Wat is er nieuw

Gaten echinodorus

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Leeftijd
30
Ik zie zo nu en dan topics voorbij komen over leden met gaten in hun echinodorus, maar heb nog nergens de oplossing gevonden.
Ik heb afgelopen weekend mijn aquarium een flinke onderhoudsbeurt gegeven. Veel gesnoeid en iets meer dan de helft van het water ververst. Nu komen er ineens in rap tempo gaten in de bladeren van de echinodorussen en dan vooral de grote bladeren aan het oppervlak. Andere planten doen het prima en ik heb geen algen. Hier heb ik een aantal mogelijke oorzaken, en ik vraag me af wat jullie denken dat de oorzaak is:

1. voedingstekort? Ik heb er begin mei osmocote capsules bij gestopt. Zouden die kunnen zijn uitgewerkt? Ik voeg wel genoeg CO2 toe dus daar zoek ik de oorzaak niet.
2. Teveel gesnoeid? Ik heb flink wat weggesnoeid zodat de andere planten ook licht krijgen. Misschien zijn de echinodorussen nu heel hard nieuwe blaadjes aan het maken en stoppen ze daar al hun materiaal en energie in?
3. Ancistrus? Die zou er ook nog een beetje van kunnen hebben gesnoept, maar dan zou ik de gaten eerder onderaan de plant verwachten want hij is erg verlegen.
4. Schade door hitte? Spreek voor zichzelf...
5. Te lang droog geweest tijden verversen? De bovenste bladeren hebben tijden het onderhoud een tijdje droog gestaan en zijn daardoor misschien beschadigd?

Heb je een foto van de plant en de gaten? Ik zou denken een voedingstekort ondanks je capsules gebruikt. Wat zijn verder de waterwaarden?

Bij mij waren het de ancistrussen

Echinodorus zijn geen moeilijke planten qua voeding. Dus dat zal het probleem niet zijn, ook het droogstaan zal het niet zijn aangezien ze ook bovenwater gekweekt zijn en waarschijnlijk de onderwaterbladeren nooit de bovenste zijn(tenzij hij er al langer in staat)

voedingstekort? Ik heb er begin mei osmocote capsules bij gestopt
De capsules gaan tussen de 4 en de 5 maanden mee, zelf doe ik er ook meerdere onder.

Ancistrussen knagen aan d ehele plant en niet alleen onderaan, is op te lossen door meer gevarieerd te voeren dan laten ze je planten met rust. Te denken valt aan:
-gekookte bloemkool (10 minuten koken)
-gekookte brocolli (10 minuten koken)
- repashy soilent green (is een poeder die je aanmaakt met kokend water en dan een gelletje word)
-rauwe courgette
GEEN KOMKOMMER (komkommer bestaat voor 98% uit water vult dus wel maar voedt niet waardoor ancistrussen uithongeren)

WhatsApp Image 2020-08-13 at 15.37.59.jpeg

Ik heb de planten er al ruim een jaar in staan. Alle grote echinodorussen hebben gaten, de kleine niet. De gaten zitten vooral bij het water oppervlak. Ik heb er net wat extra capsules bij gestopt maar vind het toch wel raar dat het allemaal tegelijk valt nu net na de grote snoeibeurt en tijdens deze warme periode. Ancistrus zit er ook al ruim een jaar in maar heb hem voor de zekerheid toch maar wat extra groente gegeven.

Zo te zien is het toch echt je ancistrus(sen). Je ziet dat ze daar aan het schrapen zijn geweest, 100%

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan