Garnalen vallen plots als vliegen


B

Bart

Guest
Sinds een 2 tal jaren draait bij mij een bakje met cr garnalen op een soil van jbl en osmosewater aangemaakt met mineralen.
De bodem begint wel wat uiteen te vallen.
Sinds dit weekend kom ik steeds dode garnalen tegen. Terwijl er aan de waterwaarden niks veranderd is. Voor de zekerheid heb ik de nitriet gemeten deze was nog steeds nul evenals amonium en nitraat. Een week geleden is het wel enkele dagen rond de 30 graden geweest met de hittegolf.
Zou het kunnen dat hun orgaantjes toen beschadigt zijn geraakt door de warmte en daar nu aan overlijden?
Kan die uiteenvallen soil er voor iets tussen zitten? Hoe vervang ik die zonder een amonium piek te krijgen? Eerst spoelen in een emmer? En hoelang dan ?
Veel vragen, hopelij' weet iemand raad?
 
Nou Bart, ben heel blij dat ik dit lees want ik heb t zelfde. Wat zwangere en wat oudere die nu ineens dood lagen. En met die hittegolf liepen ze vrolijk rond. Baalde er ontzettend van! Hopelijk blijft het bij ons beperkt tot alleen deze :) groetjes
 
  • Leuk
Waarderingen: Bart
Zou het kunnen dat hun orgaantjes toen beschadigt zijn geraakt door de warmte en daar nu aan overlijden?
Dat kan.
Verder geen planten of andere bewoners toegevoegd?
Edit: tijdens de dagen waarop het water het warmst was geen doden gezien?
 
Ik denk dat voor veel garnalen 30 graden wat teveel is geweest. Ik gebruik een bodem van Enviroment en daarbij heb je niet dat je veel moet verversen ivm dus al je dan de bodem in delen vervangt dan kan dat prima en vaak oom wel in 1x als je filter goed is ingedraaid en je weinig voert. Ik heb zo al 2x de bodem vervangen.
 
Gokje: bodemrot, kwestie van even in je bodem roeren, komen er gasbellen vrij: bodemrot
Bij bodemrot, wat mijn eerste gedacht was. Moet ik dan geen afvalstoffen meten(no2, no3, nh3/4)en hoe vervang ik een bodem met garnalen in?
 
Zelf heb ik de bodem vervangen door voorzichtig met een stuk slang de oude bodem weg te zuigen en er daarna nog voorzichtiger kopje voor kopje nieuwe bodem in te doen. Als je niet echt veel kleintjes hebt dan kan dat of je moet ze eerst uitvangen maar ja dat is vaak ook een hele klus.
 
Net is op verschillende plaatsen in de bodem geprikt. Geen luchtbelletjes. Het rare is dat ik best wel wat vervelingen tegen kom. Als ik het warm heb trek ik m'n jas ook uit natuurlijk... Dacht dat een garnaal alleen verveelde als ze zich goed voelde.
 
Net is op verschillende plaatsen in de bodem geprikt. Geen luchtbelletjes. Het rare is dat ik best wel wat vervelingen tegen kom. Als ik het warm heb trek ik m'n jas ook uit natuurlijk... Dacht dat een garnaal alleen verveelde als ze zich goed voelde.
Vervellen heeft letterlijk niks te maken hoe een garnaal zich mentaal voelt, een garnaal groeit uit zijn jas en daardoor vervellen ze omdat die jas het skelet is en niet meegroeit omdat het hard is, dus dan zit het garnalenlichaam in ene te klein jasje en dan vervellen ze
 
je hoeft niks te meten je moet gewoon de bodem schoon houden en kijken naar gedrag van je garnalen zijn echt maar paar dingen die je kan doen
 

Terug
Bovenaan