Gaten in bladeren planten


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Beste,

Ben ik eindelijk van de groene punt algen af heb ik het volgende probleem.
Er komen gaten in de bladeren, ik zal foto's toevoegen.
ik heb ook mijn water getest met een wespro test koffer.
Ik bemest volgens de EI methode.
Ik ververs op zondag altijd 50 % water en voeg dan gelijk de macro toe(alles in 1 keer)en ook ferro van easy life.
Maandag gaat de micro erin.
De water waardes die ik gemeten heb zijn net VOOR de water wissel gemeten.
Graag jullie mening wbt de waardes.

KH = 8
No2 = 0
No3 = 50 mg/l
Po4 = 3 à 4 mg/l
Ph = 7
Fe = 0,5 mg/l
 

Bijlagen

  • F3A02DD6-5646-4521-B442-588D1477579D.jpeg
    F3A02DD6-5646-4521-B442-588D1477579D.jpeg
    57.4 KB · Weergaven: 156
  • 2EA56F98-0B2B-4D6C-82F5-5F6B7E40199E.jpeg
    2EA56F98-0B2B-4D6C-82F5-5F6B7E40199E.jpeg
    57.1 KB · Weergaven: 128
  • C3C400DE-B620-4A4D-9988-B946F509AB12.jpeg
    C3C400DE-B620-4A4D-9988-B946F509AB12.jpeg
    55.3 KB · Weergaven: 132
ik zie nog wel veel alg op de bladeren, die zal de plant eerst moeten herstellen.
 
Aan een voedingstekort zal het (zo te zien lezen) niet liggen, Fosfaat en Nitraat zijn zelfs wat aan de hoge kant dat mag wel gehalveerd worden.
Zitten de gaatjes toevallig op plekken waar de stroming het laagst is?

Ik had ook één plek in de bak waar sommige planten het niet goed deden, dat was achter een stuk hout waar amper stroming was.
 
De verhouding tussen licht, voeding (macro en micro) en co2 zal toch niet op orde zijn . Zijn het ook geen planten die de voeding uit de bodem halen ? Zo ja dan zegt de hoge fosfaat en nitraat niet zoveel. Ik vind ook dat er wat alg op zit en ook wat gelige vlekken op het blad. Kan ook een sulfaat tekort zijn.
Zelf heb ik de macro van aquariumbemesting en doe er nog wat sulfaat bij
 
Heb je een totaaltje met wat info over de filtering/circulatie? Gebruik je voeding bij de wortels?
 
Laatst bewerkt:
Ik zie zwarte en gelige bladeren op de foto, dat duidt bij planten vaak op een fosfaat overschot. De macro waardes vindt ik, zelfs voor de EI methode, ook erg hoog. Het lijkt me verstandig die eens flink te verlagen!
 
dat duidt bij planten vaak op een fosfaat overschot

TS heeft 3-4mg en dat is voor de EI niet echt hoog want ik zit na het toedienen bij een EI ook snel op 4 mg.

Hier een bak met 10mg fosfaat:

 
TS heeft 3-4mg en dat is voor de EI niet echt hoog want ik zit na het toedienen bij een EI ook snel op 4 mg.

Hier een bak met 10mg fosfaat:


Weet je nog, John, mijn fosfaatprobleem een aantal weken terug? Daarom kom ik hier op. Ik zag toen ook zoiets! Vandaar mijn reactie. Ik weet natuurlijk niet hoe nauwkeurig Ts omgaat met de EI regels aangaande verversingen e.d.
 
Goedemorgen,

Hier nog wat extra info.
Verlichting is van Aquatlantis de easy led 2.0
Deze stond altijd op 90 % zo'n 8 uur per dag, maar hebhem nu op 50% staan waardor ik zo goed als bijna van mijn groene punt alg af ben.
Temp bak is 24 graden.
Filter is een eheim pro 3e welke op halve kracht draait omdat ik het idee had dat de planten de kans niet kregen om de voeding en co2 op te nemen.
Co 2 lost op dmv een aquamedic 1000 reactor zonder inhoud op de uitloop van mijn filter.
Ik gebruik een spray bar op de achterzijde van de bak, die overigens 20 liter is.
Co 2schakeld aan en uit dmv computer met elektrode.
Ei methode doe ik nauwkeurig, elke zondag 50% eruit en dan ook gelijk ale macro's erin, dan maandag de micro erbij.
Ik mak een oplossing van alle macro's in 1 fles en gebruik hiervoor de spullen aquariumbemesting.nl evenals hun calculator.
Gebruik geen voedings bodem en ook geen extra voeding bij de planten wortels, dit geeft vaak zo'n bende vindt ik persoonlijk.
 
Weet je nog, John, mijn fosfaatprobleem een aantal weken terug? Daarom kom ik hier op. Ik zag toen ook zoiets! Vandaar mijn reactie. Ik weet natuurlijk niet hoe nauwkeurig Ts omgaat met de EI regels aangaande verversingen e.d.

Ja dat herinner ik me nog Ben maar ja als dat met dit soort waarden zou kunnen dan hebben denk ik alle EI gebruikers er last van en ik hoor deze geluiden eigenlijk nooit met de EI. Hoe dat kan weet ik ook niet natuurlijk maar of het alleen een hoge po4 kan zijn dat lijkt me wel stug.
 
Verlichting is van Aquatlantis de easy led 2.0
Deze stond altijd op 90 % zo'n 8 uur per dag, maar hebhem nu op 50% staan

Ik heb deze ook en zit nu gemiddeld op zo n 65% en dat is zo n 20 lumen per liter. Dat is geen vetpot maar dat doe ik ivm de Manen en ik denk dat je wel iets omhoog mag met de verlichting als dat 50% is nu en ook de duur mag best iets langer denk ik.
 
Ik vind die dropchecker toch echt aan de gele kant. Zoals ik 't dus interpreteer heb je dus nu veel co2, gecombineerd met nu te weinig licht en best veel (dus al gauw teveel) voedingsstoffen.
Tja als je van 90% naar 50% licht gaat krijgen ze het zwaar.
Vandaar mijn lamp vraag hierboven.
 
Oké, duidelijk dan ga ik naar 70 % en dan zo'n 1,5 uur langer of is dit te resoluut?
 
Die aanzienlijke lichtintensisteit kan er inderdaad voor gezorgd hebben dat het EI verhaal niet meer kloppend is waardoor het teveel aan bemesting, ook aan fosfaat dus, best een rol kan spelen. Ik zou, wanneer ik in de schoenen van Ts stond,
Goedemorgen,

Hier nog wat extra info.
Verlichting is van Aquatlantis de easy led 2.0
Deze stond altijd op 90 % zo'n 8 uur per dag, maar hebhem nu op 50% staan waardor ik zo goed als bijna van mijn groene punt alg af ben.
Temp bak is 24 graden.
Filter is een eheim pro 3e welke op halve kracht draait omdat ik het idee had dat de planten de kans niet kregen om de voeding en co2 op te nemen.
Co 2 lost op dmv een aquamedic 1000 reactor zonder inhoud op de uitloop van mijn filter.
Ik gebruik een spray bar op de achterzijde van de bak, die overigens 20 liter is.
Co 2schakeld aan en uit dmv computer met elektrode.
Ei methode doe ik nauwkeurig, elke zondag 50% eruit en dan ook gelijk ale macro's erin, dan maandag de micro erbij.
Ik mak een oplossing van alle macro's in 1 fles en gebruik hiervoor de spullen aquariumbemesting.nl evenals hun calculator.
Gebruik geen voedings bodem en ook geen extra voeding bij de planten wortels, dit geeft vaak zo'n bende vindt ik persoonlijk.


Groene puntalg (GSA) ontstaat niet door een teveel maar door een tekort. Je hebt precies het omgekeerde gedaan om van je puntalg af te komen. Groene puntalg ontstaat namelijk door een te laag fosfaatlevel en te weinig CO2. Jij hebt nu je licht teruggedraaid waardoor je nu teveel CO2 en ook overtollig fosfaat hebt! Je had het omgekeerde moeten doen namelijk je CO2 tekort aanvullen en je fosfaat niveau op peil brengen. Je punt algen waren dan verdwenen en de huidige stagnatie in planten groei had zich niet voorgedaan. Problemen ontstaan door tekorten niet door een teveel.
 
Dus ook niet door een teveel aan fosfaat:oops: ;)

Even goed lezen, John! ;) Ts. heeft de verhoudingen op de kop gezet door niet het tekort te verhelpen maar door het licht sterk te dimmen waardoor een tekort omslaat naar een teveel. Dat zal zich kunnen herstellen door de lichtintensiteit weer op te voeren maar is m.i. wél de grondoorzaak van z'n problemen. Zo ben ik benieuwd wat er zou gebeuren als in jouw bak waar je misschien nu ook wel een fosfaat level van laten we zeggen 4, wat helemaal niet raar is voor een EI methode, hebt maar je draait dan plotseling je licht voor de helft terug, zou dan die waarde ook niet sterk oplopen wanneer je verder niets veranderd dus gelijke hoeveelheden blijft toevoeren?
 
Laatst bewerkt:
Even goed lezen, John! ;)

Ik vat hem denk ik even niet en mijn opmerking was meer een grapje gelet op je opmerking over dat je problemen zou kunnen hebben met veel fosfaat. Het is wel zo dat planten een bepaalde tolerantie hebben dus een minimum en maximum behoefte. Boven een bepaalde hoeveelheid kan een stof toxisch worden en dat zal natuurlijk per plant verschillen. In onderstaande link staat daar iets over met de gemiddelde tollerantie zeg maar. Dus ja kom je daarboven dan kan het toxisch zijn voor een plant maar een po4 waarde van 3 of 4 zou volgens mij geen problemen mogen geven zoals bij de TS.


Kortom ik denk niet dat je snel problemen zal krijgen met wat wij gemiddeld aan voeding in ons water hebben zitten, zelfs niet met de EI.
 
Hoi Ben,

Ik heb altijd de Co2 op dit niveau gehad en dat is voldoende 23,7 mg/l (Ph van 7 en een Kh van 8)
Mijn fosfaat is ook altijd rond de 3 à 4 mg/l
Heb bijna een jaar lang die groene punt algen gehad daarna de licht intensiteit verminderd van 90 naar 50 % naar aanraden van een mede forum lid waarna ik snel van de algen af was.
Wat ook mee heeft geholpen zit ik net te bedenken is dat ik mijn filter een stuk terug geschroefd heb waardoor denk ik de planten meer tijd hebben om de voeding en co2 beter op te nemen.
Op een gegeven moment weet je ook niet meer waar je goed aan doet.
 
Hoi Ben,

Ik heb altijd de Co2 op dit niveau gehad en dat is voldoende 23,7 mg/l (Ph van 7 en een Kh van 8)
Mijn fosfaat is ook altijd rond de 3 à 4 mg/l
Heb bijna een jaar lang die groene punt algen gehad daarna de licht intensiteit verminderd van 90 naar 50 % naar aanraden van een mede forum lid waarna ik snel van de algen af was.
Wat ook mee heeft geholpen zit ik net te bedenken is dat ik mijn filter een stuk terug geschroefd heb waardoor denk ik de planten meer tijd hebben om de voeding en co2 beter op te nemen.
Op een gegeven moment weet je ook niet meer waar je goed aan doet.

Eigenlijk geef je hier iets aan waar volgens mij ook een deel van je probleem zit. Hier geef je twee zaken aan. Je doet meerdere dingen tegelijk waardoor niet meer is te achterhalen is welk gevolg welke maatregel had. Mijn advies zou zijn; doe één ding tegelijk en wacht eerst af welke reactie er op je actie komt. Pas wanneer je dat weet kan de een volgende stap maken. Alles staat in verhouding tot elkaar. In een aquarium iets wijzigen is daardoor altijd een kwestie van veel geduld. Onze adviezen worden van buiten af gegeven, en hoeven ook niet altijd meteen de spijker op z'n kop te zijn, wat het ook niet eenvoudiger maakt. Succes gewenst.
 

Terug
Bovenaan