Garra Ruffa algeneters mogen elkaar niet meer


AnnaZande

New member
Lid geworden
27 februari 2021
Berichten
3
Ik heb mij zojuist geregistreerd omdat ik een 200 l Juwel aquarium heb 'geërfd' van mijn vertrokken partner waardoor ik mij in het laatste halfjaar noodgedwongen heb moeten verdiepen in de tropische visjes materie. Er zwemmen 4 torpedo barbeels; 4 zebravisjes; 3 rode minor; 5 botia; en 4 garnalen in rond. Aanvankelijk zaten daar ook twee garra ruffa bij, maar wonder boven wonder zag ik plotseling twee minivisjes en dat bleken ook garra ruffa te zijn. Dus daar zijn er nu vier van: twee grote (formaat torpedobarbeel) en twee inmiddels ook forse. Mijn probleem is nu dat de ene grote garra ruffa de andere najaagt en echt aanvalt. Hij zit onder de bijtwonden. Aanvankelijk dacht ik dat hij witstip had en heb tweemaal medicatie in het aquarium gedaan. Maar geen enkele andere vis had last en zijn plekken werden erger. Totdat ik de aanvallen zag gebeuren. Heel zielig. Wat te doen?
 
Welkom hier. Ik heb hier een stukje over de Garra rufa gevonden, het zijn groepsdieren die in groepjes van 6 - 8 dieren gehouden moeten worden en vredelievend zijn. Ik denk dat er onrust ontstaat doordat ze met te weinig zijn. Het mannetje zal het vrouwtje voortdurend opjagen.

 
Ik heb na lange observatie ontdekt dat de ene garra rufa aan de andere 'sabbelt' waardoor die steeds meer van zijn 'bekleding' kwijtraakt. Wie o wie heeft enig idee? De dierenwinkel komt niet verder dan breng hem maar terug. Bij hen was er niets over dit knabbelgedrag bekend. In mijn beleving zijn garra rufa knabbelvisjes, maar dan aan de voeten van mensen, niet aan elkaar. Toch lijkt dat er nu wel op...
 

Bijlagen

  • VID_20210227_142534.jpg
    VID_20210227_142534.jpg
    150 KB · Weergaven: 93
In het stukje van AquaInfo staat ook dat deze visjes knabbelgedrag vertonen als er geen adequaat voedsel wordt aangeboden. Ze eten algen, maar ook watervlooien, muggenlarven etc. En ze houden van (snel)stromend, schoon water.
 
Ik heb een 200 l Juwel aquarium 'geërfd' van mijn vertrokken partner waardoor ik mij in het laatste halfjaar noodgedwongen heb moeten verdiepen in de tropische visjes materie. Er zwemmen 4 torpedo barbeels; 4 zebravisjes; 3 rode minor; 5 botia; en 4 garnalen in rond. Aanvankelijk ook twee garra rufa, maar wonder boven wonder kregen die in januari jl. plotseling jonkies. Dus daar zijn er nu vier van: twee grote (formaat torpedobarbeel) en twee jonkies, inmiddels ook fors. Mijn probleem is dat de ene grote garra rufa bijtwonden lijkt te hebben. Aanvankelijk dacht ik dat hij witstip had en ik heb tweemaal medicatie in het aquarium gedaan. Maar geen enkele andere vis had last en zijn plekken werden steeds erger. Dit speelt al enkele weken. Het begon met een plekje rondom zijn staart. Totdat ik gisteren na lang observeren zag dat de ene garra rufa regelmatig aan de andere sabbelt. Tot bloedens toe. Hij laat het allemaal toe en ligt alleen nog maar zielig te zijn op grote bladeren. Zijn kleur ten opzichte van de andere drie, die erg donker zijn, is veel lichter. Misschien is hij ook wel van een andere soort. Deze doktersvisjes sabbelen voor zover bekend alleen aan mensenvoeten, niet aan elkaar. Ik heb alleen een week of zes geleden nieuwe plantjes geplaatst en een keer levend voer gegeven. De dierenspeciaalzaak weet het ook niet en zegt dat ik hem terug mag brengen. Help, wie weet een oplossing?
 

Bijlagen

  • VID_20210227_142534.jpg
    VID_20210227_142534.jpg
    150 KB · Weergaven: 64
Oplossing is wellicht een grotere groep en zorgen voor het juiste voer? Tenzij er weinig stroming in de bak zit, dan is het misschien beter om deze vissen over te doen aan iemand met een hillstream bak...
 

Terug
Bovenaan