Garnalen zitten op elkaar?


Ik zet de pomp uit dan haal ik de spons van de stang af dan haal ik 800ml uit het aquarium in een maatbeker en stop de spons erin dan is de spons even buiten het aquarium dan een paar keer goed knijpen onder water en weer terug op de stang dan pomp weer aan.
 
Ik loop er ook altijd even mee naar de keuken en dat is geen probleem inderdaad als dit maar niet te lang duurt. De spons is als je die eruit haalt toch flink nat en daarom hou ik er een ijsbakje onder tegen het druppen.
 
Het is een tijdje goed gegaan, maar vanochtend zag ik dat weer een garnaal opgegeten werd. In dit geval een iets kleinere garnaal. Ik vind dit zo vreemd...

Hoe vaak moet ik de spons schoonmaken? Bij elke waterverversing lijkt mij teveel en ook weer niet goed.
 
Wat voor filter heb je dan? Ik heb de sponsfilter van Aquaell en je ziet wel aan de uitstroom of die minder wordt. Wekelijks lijkt me iets teveel van het goede en hier doe ik dat denk ik eens per 3 weken lichtjes.
 
Wat voor filter heb je dan? Ik heb de sponsfilter van Aquaell en je ziet wel aan de uitstroom of die minder wordt. Wekelijks lijkt me iets teveel van het goede en hier doe ik dat denk ik eens per 3 weken lichtjes.
Pfoe
Ik weet niet meer waar ik deze besteld heb. Er stroomt in ieder geval nog genoeg water uit. Dus wil het niet tevaak doen ivm bacterien
 
Nieuw ingericht. De garnalen vinden het hout volgens mij heel fijn!

79A029B4-25D3-43F5-96F6-80397DD40265.jpeg
B246D1E5-54F2-4307-843D-C4AC1A4B677E.jpeg
1619D2DA-5B4F-4CFF-BE91-F1D6B5D78A97.jpeg
B0AC94E7-08A3-4789-97DC-AE536975E3E5.jpeg
6983A981-B6BC-4F02-B687-17BD7ECF9F79.jpeg
5AF1ECCE-093D-49F6-A600-DED741E25125.jpeg
 
Het probleem met het opeten van de garnalen is nog altijd niet verholpen. Ik denk dat er elke dag wel een garnaal opgegeten wordt en heb daarom de kweker gemaild. Hij gaf aan dat hij dit wel eens vaker hoorde en dat het een beetje gissen is. Waarschijnlijk zijn de garnalen zwak na de vervelling en daarom heeft hij mij geadviseerd om HS aqua crusta chitin+ te gebruiken. Ik hoop dat dit helpt..
 
Wat een ellende zeg. Ik heb het hier een paar keer gezien.

Dat was bij de Taiwan Bee garnalen, wanneer een ouder vrouwtje net haar baby's had afgegooid.
Dan zijn ze blijkbaar heel zwak.

Tegelijkertijd in deze periode zag ik ook dat de oudere vrouwtjes soms niet goed door hun vervelling heen kwamen.

Vaak was dit ook vlak nadat ik water had ververst, waarna je vaker ziet dat de garnalen gaan vervellen.
Dus lag het nu aan het nieuwe water, de verandering of ergens anders aan.

Ik gebruikte toen nog geen osmose water en besloot dit toch te gaan gebruiken.
Ook heb ik er een oxidator bij in gezet. (dit zou kunnen helpen met de vervelling)
Tevens ben ik iedere week 10% water gaan verversen ipv eens per drie weken 30%.
En ik heb er wat knaagvoer aan toegevoegd. https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/onlineaquarium-spullen-canoinhas-pods-10-14cm.html

Het gaat nu heel goed, de garnalen komen goed door hun vervelling heen en ik heb ze niet meer betrapt op het opeten van de oudere vrouwtjes.

Het is gokken waar het aan heeft gelegen. Ik weet het niet.


Wat ik trouwens doe met mijn osmosewater is, net als jij, ook Gh+ poeder toevoegen.
Dan controleer ik de waterwaarde met mijn Gh test en niet met de tester die de us meet.

Op die manier zorg ik dat de Gh van het osmose water en de bak met garnaaltjes hetzelfde zijn.


Ik hoop echt voor je dat dit kannibalisme snel gaat stoppen, want het is echt niet leuk.
 
Ja soms is er geen vinger achter te krijgen waarom ze doodgaan. Zover ik weet kunnen vrouwtjes ook maar enkele malen jongen voorbrengen en gaan ze dan ook dood maar dat is enkel wat mij is verteld door een "kweker" hier uit de buurt.
 
Wat een ellende zeg. Ik heb het hier een paar keer gezien.

Dat was bij de Taiwan Bee garnalen, wanneer een ouder vrouwtje net haar baby's had afgegooid.
Dan zijn ze blijkbaar heel zwak.

Tegelijkertijd in deze periode zag ik ook dat de oudere vrouwtjes soms niet goed door hun vervelling heen kwamen.

Vaak was dit ook vlak nadat ik water had ververst, waarna je vaker ziet dat de garnalen gaan vervellen.
Dus lag het nu aan het nieuwe water, de verandering of ergens anders aan.

Ik gebruikte toen nog geen osmose water en besloot dit toch te gaan gebruiken.
Ook heb ik er een oxidator bij in gezet. (dit zou kunnen helpen met de vervelling)
Tevens ben ik iedere week 10% water gaan verversen ipv eens per drie weken 30%.
En ik heb er wat knaagvoer aan toegevoegd. https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/onlineaquarium-spullen-canoinhas-pods-10-14cm.html

Het gaat nu heel goed, de garnalen komen goed door hun vervelling heen en ik heb ze niet meer betrapt op het opeten van de oudere vrouwtjes.

Het is gokken waar het aan heeft gelegen. Ik weet het niet.


Wat ik trouwens doe met mijn osmosewater is, net als jij, ook Gh+ poeder toevoegen.
Dan controleer ik de waterwaarde met mijn Gh test en niet met de tester die de us meet.

Op die manier zorg ik dat de Gh van het osmose water en de bak met garnaaltjes hetzelfde zijn.


Ik hoop echt voor je dat dit kannibalisme snel gaat stoppen, want het is echt niet leuk.


Bedankt voor je berichtje. Ik hoop dat het bij mij ook snel gaat stoppen.
Hoe hoog is jou GH? Die van mij zit rond de 7-8. Is dat niet te hoog?
Ik heb geen oxidator in het aquarium, maar wel een luchtpompje voor extra zuurstof en er zit een goede stroming in het water door de sponsfilter.
 
Ik heb de volgende waarden voor al mijn caridina garnalen (taiwan bee, crystal red/black, snow white, spotted head)

Ph 6-6,5
Gh 5-6
Kh 0-1
TDS 225
No3 0-10
 
Geen idee of het nog zin heeft om hier te reageren maar ik doe gewoon een poging! ;)
Hoe gaat het nu met de garnalen Etienne?
 

Terug
Bovenaan