Wat is er nieuw

Garnalen van Homines

homines

Well-known member
Lid geworden
6 april 2011
Ik had nog een 20 L bakje staan en wilde graag eens wat proberen met garnaaltjes. Omdat ik een beginner ben kies ik voor de vuurgarnalen.

Alvast een paar (smartphone kwaliteit) foto's van hoe de bak er op dag 1 voor staat.
D06bhj0C35JHybHxMvOSDzykH_ATxDlV.jpeg

D06bhj0C35JHybHxMvOSDzykH_ATxDlV.jpeg

Wat grind dat ik nog had liggen (1-2mm), een stukje hout met javavaren en -mos. En nog een mosballetje. Verder zit er nog een spons(?)filtertje in.
Het plan is om nog wat planten toe te voegen (aanraders?) zodat er wat meer schuilplaatsen zijn. Desnoods haal ik nog een garnalenflat of zo'n ander schuilding.

Tips of opmerkingen hoor ik graag!

MVG homines

ziet er best leuk uit al zeg ik het zelf 😉

binnenkort maar even testset halen, anders heb ik niets aan het indraaien...

leuk hoor 😉
alleen, in het raamkozijn krijg je heeel snel heeel veel alg
kijk maar naar mijn 5 liter bakje, dit was voor slakken, dus de bedoeling, maar in jouw geval zal ik er toch iets anders voor verzinnen 😉

toen stond hij een week, na een maand was hij echt helemaal vol, nu al rechts onderin
11783435884_d0507ca99f_c.png

little nature tank by Nick in t Veld, on Flickr

-ik heb trouwens nog wel wat rili garnalen/vuurgarnalen voor je, ik weet niet waar je woont?

hmm, zal nog eens kijken. Ik woon in Overijssel trouwens.

O ja, ik heb er (nog) geen verlichting boven. Is dit nodig en zo ja in welke mate/welk soort?

maakt niet echt uit welke verlichting
maar haal hem iig uit het raam 😉

ik in puttershoek dus dan moet je maar kijken 😉

voor de planten wel ja 😉

Wat ik altijd vrij mooi vindt als schuilplaats voor de garnaaltjes is opgestapeld Lei-steen, alleen het is een moeilijkheidsgraadje meer bij jou door het weinig aantal liters wat je in je bakje hebt natuurlijk ^^.

Wel een optie om het steen dusdanig klein te breken dat je wel een mooi stapeltje kan maken?

Mooi begin heb je.
En zoals nick ook al zij is het beste als je hem van de vensterbalk zet.

En verder is verlichting 1 van de dingen waar planten voeding mee krijgen.

Succes

Ik heb in het verleden niet echt last gehad van extreem veel alg. Ik heb in dit raam trouwens ook geen direct zonlicht.
Als ik de bak hier laat staan en alleen plantjes gebruik die niet zo veel licht nodig hebben, zoals ik nu volgens mij heb, kan ik het toch even proberen. Het lijkt mij het proberen wel waard. Ik kan in mijn redenatie grove fouten maken, ik ben dan ook al in afwachting van een aantal kritisch posts... 😉

Vandaag een Anubias barteri nana er bij gehaald. Zodoende nog wat geschoven.

HSeFEX9E3toOE0LWpuAkZxoapvF2HPVX.jpeg

HSeFEX9E3toOE0LWpuAkZxoapvF2HPVX.jpeg

Ben nog niet helemaal tevreden, er moeten nog meer schuilplaatsen komen. Ik heb al gezocht naar wat leisteen, maar heb nog niet gevonden. We zoeken verder...

Ik zie dat jij de anubias in de bodem geplant hebt... deze moet je eigenlijk aan een stuk hout of steen vastmaken

Weet ik, die ben ik aan het zoeken. Toch bedankt voor het zeggen 🙂

Leuk hoor 🙂
Misschien nog wat snelgroeiers? Hoornblad ofzo?
En drijfplantjes natuurlijk 😛

Ik dacht zelf aan waterpest omdat ik dat in eigen collectie heb. Moet nog even zien of en hoe ik dat doe.

Kan ook hoor 😉
Gewoon in de bodem doen of een beetje laten drijven

evilcells zei:
Ik zie dat jij de anubias in de bodem geplant hebt... deze moet je eigenlijk aan een stuk hout of steen vastmaken

Het wil wel, mits de wortelstok boven het grind uitsteekt.

Staat de bak btw tegen het raam? Heb je dan geen last van invallend zonlicht met de daarbij behorende algen?

Ik zou zeggen stop er wat waterpest bij of andere snelgroeier en wat lavastenen/leistenen/kienhout of iets dergelijks.

@Niek geeft niet hoor, maar volgens mij kun je bijna alle antwoorden terug vinden in dit topic. Ff lezen 😛

Al heb je niet veel direct zonlicht, je gaat toch veel alg krijgen met het bakje in het raam

Alg is weer voer voor de garnalen 🙂
Als het goed is komen de garnalen morgen.

Aan de bak heb ik een paar stengeltjes waterpest toegevoegd en wat leisteen. Er zit inderdaad best wat alg in, maar ik kan nog steeds door het glas kijken 🙂.
Ik dacht dat -m.u.v. de waterpest- de planten eigenlijk niet gegroeid waren, maar nu ik de foto's terug zie zat ik toch verkeerd 🙂

Ik zal binnenkort weer foto's maken. Hopelijk dan met garnalen.

Gisteren heb ik de garnalen binnen gekregen. Kreeg ze via de post van een webwinkel. Toen ik in het zakje keek zag ik zo al een paar zwangere dames zitten! Dat blijken +/- 5 van de 12 (10+2 gratis) garnalen te zijn. Ik zag zelfs al babygarnaaltjes zitten! Dat werd een drama, want hoe zet je nou babygarnaaltjes over in een andere bak als het huidige water niet mee mag. Ik heb dus toch een druppeltje water met ca. 5 baby'tjes bij de bak in gedaan. De baby's heb ik overigens niet meer terug gezien.

De vuurgarnalen waren allemaal heel bleek op ��n na. Die is nog steeds het roodst. Tijd voor foto's denk ik...

overzicht: (ja, ze zitten er hier al in)
3GAQA9X4vA04sfPvVVHY1RfXkrpFTstG.jpeg

de onder/zijkant:

Het zijn behoorlijke druktemakers maar ik wist niet dat garnalen zo leuk zijn!

Ik heb nu ca. 20. babies, maar er zijn ook twee volwassenen dood. 1 vond ik op de grond (hoe???), de ander is gisteren doodgegaan en werd meteen aangevreten 🙁
Is dat veel trouwens? 2 garnalen kwijt in de eerste week?

En hoe krijg je vuurtjes mooi gekleurd, of is dat puur genetisch?

Heel leuk jou garnalen bakje. :thumbs:
Ja ze zijn leuk he die garnaaltjes. Ben zelf ook echt een garnalen gek, heb ook al meerdere soorten gehad.

Dank je Aquatin! Ja, ze zijn inderdaad heel leuk.
Wat ik wel erg jammer vind is dat de mooie, rode garnaal veel donkerder geworden is.

P3lIbYFCsviuIhoam21aS4cpf86-2QvM.jpeg

spaghetti, Beauty en babies. Gisteren is een derde garnaal overleden. Daar genieten de slakjes nu van. Gelukkig gaat het met de aanwas wel goed.

nee, hij is veel minder fel geworden. Dus niet dieper rood, dat zou wel mooi zijn.

homines zei:
Alg is weer voer voor de garnalen 🙂
Als het goed is komen de garnalen morgen.

Aan de bak heb ik een paar stengeltjes waterpest toegevoegd en wat leisteen. Er zit inderdaad best wat alg in, maar ik kan nog steeds door het glas kijken 🙂.
Ik dacht dat -m.u.v. de waterpest- de planten eigenlijk niet gegroeid waren, maar nu ik de foto's terug zie zat ik toch verkeerd 🙂

Ik zal binnenkort weer foto's maken. Hopelijk dan met garnalen.

Meer waterpest erin. die halen de silicaten uit het water.

En die andere planten groeien niet zo snel,hoor

Zo,Nou al garnalen erin.??????
En nu gaan ze dood.

Heb jij de indraai 3 weken afgewacht?
Nitiet=0
Nitraat =1=
Fosfaat= 1.

homines zei:
nee, hij is veel minder fel geworden. Dus niet dieper rood, dat zou wel mooi zijn.

Jouw water zal nog niet goed zijn!!!!

En wat zijn nu je waterwaarden dan??

zou ik moeten checken. we zitten inmiddels op ca. 8 weken en geen grote problemen. Gaat er duidelijk iets mis? Veel jonkies, ze groeien mooi, dus zie geen probleem. Al een poos geen doden meer gehad. Ik kan het even voor jullie gaan meten.

Oh dan is het verder goed hoor.
Soms na het vervellen is een garnaal anders van kleur dus wellicht is hij in die tijd vervelt.
Dat zie je ook wel bij de citroenen die ik heb. Dan zijn ze opeens veel meer gedekt na het vervellen of juist minder gedekt.

Ik had onlangs een dode garnaal met een barst achter zijn kop. Iets mis met vervelling, wellicht?

Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat sommige garnalen een roze-achtige streep op de rug hebben? Is dit normaal of komt dit door waterwaarden o.i.d.?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan