Gastromyzon??


Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Berichten
9,479
Leeftijd
29
Locatie
Hellendoorn
Heb deze vis een tijdje geleden gekocht voor mijn rekord, nu vraag ik me eigenlijk al een hele tijd af wat voor een vis dit nou eigenlijk is. Als ik het me goed kan herinneren is hij me verkocht als een gastromyzon, maar wat voor een soort? Heb hem/haar denk ik al wel een half jaar, maar nooit echt een goede foto kunnen maken van de bovenkant. Net mijn vissen gevoerd en gaat ie er heel mooi voor liggen, bij deze dus:

Bovenkant:
623123_0_82_20131204_162048.jpg


Bovenkant bijgesneden:
687894_0_82_20131204_162048bijgesneden.jpg


Onderkant:
968519_0_82_20131204_162122.jpg
 
Das snel, zal even op de link kijken
 
Ik weet het niet hoor... zou ook nog een Beaufortia kunnen zijn.
 
wat voor een beaufortia zou het dan kunnen zijn?
 
Seabait heeft gelijk denk ik.
 
Het visje heeft wel wat van Beaufortia leveretti, en ik weet de precieze determinatiekenmerken van Gastromyzon en Beaufortia niet. Maar gevoelsmatig ga ik met Seabait mee.
 
Gastromyzon soorten hebben een donkere onderkleur met een licht patroon, dat is het dus zeker niet.
Beaufortia hebben een lichte onderkleur met een donker patroon.

Beaufortia leveretti is zelden tot nooit in de handel.

Ik denk dat dit een Beaufortia kweichowensis is. (dit is immers de meest verkochte Beaufortia)

http://www.seriouslyfish.com/species/be ... chowensis/
 
Heel moeilijk te zien, het is denk ik trouwens een vrouwtje.

Maar Beaufortia leveretti word wel degelijk verkocht, en is trouwens een van de goedkoopste steenkruipers.

Ik leun meer naar de kant Beaufortia leveretti ...
 
Misschien een betere foto van de onderkant van de mond?

Gastromyzon hun mond zeen meestal vierkanter dan van bijv Beaufortia.
 
Dargine zei:
Gastromyzon soorten hebben een donkere onderkleur met een licht patroon, dat is het dus zeker niet.
Beaufortia hebben een lichte onderkleur met een donker patroon.

Beaufortia leveretti is zelden tot nooit in de handel.

Ik denk dat dit een Beaufortia kweichowensis is. (dit is immers de meest verkochte Beaufortia)

http://www.seriouslyfish.com/species/be ... chowensis/

Weer wat geleerd!
 
ypoc zei:
Heel moeilijk te zien, het is denk ik trouwens een vrouwtje.

Maar Beaufortia leveretti word wel degelijk verkocht, en is trouwens een van de goedkoopste steenkruipers.

Ik leun meer naar de kant Beaufortia leveretti ...

Heb je een bron voor die informatie?

Ik heb nog even snel wat nagezocht, en zowel seriouslyfish.com als loaches.com hebben geen informatie over de B. leveretti, en als je dan iets verder zoekt vind ik uitsluitende dit soort berichten:

Beaufortia leveretti is endemic to Hainan Island and most likely not exported for the trade (I have yet to see any Hainan Island endemics show up in the pet trade), but basically, it has a dense reticulate pattern (not the gray and black-spotted pattern you see in B. kweichowensis).

Het lijkt me erg sterk dat vissen van zo'n eiland (waar nooit export dieren vandaan komen) zo goedkoop kunnen zijn?
 
En trouwens een Beaufortia kweichowensis is een levretti.

"Synonyms
Gastromyzon leveretti kweichowensis Fang, 1931b; Beaufortia kweichowensis gracilicauda Chen & Zheng, 1980"
 
ypoc zei:
En trouwens een Beaufortia kweichowensis is een levretti.

Dat betwijfel ik vanwege hetgeen Fishbase vermeldt:
- Beaufortia kweichowensis (Fang, 1931)
- Beaufortia leveretti (Nichols & Pope, 1927)

Maar ook vanwege wat je eerder zei.
ypoc zei:
Maar Beaufortia leveretti word wel degelijk verkocht, en is trouwens een van de goedkoopste steenkruipers.

Ik leun meer naar de kant Beaufortia leveretti ...
Hieruit blijkt impliciet dat je ze toch als andere soorten ziet. Je benoemt bovendien nergens dat het dezelfde soort zou zijn.

~ Ivo
 
Latijnse namen veranderen zo vaak.

Wie weet nog wat wat is...
 
En voor Dargine:

"This is probably the most frequently imported sucker-type Hillstream Loach and therefore the one most hobbyists become aware of first."
 
De vis op de foto is hoogstwaarschijnlijk Beaufortia kweichowensis.

Een duidelijk verschil tussen Gastromyzon en Beaufortia is naast het patroon (zie opmerking Dargine) de bek.
Bij Gastromyzon soorten is die breed, bijna net zo breed als de kop; bij Beaufortia soorten is die klein.

En voor ypoc; Beaufortia kweichowensis en Beaufortia leveretti zijn twee verschillende soorten. Op veel sites op het internet worden ze door elkaar gehaald (lees: de verkeerde naam aan het visje gegeven), dus blijkt wel het belang om op zoek te gaan naar goede info (al valt dit soms niet mee) en om de goede info goed te interpreteren. Info van exporteurs etc. qua naamgeving is niet betrouwbaar.

Op loaches.com staat de naam Beaufortia leveretti kweichowensis.
Dit soort naamgeving (een 3 ledige naam) betekent dat het hier om een ondersoort gaat van Beaufortia leveretti.
De andere ondersoort was toentertijd Beaufortia leveretti leveretti. Het gaat hier dus wel degelijk om verschillende vissen.
Op dit moment hebben beide vissen de status als volwaardige soort; dus B. leveretti en B. kweichowensis.

En voor de ge�nteresseerden; op aquariophil.org staat wel een sleutel voor identificatie.
Voor de duidelijkheid; Marco Endruweit onderscheidt op dit moment twee ondersoorten van B. kweichowensis.
Vooralsnog beiden behorend tot B. kweichowensis, maar in de toekomst wellicht twee aparte soorten.

http://www.aquariophil.org/html/b_kw_kweichowensis.html

Ps. Mochten er vragen zijn omtrent de identificatiesleutel van M. Endruweit of wetenschappelijke identificatiesleutels in het algemeen, dan hoor ik het graag. Nu eerst:koffie:
 
Ik vind zelf dat van de basis kleur een goede voor herkenning dus dat de Gastromyzon een donkere bassiskleur heeft met lichte patronen en dat dit bij de Beaufortia net andersom is.
Makkelijker kan volgens mij niet...
 
@ Seabait

Ja, dat klopt (daarom refereerde ik aan de opmerking van Dargine), maar die vlieger gaat niet altijd op.
De meeste Gastromyzon soorten hebben een donkere ondergrond met lichte strepen/stippen, zeker degenen die hier in de winkels aangeboden worden. Maar dat geldt niet voor alle Gastromyzon soorten.

Voorbeeldje:
http://www.seriouslyfish.com/species/gastromyzon-monticola/

Je Gastromyzon punctulatus ( die je noemde in je eerste post) is een donker visje met witte stippen en gele vinnen.
Wanneer je deze naam tegenkomt op het internet en de vis wijkt af van de omschrijving die ik gaf, weet je gelijk hoe betrouwbaar/up to date de desbetreffende site/database is.
 
Tja,zou natuurlijk weer te makkelijk geweest zijn als er geen uitzonderingen waren ;)
Hoe dan ook ook,blijven geweldige beesjes vind ik.
 

Terug
Bovenaan