Wat is er nieuw

Garnalen, welke?

• Onderwerp starter Onderwerp starter GewoonJoey
  • Startdatum Startdatum
G

GewoonJoey

Guest
Zoals de titel misschien al heeft verklapt, ik zoek garnalen maar weet nog niet welke.
Ben op dit moment druk bezig met het vinden van garnalen voor mijn 60L bakje.
De bak is op dit moment bewoond door 10 Sherry Barbeeltjes.
Hier kan mogelijk nog ooit een klein koppeltje bijkomen.

Nu was ik dus op zoek naar een garnaaltje wat ik hier bij kan houden.
Welke hebben nou de beste kans om te overleven in de bak.
De kleintjes zullen het natuurlijk altijd moeilijk blijven houden maar wil niet dat ze allemaal moeite krijgen.

Nu mijn vraag:
Welke garnaal zou het beste in mijn bak passen?

Gewone vuurgarnalen of de varianten van deze soort zal wel kunnen.
Wel met een grote groep beginnen want dan zie je ze als het goed is en als de vissen er dan zo af en toe 1 snoepen is dat ook niet erg.

Doe wel het licht even uit als je de garnalen in de bak zet en voer de vissen flink voor je dit doet. Anders zien de barbelen ze aan voor levend voer.

Mm licht uit had ik nog niet aan gedacht.
Was wel zeker van plan de vissen te voeren voor het toevoegen.
De vissen zitten dan met zijn alle in de hoek dus kan ze dan mooi op hun hoofdschuilplaats zetten.

Zal ook mijn vissen goed moeten voeren zodat ze niks te kort komen neem ik aan.
Het zijn nog jongen vissen en wil ze niet overladen met voer.
Wat raden jullie aan om mijn vissen te voeren zodat het water ze niet gelijk in de mond loopt wanneer ze de garnalen zien.
Voor nu droogvoer en normaal doe ik dat als ik terug kom van mijn werk. (rond half 5)
En dan ben ik 2x in de maand een weekend weg, voer ze dan vlak voor ik weg ga ( 19.00 uur) en gelijk als ik terugkom (21.00 uur)
Zo nu en dan zie ik ze wel met zijn alle boven in de voerhoek rondjes zwemmen of de bodem afzoeken.
Nu kunnen ze natuurlijk wel een tijdje zonder voer maar als de bodem vol loopt met garnalen zullen ze deze zeker wel lusten.

Juist jonge vissen hebben veel voer nodig.

Als je ze een blokje muggenlarven of artemia (diepvries) geeft voor je de garnalen erin zet zou het goed moeten zijn.

Met droogvoer moet ook wel lukken.
Ik voer in een ring zodat niet alles door het aquarium drijft.
Als de ring vol ligt dan blijven ze mooi allemaal rond de ring hangen om te eten.

Het is alleen even bijhouden dat ze nadat de garnalen erin zitten ze genoeg gevoerd blijven worden.
Maar dat moet wel goed komen.

Vandaag even mijn schuilplaats afmaken en hoop hem er vanavond nog in te hebben.

Dan even kijken voor de garnaaltjes.
Welke het worden is nog niet duidelijk, maar aangezien de vuurtjes nogal snel voortplanten lijken die het beste.

Wou beginnen met zon 20 tot 40 garnaaltjes.

Ben inmiddels gaan twijfelen over het toevoegen van grondbewoners.
Ik wil ze zowieso, alleen worden het vuurgarnalen of cpo kreeftjes?

Hoe zit het met het pakken van de visjes door de kreeftjes?

GewoonJoey zei:
Hoe zit het met het pakken van de visjes door de kreeftjes?

Dat doen ze met hun scharen,overdag lukt ze dat meestal niet omdat vissen wegzwemmen maar 's nachts als de vissen rusten hebben ze meer succes.
Grotere vissen weten dan meestal te ontkomen en kleinere overleven het vaak niet maar de kans is in beide gevallen groot dat de vissen iets van een verwonding oplopen waardoor de kans op een infectie weer aanwezig is en kan het alsnog fataal eindigen bv.

Vandaar dat een combinatie van vissen met kreeftjes niet om aan te raden is.

Mij vrouw had een hele stelling met garnalen en kreeften gehad waar ze mee kweekte maar er zaten ook kleine vissen bij. Zolang je maar dwergkreeften neemt zal er niet zo snel een vis sneuvelen, tenzij die vis zwak en ziek is, want dan zullen ze zeker hun kans grijpen. ook zal er wel eens een enkele garnaal sneuvelen, maar als het goed is, krijg je daar zoveel jongen van dat je er niks van merkt. Nu is de cpo wel een van de agressiefste dwergen, maar ik heb ze ook in mijn bak gehad zonder dat er vissen sneuvelden. Maar ook omgekeerd kan het wel eens mis gaan hoor, want tijdens het vervellen zijn ze erg kwetsbaar dus ze moeten zich wel goed kunnen verbergen. Dat ze dus helemaal geen vis grijpen is nooit 100% zeker, maar de kans is vrij klein, als je ze normaal te eten geeft. grotere kreeften zou ik niet aan beginnen ook al hebben wij de blauwe florida kreeft bij vissen gehad, ik vind dit eigenlijk meer geluk dan wijsheid en bovendien slopen ze veel van je planten.

Duidelijk!
Nou is het ook een stuk duurder om cpo kreeftjes te nemen ipv vuurgarnaaltjes.
Maar het is waarschijnlijk al opgelost.
Ik heb een aanbod gekregen van een compleet garnalen aquarium met zon 50-60 vuurtjes.
Deze kunnen mooi naar mijn bak en dan kan ik in dat bakje wat andere garnalen houden zoals CR's.

Ik was vergeten te vragen waar het bakje ergens stond nu blijkt dat het 1,5 uur rijden is.
Ben toch van plan hem over te nemen want ja het is gewoon een mooi koopje.
De vuur garnalen neem ik er ook bij alleen hoop dat ze het redden tot thuis.
Hoe kan ik deze het beste vervoeren op een rit van 1,5 uur?
Gewoon een zakje/bakje?

Ik zou ze in een bakje doen met een pluk mos, dan hebben ze wat hou vast en beschutting.

Hoeveel ruimte zullen ze nodig hebben? Gaat om +- 50 stuks.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan