Gastromyzon met witte stip


anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
604
Leeftijd
29
Hoi allemaal,

Ik heb recentelijk o.a. twee Gastromyzon toegevoegd aan mijn hillstream aquarium. Helaas merkte ik gisteren dat beide last hadden van witte stip. Foto's maken is moeilijk, want beide Gastromyzon zijn nogal schichtig. Maar ben er in geslaagd één foto te maken. Nu vraag ik me af wat het beste is om te doen. Ik weet dat de temperatuur opwarmen een behandelingsmethode is, echter kunnen de vissen die ik heb niet goed tegen hoge temperaturen. Daarnaast zorgt een hoge temperatuur ook voor minder zuurstof in het water, wat voor deze vissen ook erg belangrijk is. Dus ik kan er voor kiezen om medicijnen te gebruiken (Exit bijvoorbeeld) maar vind dat ook meteen ingrijpend, omdat mijn bacteriecultuur er dan natuurlijk aangaat. Dus ik vraag me af wat het beste is in dit geval. Wel voor medicijnen gaan, en veel waterverversen erna om zo eventuele nitrietpieken te voorkomen. Of toch eerst proberen de temperatuur te verhogen? En dan extra luchtsteentje toevoegen en heel goed opletten hoe de vissen er onder zijn.

Mijn vissenbestand is:
- Gastromyzon spp.
- Otocinclus
- Microphysiogobio tafangensis
- Chinese danios
- Japonica
- Afrikaanse en Aziatische waaierhandgarnalen

Groetjes,
Anke
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-01-26 at 07.38.33.jpeg
    WhatsApp Image 2022-01-26 at 07.38.33.jpeg
    61.5 KB · Weergaven: 62
Exit is niet meer goed werkzaam tegen witte stip?

Die Sera med protazol en die Manacil verwoesten beiden ook mijn bacteriecultuur in het filter denk ik?
 
In bijna alle medicatie zitten stoffen wat van invloed kan zijn. Gezien jouw aquarium al enige tijd draait en ik ervan uit ga dat je beschik over genoeg bacties zal het wel mee vallen. Kwestie van meten en zo nodig verversen.

De sera med is heel kort durend kuurtje. Gezien vis niet vol zit zou dit mijn voorkeur wezen. Dit middel is niet gericht op bacterieen maar parasieten dus zal filter wel overleven
 
In bijna alle medicatie zitten stoffen wat van invloed kan zijn. Gezien jouw aquarium al enige tijd draait en ik ervan uit ga dat je beschik over genoeg bacties zal het wel mee vallen. Kwestie van meten en zo nodig verversen.

De sera med is heel kort durend kuurtje. Gezien vis niet vol zit zou dit mijn voorkeur wezen. Dit middel is niet gericht op bacterieen maar parasieten dus zal filter wel overleven
Oke, ik had net hiervoor Manacil besteld.. Dus denk dat ik toch daarvoor ga. De foto van deze Gastromyzon laat de vis zien die er het minst onder zit, de andere Gastromyzon zit er iets meer onder.
 
Hoe zeker weet je dat het stip is? Zit het ook/voornamelijk op de vinnen? Op de foto herken ik het niet. Al snap ik dat een duidelijke foto maken erg lastig is.

Esha exit werkt perfect tegen stip. Ik denk dat je exit verwart met een ander product van esha, "esha 2000", waar sommigen op dit forum (blijkbaar met effect) van beweren dat het niet meer zou werken. :) Exit heeft ook geen negatieve invloed op je bacteriecultuur.
 
gino heeft helemaal gelijk.
witte stip zit/begint wel vaak op de vinnen en in de foto zie ik het(2 stipjes) voornamelijk op het lichaam. Zou best witte stip kunnen zijn hoor maar een betere foto zal helpen.
 
Ook Exit kan gevolgen hebben voor je filter maar dit is moeilijk te bepalen in hoeverre. Weet ook iemand met heel stabiel aquarium en geen gevolgen met gebruik Bactopur direct. Het is maar net hoe je bacterie cultuur op het moment is.

Gewoon monitoren. @anketh31 loopt al een tijdje mee dus ik neem aan dat ze wel op de hoogte is van visjes en watertje monitoren



Trade nameActive ingredientsFresh/ marine
eSHa Exit (anti whitespot treatment)Ethacridine lactate Malachite green Methylene blueF
 
De gedoseerde concentratie van die stoffen is vrij laag. Witte stip is er veel minder tegen bestand dan bacteriën. Het wordt zonder problemen afgebroken door je filterbeessies. 🙃 Esha geeft dan ook niet het advies om extra te verversen of om je filters op de een of andere manier te ontzien. Komt altijd wel goed.
 
als je ze van een kweker hebt daar effe vragen
 
Hoe zeker weet je dat het stip is? Zit het ook/voornamelijk op de vinnen? Op de foto herken ik het niet. Al snap ik dat een duidelijke foto maken erg lastig is.

Esha exit werkt perfect tegen stip. Ik denk dat je exit verwart met een ander product van esha, "esha 2000", waar sommigen op dit forum (blijkbaar met effect) van beweren dat het niet meer zou werken. :) Exit heeft ook geen negatieve invloed op je bacteriecultuur.
gino heeft helemaal gelijk.
witte stip zit/begint wel vaak op de vinnen en in de foto zie ik het(2 stipjes) voornamelijk op het lichaam. Zou best witte stip kunnen zijn hoor maar een betere foto zal helpen.

Het merendeel zit op de vinnen, op de foto lijkt het alleen op het lichaam te zitten inderdaad.
Hierbij nog een paar extra foto's, nog steeds niet super duidelijk, maar wel duidelijker.

Ook Exit kan gevolgen hebben voor je filter maar dit is moeilijk te bepalen in hoeverre. Weet ook iemand met heel stabiel aquarium en geen gevolgen met gebruik Bactopur direct. Het is maar net hoe je bacterie cultuur op het moment is.

Gewoon monitoren. @anketh31 loopt al een tijdje mee dus ik neem aan dat ze wel op de hoogte is van visjes en watertje monitoren



Trade nameActive ingredientsFresh/ marine
eSHa Exit (anti whitespot treatment)Ethacridine lactate Malachite green Methylene blueF

Ik hou zeker de waterwaardes in de gaten! Zodra er medicijnen in gaan, hou ik sowieso de boel extra in de gaten.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-01-26 at 14.33.58 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2022-01-26 at 14.33.58 (1).jpeg
    60.9 KB · Weergaven: 61
  • WhatsApp Image 2022-01-26 at 14.33.58.jpeg
    WhatsApp Image 2022-01-26 at 14.33.58.jpeg
    58 KB · Weergaven: 61
  • WhatsApp Image 2022-01-26 at 14.33.57.jpeg
    WhatsApp Image 2022-01-26 at 14.33.57.jpeg
    67.6 KB · Weergaven: 56
als het net nieuwe vissen zijn en je ze apart kan zetten is dat misschien handig. Ik dacht dat de meeste hillstream vissen en otinculus redelijk gevoelig waren voor medicijnen.
 
als het net nieuwe vissen zijn en je ze apart kan zetten is dat misschien handig. Ik dacht dat de meeste hillstream vissen en otinculus redelijk gevoelig waren voor medicijnen.
Daar ben ik inderdaad ook een beetje bang voor.. Maar uitvangen gaat me niet lukken zonder het hele aquarium leeg te trekken. Deze vissen laten zich namelijk niet makkelijk vangen, en ik heb voldoende plekken waar ik niet bij kom met mijn schepnet
 
Ik heb nog even op loaches.com gekeken, een forum voor specifiek hillstream vissen. Deze raden aan om én te behandelen met een medicijn én om de temperatuur te verhogen. Hillstream loaches zouden de 30 graden tijdelijk aan moeten kunnen. In combinatie met extra lucht toevoer zou het goed moeten gaan..

 
Inmiddels ook een Oto gespot met een stipje... Dus de hele bak gaat behandeld worden. Ik had net een van de zieke Gastromyzon uitgevangen, maar nu er ook een Oto ziek is lijkt het me beter gewoon alles te behandelen. Denk dat ik er anders niet vanaf kom? Ik kan ik beter toch de zieke vissen apart houden?
 
Inmiddels ook een Oto gespot met een stipje... Dus de hele bak gaat behandeld worden. Ik had net een van de zieke Gastromyzon uitgevangen, maar nu er ook een Oto ziek is lijkt het me beter gewoon alles te behandelen. Denk dat ik er anders niet vanaf kom? Ik kan ik beter toch de zieke vissen apart houden?
Bij witte stip is het qua verspreiding vaak al te laat, als je het eenmaal opmerkt. Dan haalt apart zetten niet zoveel meer uit. :) Gelukkig is het (in rijpe bakken) niet iets wat snel uit de hand loopt. Vissen kunnen het goed managen. Dus je hebt de tijd om medicatie te halen.

Temperatuur omhoog gooien versnelt de levenscyclus van stip. Ik zou het enkel doen op het moment dat er al medicatie in het water zit. Anders krijgt de stip extra kans om uit te breiden.

Oh ja, als je vissen apart hebt zitten en je hebt nog geen medicatie: je kunt ze het beste terugplaatsen in je hoofdbak. Daar heb je je filtratie draaien en dat gaat de stip ook tegen. In een bak zonder goede filtratie staat het immuunsysteem van een vis er a.h.w. alleen voor...
 
Bij witte stip is het qua verspreiding vaak al te laat, als je het eenmaal opmerkt. Dan haalt apart zetten niet zoveel meer uit. :) Gelukkig is het (in rijpe bakken) niet iets wat snel uit de hand loopt. Vissen kunnen het goed managen. Dus je hebt de tijd om medicatie te halen.

Temperatuur omhoog gooien versnelt de levenscyclus van stip. Ik zou het enkel doen op het moment dat er al medicatie in het water zit. Anders krijgt de stip extra kans om uit te breiden.

Oh ja, als je vissen apart hebt zitten en je hebt nog geen medicatie: je kunt ze het beste terugplaatsen in je hoofdbak. Daar heb je je filtratie draaien en dat gaat de stip ook tegen. In een bak zonder goede filtratie staat het immuunsysteem van een vis er a.h.w. alleen voor...
Top, bedankt voor je advies. Morgen gaat de medicatie er in.

Ik heb ook nog een quarantaine bak staan. De vissen in de quarantaine bak die ik hier heb staan komen uit hetzelfde aquarium van de LFS als degene die ik nu al in m'n aquarium heb zitten. Alleen een week later gekocht. Zal ik die ook preventief behandelen? Ik heb er namelijk inmiddels ook wat verstekelingen van m'n hillstream in gedaan... Of daar afwachten tot ik stippen zie en anders in ieder geval 4 weken in quarantaine voordat ik het bij de grote bak gooi?
 
Beetje je eigen afweging denk ik. Ik zou ze wel hebben meegepakt met de behandeling, ben je er gewoon vanaf. Anders begint later het circus misschien opnieuw.
 
Beetje je eigen afweging denk ik. Ik zou ze wel hebben meegepakt met de behandeling, ben je er gewoon vanaf. Anders begint later het circus misschien opnieuw.
Ja, dat was inderdaad ook m'n gedachte. Dan ben ik er toch meteen vanaf. Dan heb ik alle zorgen zo kort mogelijk
 
Afgelopen zaterdag beide aquariums behandeld, temperatuur langzaam omhoog gebracht naar 30 graden. Extra zuurstof toegevoegd bij beide aquariums door extra beluchting en extra rimpeling op het wateroppervlak. Vandaag tweede dosis toegevoegd. Tot nu toe lijkt het goed te gaan. Ze hebben wel last van de warmte zie ik. Maar desondanks eten ze allemaal goed en zwemmen ze nog goed rond. Een van de twee Gastromyzons lijkt helemaal schoon, de andere had nog één duidelijke stip. De kuur ga ik dus afmaken en zaterdag moet 50% water gewisseld worden. En dan laat ik ook de temperatuur weer zakken. Dus hopelijk blijft alles goed gaan!
 

Terug
Bovenaan