes.
Garnalen willen ook zuurstof.

Misschien een hele stomme vraag nu, maar hoe splits ik een zuurstofpompje dan?

Ja je moest dus snel handelen begrijp ik.
Kun je waarden in de bak ook meten??
Kan het nitriet zijn want daar kunnen ze slecht tegen.

Heb nu helaas niet de middelen om te meten,
zou ik morgen pas kunnen doen bij een winkel..

Maar het nitriet kan toch niet in 2/3 dagen zo omhoog schieten lijkt mij?

je zegt nieuw zuurstof plantje? heb je deze gespoelt voor 3 dagen, want anders kan daar het probleem zitten. op veel van die plantjes zit gif waar garnalen heel gevoelig voor zijn.

Vrees idd dat het nieuwe plantje de boosdoener zal zijn...

Dat wist ik niet, heb het plantje wel goed uitgespoeld, maar niet 3 dagen natuurlijk.. Misschien dat dat de oorzaak is dan.

Heb in ieder geval gisteravond alle 5 de garnalen in een emmer schoon water gedaan, ze leken het in eerste instantie niet te redden.. Maar vanochtend zag ik tot mijn verbazing dat 4 van de 5 weer leefden en actief waren!

Wat is nu het verstandigste om te doen? Ik wil ook niet te veel met die beestjes omsjouwen, van de een naar de andere bak.. Maar ik vind het risico nu wat te groot om ze weer in het bakje bij de slakken te doen..

Elke dag 100% water verversen in de emmer en ze daar nog een weekje in laten tot ze weer naar de grote bak kunnen?

Ja het klopt dat er vooral op de snlegroeiers gif wordt gebruikt.
Je loopt risico met ze terug te plaatsen naar 1 van de 2 bakken.
In de emmer is ook niet alles maar misschien de enige keus totdat de gewone bak weer ok is.
Kun je die tijdelijke niet helemaal leeghalen en ook het grind en ze dan daar weer in doen?? Na goed te hebben omgespoeld.
Lijkt me mogelijk als dit een klein bakje is.
In een emmer is ook niet alles maar ja ze leven nog gelukkig en je moet iets he.

Goed dat ik het nu weet, ga ik daar de volgende keer zeker rekening mee houden!

In de emmer is inderdaad ook niet idiaal voor de beestjes,
ik zou de bak met de slakken (60 liter bakje) schoon kunnen maken en opnieuw water in kunnen doen,
maar moet ik dan elke dag 100% verversen, zodat ik geen nitrietpiek krijg?

Hoe zit het dan met de oorspronkelijke bak waar ze eerst zaten,is de kuur al klaar? anders is het toch een kwestie van flink verversen en daar de garnaaltjes weer in doen lijkt me...

Nee dat is het punt dus, de kuur moet nog anderhalve week! 🙁

Dan zorgen dat het nieuwe plantje uit het bakje is en flink verversen om ze daarin te doen.
Om de dag wat verversen en moet het allemaal wel goedkomen lijkt me.
Welke garnalen zijn het?

Ze zitten ondertussen weer in de 60 liter bak! Inderdaad om de dag verversen, en hoop dat het nu goed komt.
Het zijn Japonica garnalen

Weet je zeker, dat het spul dat je erin hebt gedaan, niet slecht is voor de Garnalen?
Misschien hebben ze niet kennen vervellen.

Puk zei:
Misschien een hele stomme vraag nu, maar hoe splits ik een zuurstofpompje dan?

T stukje op het slangetje. of dubbel T met kraantjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan