Wat is er nieuw

Gaten in blaadjes van aquarium planten

MadhouseNL

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2022
Leeftijd
36
Beste

Zoals de titel al luid heb ik gaatjes in de blaadjes van mijn aquarium planten , de meeste plantjes zijn ongeveer een maand oud en groeiden als een tierelier , dat doen ze nog steeds maar nu beginnen veel blaadjes gaatjes te vertonen . Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier aan kan doen of welke waterwaardes ik moet testen .

Even wat basic info:

Voeding die ik gebruik

- all in one van plantedbox
- crypto root tabs van plantedbox (ik heb geen voedingsbodem of aquasoil)
- co2 drop checker zit vaak net niet tegen appeltjes groen aan

Verder heb ik geen vissen die de plantjes eten , en de renslakken heb ik dat ook niet zien doen.

Kortom wie heeft er wat tips of heeft dit probleem vaker gezien en kan mij de juiste richting in duwen?

(zie bijgevoegde foto’s , de meeste planten hebben dezelfde symptomen )

IMG_0174.jpeg
IMG_0173.jpeg

Wat zijn je nitraat en fosfaat waarden?
Hoeveel liter is je bak?
Hoeveel lumen per liter licht heb je?
Hoeveel all in one voeg je toe?

Je vermeld dat de planten ongeveer een maand oud zijn, draait je bak nu ongeveer een maand?

Zover ik weet is het vaak een co2 of ijzer tekort of kalium dacht ik. Ik verwacht dat dit alles voldoende in de AIO behoort te zitten.

Als de planten nu een maand in je bak zijn en afkomstig zijn van een winkel, zet ik mijn geld op het omschakelen van emers naar submerse groei. Oftewel je plantjes zijn bovenwater groot gebracht, hebben zich daar op ingeregeld en zijn er nu achter dat ze verondersteld worden om verder onder water te leven. Daar hebben de bladeren andere eigenschappen voor nodig, en dus worden de oude bladeren geresorbeerd (de planten laten zo min mogelijk verloren gaan) en gaan nieuwe bladeren aanmaken die op onderwaterleven aangepast zijn.

Als de planten nu een maand in je bak zijn en afkomstig zijn van een winkel, zet ik mijn geld op het omschakelen van emers naar submerse groei. Oftewel je plantjes zijn bovenwater groot gebracht, hebben zich daar op ingeregeld en zijn er nu achter dat ze verondersteld worden om verder onder water te leven. Daar hebben de bladeren andere eigenschappen voor nodig, en dus worden de oude bladeren geresorbeerd (de planten laten zo min mogelijk verloren gaan) en gaan nieuwe bladeren aanmaken die op onderwaterleven aangepast zijn.
@Lysia nu lijkt het er ook op dat nieuwe blaadjes deze symptomen hebben , is deze omschakeling in 1 keer of heeft dat wat tijd nodig ? In de zin van de plant maakt wellicht nog een tijdje bladeren aan voor boven water ?

Het is vrij normaal, je krijgt straks nog te maken met nog meer algen en plant problemen de eerste paar maanden.

Test je water eens op no3 (nitraat) en po4 (fosfaat) voor de plantvoeding.
Daarnaast om de opstart te monitoren test je nh3/4 (ammoniak) en no2 (nitriet), daarvan wil je zien dat het over tijd op loopt en langzaam weer verdwijnt naar 0.

Ik denk dat het niet zoveel te doen heeft wat betreft de transitie maar dat er ook moet worden gekeken naar andere factoren.
Want na 4 weken onderwater moet de plant al lang getransformeerd zijn.
En trouwens, stonden die planten bij de LFS ook al niet onder water?

Ook algvorming tijdens de opstart is helemaal niet vanzelfsprekend zoals iedereen denkt.
Als je de juiste omgevingscondities weet te creëren gaat de overschakeling probleemloos. Zonder alg en zonder plantproblemen.

Ik ben het met Corne eens en denk ergens aan een tekort ondanks de AIO.
Heb je een foto van de dropchecker?

Het aquarium draait al anderhalf jaar , dus er is geen spraken van opstart fase oid . Ik heb simpelweg alleen nieuwe plantjes gekocht die die deze symptomen hebben , voorheen veel snelgroeiers gehad die vrijwel in alles groeien.

Volgende mij heb ik hier in mijn aquarium dezelfde plant staan al zo'n 5 maanden en deze plant heeft bij mij precies hetzelfde probleem. Telkens gaatjes in de bladeren en iedere dag drijven er wel blaadjes in het aquarium.
Alle andere planten doen het perfect. De planten krijgen meer dan genoeg voeding en de co2 zit aan de max de dropchecker is bijna geel. Wellicht ga ik deze plant na de vakantie vervangen voor een andere soort.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan