Wat is er nieuw

Garnalen vallen ten prooi aan gourami's

• Onderwerp starter Onderwerp starter Chewie
  • Startdatum Startdatum
C

Chewie

Guest
Goede dag

Ik had eerst veel mos in mijn aquarium, maar dat werd 1 algen bende.
De garnalen konden het wel waarderen en de gourami's konden er slechter bij.
Nu heb ik het mos dus gedumpt en ik dacht dat de gourami's de garnalen wel met rust lieten. Op een incidenteel proefmomentje heb ik ze nooit volwassen garnalen zien pakken.
Tot vandaag....Ik moet dus iets van beschutting hebben voor de garnalen. Ik wil liever geen mos meer. Welke planten zijn dan een goede oplossing?
Zat zelf te denken aan cambomba oid?

Jullie nog tips?
En een mosbal zijn die zodanig compact dat garnalen er niet in kunnen of lukt dat ze wel?

Je kunt heel goed Riccia gebruiken dat laat je gewoon aan de oppervlakte drijven, dit zal zich ergens in de bak vastzetten en daar verder groeien. Is voor de garnalen een zeer welkome verstopplaats en tot die tijd zou ik ipv Cabomba, welke best wel een wat moeilijke plant is, de Limnophila aquatica nemen en dan elke stengel apart poten!

Greetzz BigSmoke

Ik heb twee mosballen in mijn bak waar de garnalen wel op zitten maar NOOIT erin simpelweg omdat dat niet kan.

Ik heb zo'n torentje met buisjes waar de garnalen in kunnen en de goerami's niet, inmiddels helemaal begroeid dus dat geeft ook nog wel een natuurlijke uitstraling...

Dat dacht ik al van die mosballen.
Gaat riccia niet net als bv Java mos een broedplaats worden voor alg?

Er kan zich soms draadalg vormen in riccia dat drijft.
Als je co2 te laag is of als het licht lang brand dan kan dat gebeuren.
Een garnaal kan niet in een mosbal omdat je die kan vergelijken met een schuimrubber balletje.

Mos is gewoon slecht te reinigen. Met de afzuig slang erdoorheen ...hele plukken mos gaan mee en TIG garnalen, schoot niet op. Daarom dacht ik aan cabomba oid...

Mos is echt het ideaalst voor ze,is een mooie verstopplek en een bron voor lekkere hapjes.
Mark en John bedoelen juist om de bron van de alg aan te pakken dus dat er geen alg meer ontstaat in je bak.

Pas iig op met nieuwe planten in je bak,zeker cabomba want dat wordt vaak in combinatie met slakkengif gekweekt.
Meestal is het gif in de winkel niet meer zo sterk aanwezig dat slakken er van doodgaan maar helaas kan het dan nog wel in 1 klap alle garnalen doden.

Microsorum pteropus Trident
Is denk ik ook een optie...moet sowieso nog een plantje voor op het hout...

Zoals John al zegt is het beter om alle planten eerst 5 dagen in een emmer te weken voor alle zekerheid.

Dat wist ik al, heb nog geen planten gekocht dus rustig aan. Had veel meer planten en draadalg in het mos. Mogelijk combi voedingstoffen en voedingsresten erin. Aquarium is 2wkn terug heringericht en heb nu een stuk minder groen. Moeten nog een paar plantjes erbij, nu dus ook wel een plantje voor de garnalen!

Op zich zijn mossen geen 'must' voor garnalen, maar eigenlijk ook weer wel 😉
Die beessies zijn gemaakt voor scharrelen met die priegelpootjes, juist op op plekken waar andere dieren niet zo goed bij kunnen, in die zin kan ik me nauwelijks een garnalenbak voorstellen zonder mossen en/of algen, al dan niet mosbollen (= ook alg).
Als de omstandigheden goed zijn dan heb je geen last van algen, ook niet in de mossen, wel is het zo dat als de omstandigheden niet goed zijn.. en er komen dus algen in de mossen.. dan zijn die eigenlijk niet te verwijderen zonder een deel van het mos op te offeren.

Mossen zijn zeker geen must,had zelf in de meeste garnalenbakjes geen mos maar in combinatie met vissen is het wel handig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan