Wat is er nieuw

garnalenbak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Smatt
  • Startdatum Startdatum
S

Smatt

Guest
Hallo allemaal. Mijnnaam is smaat en ik start een garnalenbak. Voor wie mijn voorsteltopic niet gelezne heeft, hier even een lnk:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1389198

Ik ga dus een bakje bouwen voor de lol. Ik heb een verticale 20x20x50 en wil in de onderste helft water hebben. Planten en hout mogen boven de waterlijn uitsteken. Hopelijk gaan ze bloeien.

Ik zal hier de komende tijd veel vragen. Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen. In ruil zal ik mijn vorderingen hier posten. De regelmaat hangt af van de hectiek in mijn gezin met drie kleuter/peuterjongetjes. Doel is met de Kerstvakantie de bak vol te hebben...

Ik weet nog niet zo goed hoe ik het ga aanpakken, maar heb al wel de volgende dingen bedacht.

- graag wil ik een biotoopgetrouwe bak, dus alle garnalen en planten uit dezelfde regio (bijvoorbeeld geen indonesie taiwan mix.

- planten die onder water groeien en in de bak zullen bloeien.

Er zijn helaas veel meer dingen die ik niet weet:
- hoeveel garnalen kan ik kwijt op 20x20x30 (lbh)?
- kunnen ze ontsnappen?
- filteren?
- ik moet een lichtkap bouwen. welk licht is goed? zijn er zelfbouwkits?

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Voorlopig twee sporen:
- techniek op orde maken (licht en lucht)
- biotoopkeuze

Alle tips en links zijn welkom!

foto van bak volgt

Oh ja: doel is alles lowbudget te doen. MacGyverachtige suggesties van harte welkom 🙂

hieronder een plaatje van de bak.

5950651875287221154

(weet iemand of ik naar picasaweb kan dieplinken?)

Grappig project,daar gaan ze niet uit ontsnappen in ieder geval maar zou ook geen snel kwekende soort nemen want met de inrichting hebben ze weinig ruimte.

Hoeveel zou ik erin kunnen hebben denk je?

Ja is wel een beetje klein, dus ik zou ook geen al te moeilijke garnalen nemen. Aangezien een klein aantal liters water wel moeilijker stabiel te houden is.
Biotoop heb je het over.... Tja... dan vallen wel een aantal soorten garnalen af, aangezien niet elk soortje in het wild voor komt 😉
Ik vind het wel een grappig bakje voor garnalen, maar erg klein (aan de pen te zien 😉 )
Toch zou ik je dan willen adviseren om hem toch helemaal vol te doen met water, om de stabiliteit beter te kunnen behouden.
Techniek niet veel verstand van.
qua filtering moet je toch ook weer rekening houden met de hoogte, is ook wel lastig hoor. Zelf zou ik zeggen een buitenfilter er op, dan kan hij laag aanzuigen en de hoogte weer uitstromen, zo houd je circulatie en verlies je ook niet teveel ruimte. Maar dat is niet echt low budget... (denk even hardop hoor)
Ik zou hier wat leuks van maken met een dunne achterwand (en eventueel zijwanden) en die vol prikken met mos/ plantjes. Mooi hoog stukje hout er in,...
Bloeiende planten heb je meestal niet in het water, dan zou je dat toch op het boven water gedeelte moeten richten.

Misschien dat Japonicas wat zijn maar die worden best aan de maat met 3.5 tot 5cm.
Zijn in verschillende landen te vinden dus heb je een ruime keus om te kiezen welke biotoop je precies neemt.

Idee was inderdaad een kurken achterwand, dat vond ik altijd prettig.

In een winkel adviseerde men mij de bak niet helemaal te vullen. Kwam mij wel goed uit ivm binnenfilter...vanwege prijs inderdaad.

Japonicas...ik ga eens googlen.

Ondertussenverlichting zitten kijken. Wordt wwaarschijnlijk een zelfbouw led stripje.

Zelfbouw led stripje is prima ja. Vind het eerlijk gezegd wel behoorlijk krapjes, die bak, vooral omdat er ook nog achterwand in komt. Qua budget zou je voor 2e hands buitenfilter kunnen kijken (marktplaats e.d.). Een kleine eheim kun je soms voor een prikkie op de kop tikken.

Wat je zou kunnen doen is anubias op het hout binden net onder wateroppervlak, bij mij schieten er namelijk altijd knoppen omhoog (blijven weliswaar onderwater dus ze gaan niet open of zo), wellicht komt daar een mooi bloemetje uit.
Bak wel goed dicht houden in verband met de luchtvochtigheid en temperatuur in de lucht erboven, anders gaan die planten boven het oppervlak waarschijnlijk niet zo veel doen.

Wat filter betreft past er net mooi een hoekfiltertje van Dennerle in.

Bedenk me nu dat de bak misschien wel zal beslaan aan de binnenzijde als ik de waterlijn laag leg.

Ik zal kijken naar anubias.

De blauwe caridina babaulti spreekt me wel aan.

Zal idd condenvorming komen als het afgesloten is dus dan zal je een stukje vrij moeten houden met de verlichtingskap.

Helaas..anubias is afrikaans. Ik zoek door.

Waarom houd je zo sterk vast aan 'biotoop' terwijl je garnaal van wens een soort is die alleen door flink uitselecteren tot stand is gekomen en daarmee zelf al niet echt aan een bepaald biotoop te koppelen is?

~ Ivo

Je hebt natuurlijk gelijk. Maar het antwoord is: omdat ik dat leuk vind.

Er zijn trouwens ook wel natuurlijke garnalen te koop, toch?

Er zijn zeker natuurlijke garnalen te koop, dat wil zeggen de wildvorm. Soms lasting te vinden en soms ook lasting er info over te vinden hoe dat biotoop er nu precies uitziet.

Je kunt eens in de volgende database kijken: http://www.garnalenenkreeftendatabase.n ... s=Caridina
Alles waar geen "var:" voorstaat zijn de in het wild voorkomende varianten.

~ Ivo

Bijengarnaal habitat
http://www.youtube.com/watch?v=C90_nEtDzJM
http://www.youtube.com/watch?v=nafwnMMMsHc
http://www.youtube.com/watch?v=4UYguCrVuRs

"Rocky shrimp" (geen idee welke soort daarmee bedoeld wordt) habitat:
http://www.youtube.com/watch?v=LSudwA4hD_8

Caridina trifasciata habitat:
http://www.youtube.com/watch?v=hZx9j2SP2CQ

"tiger shrimp" (geen idee welke soort daarmee bedoeld wordt) habitat:
http://www.youtube.com/watch?v=GBDnmsjN8nM

~ Ivo

Leuk die filmpjes,zie je dat zo'n mooie ingerichte bak eigenlijk helemaal niet nodig is voor ze 😉
Als ik het goed zie zijn de rocky shrimps zoutwater beestjes.

Ivo, bedankt voor de links. Inderdaad weinig planten, veel roodachtige ongestratificeerde rots. Behoorlijk wat plantaardig afvalmateriaal. Dat doe ik maar niet in die kleine bak.

Ben ondertussen op zoek naar ledstrips van 15 cm of kleiner. Zal ik wel online moeten doen.

Lijkt het je niet leuker om gelijk wat groters te beginnen ipv zo'n klein bakje met beperkte ruimte?

Zodra je hoogte water groter is dan de breedte/lengte kun je problemen krijgen met het stabiel houden van het water wat voor garnalen erg belangrijk is! Ik zou het niet doen... Kies dan een bak van 30 breed en 20 hoog zodat het wateroppervlak in verhouding is met de literinhoud.

Ja, natuurlijk liever net wat groter. Maar ik geloof ook wel weer dat het kan, dat ik het kan. Ik geloof dat ik ook weer niet helemaal groen achter de oren ben. Kenis is wel ernstig weggezakt en verjaard.

Het is gewoon een mooie oefening en ik zie wel waar het toe leidt. Ik tuinier graag en pak deze klus ook op omdat ik me in deeze tijd vn het jaar wat saai vind. Een mooi onderwater diorama met precies de goede planten zie ik ook wel zitten. De garnalen zijn dan vooral een bonus.

Cconstante waterkwaliteit zal de grootste uitdaging worden. Er komt uiteindelijk 10-12 liter in.....

Ik vind het nog niet de grenzen van de ethiek raken, jullie wel?

Ja eigenlijk wel. Ik vind rond de 30L toch echt wel minimum.
Misschien kun je er slakken in doen?

Dacht nog niet zo zeer aan de grenzen van de ethiek en heb ook best vertrouwen dat het je wel lukt maar met een groter bakje kan je er net wat meer van maken natuurlijk.
Ik zou er zelf zo op uitgekeken zijn maar is persoonlijk 😉

Het schiet gewoon niet op om er garnalen in te stoppen die zich gaan voortplanten.
Aangezien 10 het minimum is met garnalen, ik denk ook gelijk het maximum voor dit aantal liters.
Wat wil je dan doen als die 10 zich gaan voortplanten?

Heb dit topic eens gelezen.
Waar begin je aan?

Kijk gewoon voor een 40 cm,met verlichting.
Op MP staan er genoeg voor weinig.

Bertus zei:
Heb dit topic eens gelezen.
Waar begin je aan?

Kijk gewoon voor een 40 cm,met verlichting.
Op MP staan er genoeg voor weinig.

Helemaal mee eens! En paar leuke bloemen in dit bakkie.....

Even wat antwoorden.

Ik zal voor niet voortplantende garnalen moeten kiezen of veel weggeven. Ik zag al dat ik via deze site kon aanbieden.
Waar begin ik aan. En projectje van een paar weken dat moet uitmonden in een mooie bak. De garnalen weet ik ook nog niet. Ik zag ook thaise microkrabben van een1 cm groot.

Eerst maar eens zorgen dat ik de hardware aan de gang krijg, daarna de planten. Dieren staan achterin de rij.

Lopende zaken. Bij de Praxis uit de bak met zaagafval twee stukken mdf gekocht voor vijftig cent en daarna een eerste deksel gemaakt. Is wat grof en primitief, maar het wordt wel wat. In het weekend op zoek naar een zitting en lamp.

Dan de achterwand. Ik kies denk ik voor kurk. Van het snijafval maak ik terrasjes en bakken....

Kijk. Een wonder zal het niet worden. Maar een lol dat ik nu al heb.

Fotos volgen

nou ok�, ik ben benieuwd...
volgens mij staat hier ergens op dit forum bij artikelen ook wel een zelfbouw-mini-filtertje, misschien is dat een optie voor je. enige circulatie is wel een must, ook al is het alleen met planten 🙂

Smatt zei:
Kijk. Een wonder zal het niet worden. Maar een lol dat ik nu al heb.

Is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk,zal niet in het rijtje komen tussen de andere 7 wereldwonderen maar zal op zich wel een wonder zijn als het je lukt om van zoiets kleins een goed draaiend mini biotoopje te maken 😉

Maar eens even een uitgebreid beeldverslag van de afgelopen week:

de bak zoals ik hem kocht; balpen voor schaal
1.jpg

aan de slag voor een deksel van mdf
2.jpg

deksel binnenzijde
3.jpg

lijmen...
3a.jpg

achterwandje op maat en erin
5.jpg

'boetseren' met kienhout
6.jpg

water en plantjes erbij en nu vierweken geduld hebben....
7.jpg

vanmorgen stond hij er nog, zodner te lekken. wel was het water wat 'uitgeslagen'. komt wel weer goed, neem ik aan. Ook heeft de plantverkoper me wat slakjes kado gedaan.

overigens heb ik het habitat idee wat losser gelaten. Het wordt een fantasie stukje rivieroever; wel aziatisch op die afrikaanse anubis na.

Ik begin maar eens met makkelijke garnaaltjes: vuur of citroen.

Ik hoop dat de waarden tussen kerst en O&N zodanig zijn dat ze erin kunnen.

graag jullie tips en commentaar.

Ziet er wel grappig uit. Handig gedaan met de deksel 🙂
Heb je al dat hout er in?

Nee, niet al het hout. Werd wel erg vol.

Drie mosballen erbij gelegd.

Het bovenwater deel beslaaat trouwens snel. Ik zal dus wat ventilatiegaten moeten boren.

Ja inderdaad, houd je al helemaal geen liters meer over 😉

Lijkt me wel handig wat ventilatie 🙂
Wat voor plantjes heb je er in?

Er zit rond de tien liter in. Pomp zorgt voor goede stroming.

Constante waterkwaliteit is nu de opgave. Ik vond wel dat het erg snel troebel werd (24uur). Ik heb dan e neiging in te willen grijpen. Met een week of twee maar eens meten

Plantjoes moet ik nazoeken. Ik kan de kaartjes niet vinden... ik vermoed dat ze met met de grote hoop in prullenbak zijn gegaan. Kom ik op terug. Ik zoek nog een tropisch bloeiend miniplantje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan