Garnalen zijn schuw: afwachten of uitbreiden?


Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Berichten
429
Locatie
Friesland
Sinds vorige week donderdagavond zwemmen er 10 mooie gele citroengarnalen (Neocaridina heteropoda Yellow) in mijn Superfish Home 60 rond. Het valt me alleen op dat ze als een stel wat bange poeperds achterin blijven hangen. Rechts achterin op de staafverwarming, soms zit er 1 op de spraybar, en links achterin op de spons die ik over de inlaat van mijn filter heb geschoven.

Het is niet zo dat ze er helemaal niet weg komen: met enige regelmaat schuift er wel een garnaal door de bak, gaat op een plantje wat lager zitten, en de echte durfals vertonen zich al wel eens vooraan in de bak. Ook op lagere niveaus.
Waterwaarden heb ik gecontroleerd, die zijn goed. Ook staat mijn filter niet voluit (ik moet de spraybar gaatjes nog uitboren zodat ik dat wel kan doen zonder de stroming te hard te zetten) en qua zwemmen lukt dat prima voor alle bewoners.

Nu zijn die medebewoners een 6-tal Corydoras Paleatus (bijgenaamd Cor(r)y en de Rekels). Twee wat kleinere van 3cm, twee middelmaat en twee grotere van een cm of 5 a 6. Eigenlijk net iets te groot voor mijn bak, ik had achteraf gezien beter de panda of een andere kleinblijvende variant kunnen kopen maar ik heb het hart niet om ze nu nog weg te doen. Het gaat goed met ze en ze lijken zich prima te vermaken (al ploegen ze best soms wel stevig door; mijn bodem wil nog wel eens van hoogte veranderen, aan de voorkant bij het glas te zien).
Ook zijn ze best brutaal: ik heb JBL NovoPrawn parels (plantaardige korrels) voor de garnalen maar die vreten zij rustig eerst op. Ik probeer nu een plek te vinden waar de garnalen rustig kunnen eten maar dat lijkt wat lastig aangezien mijn cory's rustig ook op de stenen en de planten grazen.

Verstopplekken heb ik denk ik genoeg: drakenstenen, planten, mosballen en een bamboestok met mos die achterin op de bodem ligt.

Kan het zijn dat het aantal van 10 (volwassenen en kleineren) net te weinig is om comfortabel te zijn? Ze zoeken elkaar wel op. Ik wilde niet gelijk aan meer beginnen omdat ik anders mogelijk zo snel een bak vol zou hebben. Maar als een startgroep van 20 beter is, dan zou dat natuurlijk voor de eerste 10 wel beter zijn.

Hoor graag jullie ideeën er over.
 
Laatst bewerkt:
Als ze het naar de zin hebben gaan ze vanzelf uitbreiden. Het schuilen zit ook in de aard van de garnaal.
 
Hahaha. Rise of the Shrimps :p .
Maar als ik jullie zo beluister gaat er op zich niet iets mis en komt het wel goed met dit nu-nog-legertje?
 
Als je ze nu liever meer zou zien kun je er wat bijhalen maar met wat geduld komen er als het goed is vanzelf meer.
 
Geef ze de tijd, eerst wat wennen dan nog wat aankomen, er zal ook nog wat meer stofvoer in de bak moeten komen voor de toekomstige kleintjes en als dan alles naar hun zin is en ze zich veilig voelen dan komen vanzelf de kleintjes.
 
Uitgebreidt en lekker koken dus:chef:
Laat dat nou mijn ándere hobby zijn :p

Ik zal geduld betrachten, dank voor de adviezen. En als ik een zwangere dame zie, gaan zoeken naar het hoe en wat van goed stofvoer.
 
Laat dat nou mijn ándere hobby zijn :p
Dan komt het helemaal goed!
Je kunt altijd wat catappablad erin leggen waar ze van kunnen eten. Weet niet of je het bezwaarlijk/lelijk vindt maar ik poets mijn zijruiten bijna niet en als hier wat groene/bruine alg op zit zie ik hier de jonge garnalen ook op zitten.
 
Catappabad zit er inderdaad in, ook moerbeiblad (voor het inmiddels al wel iets groter legertje aan puntige blaashorenslakken, die ik graag heb om hun opruimkwaliteiten én hun sierwaarde).
Zijruiten laat ik ook lekker voor wat het is, iedereen in de bak graast er op. Ik hou inderdaad wel de voorruit schoon.
 
Dat zegt me niet zo snel iets, Ton. Wat is dat?
Deze,
 
Ziet er goed uit. Bij onlineaquariumspullen wilde ik zo langzamerhand al eens een lijstje maken. Wil waarschijnlijk toch een ander bakje dan de biorb voor de vuurgarnalen van oudste zoon, en ooit misschien een mooie cube voor mezelf erbij met blauwe neo's.
 
probeer anders wat brand netel blad of snow flakes dat brengt ze wel naar voren
 
28598480-C765-4B81-A2AC-0216926CEB10.jpeg

Beter ga ik snel dat stofvoer kopen. Volgens mij heb ik een vrouwtje met een ‘zadel’! Ze zit erg prominent in het midden van de bak nu ook.
 
Ja, maar ik denk ook voor de huidige groep. De Cory’s vreten echt al het voer op voor de neuzen van de garnalen. Er zal genoeg overblijven, maar toch.
 
Laatst bewerkt:
Wij voeren garnalenkorrels. Daar zitten aanvullende mineralen in. De corydorassen rommelen daar wel wat in, maar het meeste valt uit elkaar waarna de garnalen het wel weer tussen het zand uitpeuteren. Ook eten ze vaak van de bacterie-laag op bladeren en decoratie.

Wij hebben nooit stofvoer gegeven voor kleine garnalen maar misschien is het inderdaad beter.
 
Ik heb 2-3 soorten garnalenvoer en met een vijzel maak ik dat fijn zodat de jongen ook wat makkelijker kunnen eten en daarbij geef ik wekelijks wat moerbeiblad.
 
Kijk, dat zijn ook goede ideëen. Anders heb ik onderhand wel héél veel verschillend (droog)voer in huis :oopss: . Nieuw in de hobby, hè....
Ik heb nu de NovoPrawn korrels van JBL in huis. Die strooi ik op de bemoste stok achterin de bak, maar de cory's gaan daar als jekko's ook gewoon op af. (De cory's krijgen om de dag 2 tabimin tabletten en grazen verder gewoon de bak door. Heb ook het idee dat die van zichzelf genoeg krijgen, zien er goed en mooi gekleurd uit.).
 
Hier eet alles wat niet voor hen bedoeld is. Vrouwtje gourami hapt zelfs gretig van de courgette, paprika vind ze niks trouwens.

We spreiden het eten hier zoveel mogelijk uit opdat zoveel mogelijk dieren tegelijk kunnen eten.

En verder heb ik er wel vertrouwen in dat ze er wat goeds voor zichzelf uitpakken.

Trouwens, in boerenkool zitten erg veel goede mineralen voor garnalen. Een sliertje in de bak wanneer je het toch eet kan een idee zijn?

Wij hebben zelf een moerbei-plant en wat brandnetels in een pot in de tuin gezet voor verse aanvoer van bladeren voor de garnalen en slakken.
 

Terug
Bovenaan