gaten in bladeren


M

Madscan

Guest
Hallo,

Ik heb nu enige tijd hydrocotyle verticilata in mijn aquarium staan. Deze deed het, na de nodige aanpassingsperiode, redelijk goed. De groei was niet gigantisch rap, maar de plant bleef wel mooi.
Sids een paar maanden heb ik nu ook rotala rotundifolia toegevoegd aan het aquarium. Deze was nog niet in zijn onderwater vorm. Sinds kort zijn al zijn ronde bladeren verdwenen en heeft hij zijn eerste onderwatergroei.
Ik heb me laten vertellen dat beide planten beginners planten zijn die zicht voeden uit de waterkolom.
Ik merkte op dat beide planten problemen vertonen aan hun bladeren. Er ontstaan gaten en uiteindelijk sterven de bladeren af. De planten verliezen ook heb onderste bladeren (maar dit heeft denk ik te maken met het licht). Kunnen jullie mij helpen?




    • Welke planten betreft het
    • hydrocotyle verticilata
    • rotala rotundifolia


    • Hoe lang staan je planten al in het aquarium? En hoe lang heb je het probleem al?
    • Enkele maanden, denk ik


    • Foto plaatsen waarop het probleem zichtbaar is
      • 49582334_403223823750015_6052677546581950464_n.jpg
        49714058_372380103327350_7846153149478862848_n.jpg
        49897260_376715716417860_1714385330624266240_n.jpg


    • Welke voedingsproducten gebruik je en hoeveel voeg je wekelijks toe? Heb je een bemestingsplan?
    • Ik maak gebruik van seachem flourish, hiervan voeg ik wekelijks de aangeraden dosis van 1.5ml toe.


    • Heb je een voedingsbodem? Zo ja, hoe oud is deze?
    • Ik heb geen voedingsbodem, mijn overige wortel voedende planten krijgen tetra initial sticks.


    • Voeg je kleibollen toe bij de plantenwortels?
    • zijn tetra initial sticks kleibollen?

    • Gebruik je CO2 als bemesting?
    • Nee

    • Hoe groot is je aquarium?
    • 80x30x45 (+-80liter)


    • Welke verlichting hangt boven je aquarium en hoe lang brandt deze?
    • De bak heeft 1 T8 lichtbuis die 8 uur per dag brandt


    • Heb je ook algen? Zo ja, welke?
    • Ja, dit is mijn 2de probleem. Ik heb last van baart en groenalgen. Ik had gehoopt door deze te onderdrukken met het toevoegen van de rotala.
    • 49101929_2269414856436998_8078611391017123840_n.jpg
      49210824_224536068336328_4624062950238322688_n.jpg

    • Wat zijn je waterwaarden?
    • NH3:0
    • NO2:0
    • NO3:<10mg/l
    • PO4= 0.5 - 1
    • PH:7.6
    • KH:15
    • GH:16
    • Temperatuur:23.5°c
    • Vandaag opgemeten met colombo druppel tester

    • Hoe vaak ververs je het water en hoeveel? En welk type water voeg je toe (kraanwater, regenwater of osmosewater)?
    • Wekelijks wordt er 15% water ververst. Hiervoor wordt er kraanwater met tetra aquasafe gebruikt.


    • Hoe is de stroming in je aquarium (sterkte en plekken met stilstaand water)?
    • Voor de uitlaat gebruik ik een zelfgemaakte spray bar. De helft staat naar beneden gerecht, de andere helft stuwt het water naar de andere kant van de bak. Dit is moeilijk uit te leggen, hopelijk bieden de fotos duidelijkheid. De filter pomp staat op maximaal
    • 49612705_2218982335048462_7231997702601441280_n.jpg
      49761521_323192291626870_2808120742783221760_n.jpg

Ik doe duidelijk meerdere zaken verkeerd, maar ik weet niet wat. Zullen de algen in toom gehouden worden door het verbeteren van de omstandigheden voor de planten?
Alvast bedankt.




49101929_2269414856436998_8078611391017123840_n.jpg


49210824_224536068336328_4624062950238322688_n.jpg
 
Begrijp ik dat je een spraybar langs de zijruit hebt en deels langs de achterwand?
 
Zo op het eerste zicht denk ik dat je eerst je plantenvoeding eens moet herbekijken.
Je geeft met Seachem Flourish alleen micro-elementen (sporen). Dus je planten staan te verhongeren omdat ze geen macro-elementen (nitraat, fosfaat) ter beschikking hebben. Je ziet aan de blaadjes van de Hydrocotyle dat ze voedingstekorten hebben.
Je hebt ook vrij weinig licht (sterkte) vermoed ik. Hoeveel watt is de T8 precies? Op zich hoeft dat geen probleem te zijn voor veel plantensoorten maar ik weet niet of de rotala genoeg zal hebben aan de ene T8...

Ik zou sowieso eerst beginnen met complete plantenvoeding te doseren en dan even af te wachten om te zien hoe je planten reageren.
De anubias en de varen zouden het ook prima kunnen doen bij weinig verlichting maar ze kunnen wel wat voeding gebruiken zodat ze gezonder groeien.
Je kan ook nog wat snelgroeiers toevoegen om wat meer plantenmassa in je bak te hebben..

Zit je spraybar altijd boven water? Of was dat voor de foto?
 
Ja, de spraybar zit altijd boven water. Ik dacht dat dit meer zuurstof zou toevoegan aan het water? Jessicapilon, deze spuit water zoals op mijn schets.
Screenshot_4.png


Ik las ook op dit forum dat florish alleen niet voldoende kon zijn. Met welk product vul ik dit best aan? of raad je eerder een volledige plantenvoeding aan en welke? Dat micro/macro verhaal snap ik nog niet helemaal.
De tl is 18 Watt, dit is denk ik niet voldoende om de rotala rood te krijgen, maar ze hadden mij verteld dat dit voldoende is om hem deftig te laten groeien? De andere wortel voedende planten doen het ook prima in dit licht.
 
Micro zijn de sporenelementen en de macro s zijn nitraat en fosfaat.
 
Sporen (of micro-elementen) is een verzamelnaam voor allerlei stoffen die je planten in KLEINE hoeveelheden gebruiken. Seachem Flourish is een combinatie van deze sporen-elementen.
Maar daarnaast hebben planten ook andere voeding nodig in GROTERE hoeveelheden. Denk dan vooral aan nitraat en fosfaat.

Voor een gezonde groei hebben planten beide (sporen en macro-elementen) nodig in een bepaalde verhouding.
Momenteel geef jij enkel de sporen dus dan hebben de planten tekorten op vlak van macro-elementen. Zie ook je testresultaten van NO3 en PO4.

Als je het niet te ingewikkeld wilt maken kan je dit kopen:
https://planted-box.com/product/macro/

En dat gebruiken icm de Seachem. Je volgt dan de dosering voor low tech/lage verlichting/geen CO2.
Ik denk dat dat al zal helpen om de groei gezond te krijgen.
Zoals gezegd kan je ook een flinke bos snelgroeiers toevoegen zodat je meer plantenmassa hebt.

De spraybar kan je best net onder het wateroppervlak plaatsen. Zolang je wateroppervlak licht rimpelt heb je doorgaans genoeg gasuitwisseling (zuurstof).
 
Tja, 18 watt op 80 liter is toch ook zeer laag hoor. Ik denk dat de Rotala het toch moeilijk zal hebben bij zo weinig licht...
Maar je kan altijd proberen en evalueren na een tijdje natuurlijk.
 
Waw, bedankt, ik was dus echt verkeerd bezig. geen wonder dat mijn plantjes zo afzien. Ik ben in tijde voor florish gehaan omdat het zo goedkoop was...
Met snelgroeiers bedoel je dan iets als waterpest? Dat schep ik dan wel even uit de vijver :Dk.
Denk je dat deze aanpassingen zullen helpen met de baard en groenalgen?

De spraybar zal ik onmiddelijk verplaatsen. dan zal mijn aquariumkap ook een stuk minder vochtig worden.

Bednakt voor alle hulp :thumbs:
 
Met snelgroeiers bedoel je dan iets als waterpest? Dat schep ik dan wel even uit de vijver :Dk.

Ja, waterpest is een optie. Maar beter niet uit je vijver halen, iets zegt me dat dat de koudwatervariant zal zijn en dan gaat die "smelten" in je bak met meer vervuiling tot gevolg.
Hygrophila polysperma, Cabomba, vaantjesplant (Hygrophila difformis),... er zijn wel een aantal opties.

Denk je dat deze aanpassingen zullen helpen met de baard en groenalgen?

Ik hoop het alleszins! ;)
 
Waw, bedankt, ik was dus echt verkeerd bezig. geen wonder dat mijn plantjes zo afzien. Ik ben in tijde voor florish gehaan omdat het zo goedkoop was...
Met snelgroeiers bedoel je dan iets als waterpest? Dat schep ik dan wel even uit de vijver :Dk.
Denk je dat deze aanpassingen zullen helpen met de baard en groenalgen?

De spraybar zal ik onmiddelijk verplaatsen. dan zal mijn aquariumkap ook een stuk minder vochtig worden.

Bednakt voor alle hulp :thumbs:
V.w.b. Baardalg en Groene alg. Hier is vaak sprake van CO2 tekort, mogelijk ook van een minder goed waterdistributie systeem. (Je voeding komt niet overal.) Fosfaatgebrek kan ook hier een rol spelen.
 
Tja, 18 watt op 80 liter is toch ook zeer laag hoor. Ik denk dat de Rotala het toch moeilijk zal hebben bij zo weinig licht...
Maar je kan altijd proberen en evalueren na een tijdje natuurlijk.

Ik zal het eerst proberen met de voeding (die ik intussen al heb besteld). Als dit niet voldoende is kijk ik voor een 2de lamp, een reflector, of de rotala te vervangen.
Wat de snelgroeiers betreft, ik denk dat ik maar weer eens zal gaan verwateren in 1 of andere aquarium zaak :brk.

Bedankt voor het articel, ik verdiep me graag in dit soort dingen, maar aquarium planten is tot nu toe wat onbekand voor mij.
De algen zijn geen al te groot probleem. af en toe verwijder ik ze manueel, maar het is natuurlijk efficienter om de oorzaak te bestreiden.
Ik hou jullie op de hoogte van de evolutie.
 
De algen zijn geen al te groot probleem. af en toe verwijder ik ze manueel, maar het is natuurlijk efficienter om de oorzaak te bestreiden.
Ik hou jullie op de hoogte van de evolutie.

Welke vissen/bewoners heb je eigenlijk in de bak?
Het is inderdaad beter om de oorzaak aan te pakken maar ook dan helpt het om de algen tegelijkertijd ook manueel te (blijven) verwijderen tot ze niet meer terugkomen.
Als je de algen manueel verwijderd kan het ook handig zijn om ze eerst te behandelen met Easy Carbo of iets vergelijkbaars. Dit wordt verkocht als 'vloeibare co2' maar dat is eigenlijk niet correct.
In hoeverre gebruik op lange termijn aan te raden is laat ik in het midden maar het kan wel helpen om de alg van je achterwand/filter kwijt te raken.
Je kan het onverdund aanbrengen op de algen wanneer de achterwand/filter boven water komt te staan tijdens een waterwissel. Of je kan het onder water met een spuitje op de algen sproeien (leg je pomp stil voor maximaal resultaat: dan blijft het goedje langer ter plaatse). Hou wel de dosis in het oog natuurlijk...
 
Wat ook kan in het uiterste geval is een stootkuur carbo maar dat zou ik niet gelijk willen toepassen.
 
Laatst bewerkt:
Welke vissen/bewoners heb je eigenlijk in de bak?
Het is inderdaad beter om de oorzaak aan te pakken maar ook dan helpt het om de algen tegelijkertijd ook manueel te (blijven) verwijderen tot ze niet meer terugkomen.
Als je de algen manueel verwijderd kan het ook handig zijn om ze eerst te behandelen met Easy Carbo of iets vergelijkbaars. Dit wordt verkocht als 'vloeibare co2' maar dat is eigenlijk niet correct.
In hoeverre gebruik op lange termijn aan te raden is laat ik in het midden maar het kan wel helpen om de alg van je achterwand/filter kwijt te raken.
Je kan het onverdund aanbrengen op de algen wanneer de achterwand/filter boven water komt te staan tijdens een waterwissel. Of je kan het onder water met een spuitje op de algen sproeien (leg je pomp stil voor maximaal resultaat: dan blijft het goedje langer ter plaatse). Hou wel de dosis in het oog natuurlijk...

Het aquarium heeft momenteel:
  • 1 Ancistrus
  • 1 platy
  • 4 Kegelvlekbarbelen
  • 7 corydoras aeneus
  • 8 neon tetras (4, de overige zitten in quarantaine voor een behandeling. Als het niet beterd is het een toppic voor een ander forum)
  • Ontelbaar veel Vuurgarnlen

Ik heb easy carbo staan en gebruik het, net zoals jij vermeld, als de algen een opstoot krijgen. Dan lijken de algen te "verbranden" waarna ze vanzelf lossen en in de filter komen. Ik ben er niet zo happig op om dit chemisch spul standaard iedere dag te doseren.
 
Wat moet ik verstaan onder die stoorkuur?

Ik bedoelde stootkuur en dan voeg je op dag 1 vier maal de dosis toe, op dan 2 driemaal enzovoorts. Carbo werkt vaak goed tegen roodwieren.
 
Die stootkuur kan ik overwegen als de juiste planten voeding niet helpt. Maar ik vermijd dit liever om de stress bij de vissen te beperken.
Ik heb een mail gekregen van plantedbox. De macro was tijdelijk niet meer beschikbaar, ookal was dit anders gemeld op de site. Ze stellen voor om mij de all-in-one op te sturen voor de prijs van de Macro. Dat lijkt me echt een mooi gebaar :D
 
Ik gebruik nu precies 1 week de All-in-one. Ik kan het zelf niet geloven, maar het verschil is al zichtbaar. Om het te kunnen vergelijken heb ik een foto van voor en nu een week later. De rotala heeft nog nooit zo gegroeid en hij begint al een lichte koper kleur te krijgen.
IMG_20190109_184427.jpg
IMG_20190116_171838.jpg

Ik had gelezen dat de toegendiende hoeveelheid gehalveerd moest worden als er niet meer dan 25% water gewisseld wordt per week. Dus ik ben begonnen met 4mm toe te dienen. Ik merkte dat de groei wat stil viel na dag 5. Dus zal ik de dosering wat opvoeren en wat meer water wisselen.
Wat de algen betreft; ik heb, zoals geadviseerd tijdens de wisselen het deel boven water behandeld met easy carbo. Het deel onderwater lijkt ook al wat minder. Maar het is natuurlijk te vroeg om nu al victorie te kraaien.
IMG_20190116_172047.jpg

Alvast bedankt voor het goede advies:D
 

Terug
Bovenaan