Wat is er nieuw

Garnalensterfte vuurtjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rowan2511
  • Startdatum Startdatum
R

Rowan2511

Guest
Hallo allemaal, ik heb nu al een aantal maanden een aquarium met vuurgarnalen. Ik heb nu ook een zwanger vuurtje. Maar helaas gaan er toch nog om de paar weken een vuurtje dood? Weten jullie misschien de oorzaak? Ik heb het idee dat het met vervellen te maken heeft. Met vriendelijke groet, Rowan Nederhoff

Heb je er onlangs nog iets van planten toegevoegd?

Nee de planten staan er van af het begin in. Heb niets nieuws toegevoegd.

Garnaaltjes worden niet zo oud.
Ik weet niet hoe groot je ze gekocht hebt, maar misschien dat dit het is?

Wat zijn je waterwaarden, temperatuur, bakmaat, bezetting, symptomen, etc?

Misschien kun je je topic beter even verplaatsen naar -ziekten- of naar -garnalen-

Zoals Sanneke zegt kan het met de leeftijd te maken hebben. Het posten van je waterwaarden kan wellicht helpen maar het zijn vrij sterke garnalen die wel wat kunnen hebben in de regel.
Hoeveel zijn er nu dan dood en in wat voor periode is dat gebeurt?

Hallo, sommige waren groot maar zaten ook wat kleinere tussen. Temperatuur is 22 graden. Het is een 15 liter bak en zitten nu een stuk of 12 garnalen wisselend van maat. Ze vertonen niet echt symptomen alleen valt het me op dat er in de breedte een streep op de rug zit als of ze niet uit hun velletje konden komen. Er zijn er nu een stuk of 5 dood gegaan in een periode van ongeveer een maand.

De waterwaardes zijn Chloor = 0 Carbonaat hardheid = 3 �d PH = 6.8 Algemene hardheid = 3 �d Nitriet = 0 Nitraat = 0

Weet je nog iets van de waterwaarden Rowan en wat is je verversingsbeleid?

Daar zijn ze al 😉

Is zeker met een stripje gedaan?

Ja dat is met een teststrips van tetra.

En verversen,hoeveel en wanneer?

Ik vers het water 1 keer per week 10%

Je zou eens kunnen kijken hoe het gaat als je het dubbele ververst per week Rowan.
Wat heb je verder allemaal in de bak aan inrichting behalve planten?

Zijn het alleen grote of ook kleinere die doodgaan en heb je een foto van die streep? Er zijn er namelijk die een streep hebben (in de lengte dan) en dat is normaal. Zoals John al zegt mag je best 20% verversen wekelijks.
Is de Gh ook drie want dat is dan wel laag. Die mag best op 5-6 zitten ivm de mineralen die ze nodig hebben. Zelf breng ik het osmosewater ook op een Gh van 5-6. Lager moet je eigenlijk niet gaan zitten.

Een streep in de breedte zou eerder een breuk van hun jasje zijn denk ik en wellicht hebben ze vervellingsproblemen.

Ik heb in mijn bak een Java varen staan, 2 mosbollen, vallisneria en wat mos. De bodembedekking is shrimp soil.

Het zijn grote en wat kleinere die doodgaan. Ik heb geprobeerd een foto te plaatsen van de streep maar dat lukt me niet. Bij de dode is het echt een streep in de breedte. Ik heb wel ook wat grotere vuurtjes met een streep in de lengte. Wat kan je doen aan de vervelings problemen of is daar niets aan te doen?

Kan het zijn dat ze dood gaan omdat de kh te laag is? Kan er ik er dan een kh verhogend middel indoen? De gh = 6

Misschien een Catappa blad er in doen? Helpt bij mij wel.

Een Gh van 6 lijkt mij voldoende. Cattappa is desinfecterend en kan dus geen kwaad.
Wellicht heeft de kh ermee te maken. 3 is wel vrij laag voor een Vuurtje:
http://www.robertsaquariumsite.be/navig ... naalkw.php

Blijf het wel vreemd vinden dat het maanden goed is gegaan.

Bij mij ligt er ook altijd een cattappa blad in. Ja vind het ook heel vreemd. Hoop dat het nu ophoudt. Heb nu wel 2 zwangere vuurtjes er tussen zitten. Bedankt allemaal!

Ik hoop het ook voor je en gelukkig heb je nu 2 met eitjes. Laat maar weten als je wil hoe het gaat over enkele weken.

Dankjewel! Ja ik zal laten weten hoe het gaat.

Even een vraagje, heb je toevallig een ph-verlagende bodem? Ph van 6,8 lijkt me niet geheel kraanwater of je moet het iets zuurder hebben kunnen maken met hout of iets etc. Ik hou vuurtjes altijd gewoon op een zandbodem. Je kan gaan proberen met mineralen maar grotere waterwissels zouden ook effect kunnen hebben. Heb er eigenlijk nooit problemen mee ondervonden, blijft een raar verhaaltje.

Het is gemeten met strips Thomas dus dat is niet al te precies. Twijfel ook een beetje aan die metingen.

Misschien kan je het water eens laten testen bij de LFS?

Ook die doen het vaak met strips dus dan moet je wel eerst vragen hoe ze je water meten want anders kun je je de moeite besparen.

Ja;

Hier bij de LFS gebruiken ze apparatuur om het te meten, ik heb het wel nog nooit laten doen.

Ik vind de uitslag van de waterwaarden ook vreemd. Nitriet EN nitraat 0 kan niet. Ook hier in mijn bakken komt het wel eens voor dat er een korte periode wat meer garnalen sneuvelen. Nu heeft dat bij 100 garnalen minder impact dan bij 12 maar het kan wel zomaar.

Allemaal bedankt voor de reacties! Ik ken een bedrijf waar ze de waterwaarden niet met stripjes meten ik laat het water daar nog een keer testen. Vind het erg jammer dat ze dood gegaan zijn. Maar mijn 1e vuurtje is nu bevallen dus het aantal is alweer aardig aangevuld. En heb er nog eentje die ook zwanger is. Gelukkig zijn er nu geen dode garnalen meer. Hoop dat het zo goed blijft gaan.

Ik heb inderdaad een ph verlangende bodem in het aquarium. Heb deze week het dubbele water vervest van wat ik normaal doe.

Mooi om te horen dat het nu goed gaat Rowan. Ook de warmte kan af en toe een slachtoffer eisen dus ook dan niet gelijk in de stress schieten hoor 😉.

Heel erg bedankt voor de hulp! Dat zal ik niet doen. Groetjes

Alles gaat goed met mijn vuurgarnalen. Gisteren heb ik ze in een nieuw veel groter aquarium gedaan omdat het er ontzettend veel zijn! Ik denk dat het van een klein groepje nu naar ongeveer 80 aan 100 garnalen gegaan is! Onwijs leuk om te zien dat ze het zo goed doen en lekker rondscharrelen!

Top Rowan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan