Garnalenbak gaat niet goed


K

Kinsella55

Guest
Ik heb hier al gepost dat ik een week of vier geleden ben begonnen met een bak, die 6 weken heeft ingedraaid. Vervolgens drie Molukse handwaaiergarnalen en 20 rili red erin gedaan. Binnen een paar dagen waren de Molukkers dood en vier rili's. Daarna ging het een tijd goed. Ik zag de rili's niet heel vaak, maar ontdekte tot mijn plezier dat er al snel drie van hen eitjes bij zich droegen.
Maar de laatste tijd zie ik de garnalen steeds minder. De laatste twee dagen heb ik niet een levende meer gezien, wel twee dode. De waterwaardes zijn goed. Het nitriet is na wat opstartproblemen inmiddels 0,1. Enige probleem blijft de temperatuur die ook zonder verwarming opliep naar boven de 26 graden. Dat is nu wel minder sinds ik de deksel open laat staan waardoor de lamp koelt. Het is nu max 24,5 graden.
Toch maak ik me zorgen. Ben bang dat op plekken in de bak waar ik niet goed kan kijken meer dode garnalen liggen. Ik zie er echt niet een meer.
Wat ik wel zie zijn honderden slakken en slakjes, die zich vol overtuiging op het Shrimps Natural garnalenvoer storten terwijl de garnalen er niet naar om kijken en heeeeeeel veel miniscule flinterdunne witte wormpjes van hooguit 10 mm die door de stroom worden meegevoerd en door het water kronkelen als gekken. Ik heb intussen Flubenol 5% besteld wat ongevaarlijk zou zijn voor de garnalen.
Ik heb een keer vermoedelijk de doodstrijd gezien van een van de grotere rili's. De schoot van het oppervlakte naar de bodem als een verticale torpedo, stootte zijn neus keihard en ging daarna weer als een raket naar boven om daarna dat proces 4 tot 6 keer te herhalen. Vervolgens werd de garnaal weer rustig om een kwartier later het hele proces te herhalen. De volgende dag was deze garnaal volgens mij een van de gevonden dode.
Wie herkent dit allemaal? IK maak me zorgen. Ben vol goede moed aan deze mooie hobby begonnen nadat ik jarenlang met name kersenbuiken heb gekweekt. Daar nooit problemen mee ervaren. Een paar jaar niks gedaan, nu dit opgepakt, maar zo makkelijk als het werd beschreven is het kennelijk niet. Of heb ik botte pech.
Ik heb een vijftig liter bak die goed beplant is met vooral veel op kienhout gebonden javamos wat het ook heel erg goed doet. Mijn filter is afgeschermd met een sok, dus daar zitten ze niet in. En ik heb een stroomsteen. Zoals gezegd geen verarming, dat is om een volstrekt onduidelijke reden (misschien verlichting, TL) niet nodig.
 
Je meet nog steeds nitriet lees ik en dat kan vooral voor garnalen schadelijk zijn. Hoelang draait de bak en heb je een foto en weet je de rest van je waterwaarden ook? Ik neem an dat de nitriet voorheen hoger is geweest dan 0,1 en dat kan schadelijk zijn voor de gevoelige garnalen.
 
Klinkt alsof je misschien te veel voert ivm de vele slakken. Ipv veel voer kun je er beter een catappa of moerbeiblad inleggen.
Ik zou zelf toch eens onder de stukken hout gaan kijken of daar dode garnalen liggen en een grote waterwissel doen. Een deel van je slakken eruit halen is denk ik ook geen slecht idee.
Mijn filter is afgeschermd met een sok,
Ik weet niet of je een sok of panty bedoeld, vraag me wel af hoe goed je filter werkt.

Een foto van je bak en filter zou idd handig zijn.
 
Net als mijn voorganger vraag ik me af hoeveel je voert.

Zou zelf de bak leegtrekken en vanaf punt 1 beginnen.
 

Terug
Bovenaan