Gasfles koelkast of freezer alvorens hervullen.


sjorsNWH

Member
Lid geworden
23 juli 2023
Berichten
22
Leeftijd
37
Kan ik een fles beter 12 uur in de koelkast of vriezer plaatsen alvorens ik deze laat vullen?

En dient deze dan open of dicht gedraaid te zijn?
Mijn vermoeden is opengedraaid invriezen en tijdens vervoer dichtdraaien en in isolatie last meenemen?
 
Tja ik hoor dit vaker maar heb het nog nooit gedaan en laat ze zo vullen. Volgens mij heeft het te maken met hoeveel er in de fles gedaan kan worden maar dat kan een ander wellicht beter vertellen.
 
 
Mijn lfs legt de CO2 fles altijd ongeveer 20 minuten in de vriezer voor de fles hervuld wordt. Er kan dan volgens hem meer gas in de fles. Dat geeft mij extra tijd om rustig rond te kijken.
 
Mijn lfs legt de CO2 fles altijd ongeveer 20 minuten in de vriezer voor de fles hervuld wordt. Er kan dan volgens hem meer gas in de fles. Dat geeft mij extra tijd om rustig rond te kijken.
Maar ze vullen hem tot zo n 55 bar maar zover ik weet kan er meer in een fles dus dan heeft invriezen toch weinig nut?
 
Maar ze vullen hem tot zo n 55 bar maar zover ik weet kan er meer in een fles dus dan heeft invriezen toch weinig nut?
Ik weet het niet maar vertrouw op zijn kennis
 
Ja ik ben er ook niet in thuis hoor. Waar ik laat vullen zeggen ze dat is niet nodig dus ja zeg het maar he.
 
Je wilt vloeibaar co2 in je fles krijgen. Dat gaat makkelijker als die koud is.
Maar goed bij -56 wordt het vloeibaar. Maar hoe dichter daarbij. Hoe makkelijker de fles vult.

Fles zo warm mogelijk dichtdraaien als deze leeg is. En dan invriezen. Dan krijg je een licht vacuum.
Dat helpt ook. Dus niet open invriezen en dichtdraaien.
Want dan wordt die fles warmer en zit er meer druk in.

Een goed vulstation heeft een pomp. En die pomt de co2 in de fles.
Daar maakt koud of warm niet uit.
Mijn vorige lfs heeft een pomp aangeschaft. Alleen was toen mijn aquarium net afgebroken.
Dus heb geen ervaring tussen met en zonder pomp.
 
Een goed vulstation heeft een pomp. En die pomt de co2 in de fles.
Daar maakt koud of warm niet uit.
Dan zal dat hier wel het geval zijn. Ik heb altijd zo rond de 60 bar in de flessen als ik ze vernieuw.
 

Terug
Bovenaan