Gaten in echinodorus


danpaatje

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2017
Berichten
70
Hoihoi,

ik heb in mijn bak2 echinodurussen staan. Ze sloegen nooit echt aan maar dat komt omdat er een zandbodem in mijn aquarium zit en ik geen voeding in de bodem had. Ik heb nu ongeveer een weekje geleden kleibolletjes bij de wortels gedaan maar nu ontstaan er juist gaten in de bladeren.

ik voeg voor de rest alleen vloeibare bemesting van aquariumbemesting.nl toe (zit dus geen nitraat en fosfaat in), maar ik dacht dat de echinodurus hun voeding puur uit de grond haalden of heb ik het nou mis? Ik voeg ook elke dag easycarbo toe ong. 5 ml.

Moet ik wel fosfaat en nitraat gaan toevoegen?
 
Alle planten halen ook de voeding uit de waterkolom maar de moerasplanten doen dat merendeels met de wortels. Je hebt er net voeding bij dus dan zie je ook niet na 1 week al verandering denk ik.
Weet je zo de waterwaarden? En heb je een foto van de plant?
 
Kun je wellicht een foto plaatsen? Vaak zie je bij problemen met een echinodorus plant dat ze aangevreten zijn door bijvoorbeeld een ancistrus en hoeft het niet perse een voedingsprobleem te zijn. Al zijn die kleibolletjes in de bodem wel nodig voor ze.
 
Heb helaas aleen strips en die vertrouw ik voor geen meter dus waterwaarden heb ik nu niet. Ben wel van plan een koffer aan te schaffen.

ik heb alleen garnaaltjes en otocinclussen die dit eventueel zouden kunnen veroorzaken maar ik denk niet dat die het probleem zijn. Sinds ik de kleibolletjes erin heb zitten beginnen wel nieuwe bladeren zich te vormen en te groeien en die lijken wel gewoon gezond. De oudere bladeren lijden er voor nu vooral onder lijkt het.

als ik nitraat en fosfaat zou toevoegen kan ik dan de poeders van apo gebruiken? Deze zij. Wel kaliumfosfaat en kaliumnitraat dus ik weet niet of ik als ik deze naast de voeding die ik al gebruik (waar ook kalium in zit) dan te veel kalium zou toevoegen?
 

Bijlagen

  • E8FEA004-DC1D-4F44-800F-031D55BE34B5.jpeg
    E8FEA004-DC1D-4F44-800F-031D55BE34B5.jpeg
    122.8 KB · Weergaven: 152
  • 2AE26395-B496-493D-9C9D-90A7786606A8.jpeg
    2AE26395-B496-493D-9C9D-90A7786606A8.jpeg
    137.8 KB · Weergaven: 148
  • FF5D6E23-9658-4AB4-ADA8-8A4FA39684F4.jpeg
    FF5D6E23-9658-4AB4-ADA8-8A4FA39684F4.jpeg
    163.5 KB · Weergaven: 150
Je Echinodorussen zijn aan het verglazen. Dat betekend eigenlijk dat er sprake is van een Co2 tekort, naast een te weinig bodembemesting! Een Echinodrus grisebachii 'Bleherae' is naast, véél, bodemvoeding ook CO2 nodig bij je kennelijke belichtingssterkte. Nu voeg je inmiddels bodemvoeding toe maar de reactie van de plant heeft tijd nodig. Voeg je CO2 toe? Anders: Je belichtingssterkte zou je mogelijk naar beneden kunnen bijstellen maar om dat te beoordelen zouden we ook je overige plantenkeuze moeten kennen. Overigens, je Echinodrus behoeft in ieder geval een gemiddelde lichtsterkte.
 
Ik voeg geen CO2 toe en wist ook niet dat dat nodig was bij deze soort. Een CO2 set is echt wat te duur qua aanschaf en onderhoud vrees ik.. Ik had eerst heel wat drijfplanten in mijn bak maar hierdoor deed mijn lavamos het niet goed. Heb die er dus voor het grootste deel eruit gehaald waardoor de echinodorus nu heel wat lichter staat dan eerst. Ik had nooit het idee dat ik een heel lichte bak heb ouzo, heb er de standaard tl balken van juwel in. Tekort aan bodemvoeding is wel apart, er zitten nu wel iets van 2/3 kleibolletjes bij elke plant en ik had dus nooit problemen met de bladeren etc. toen ik nog geen kleibolletjes in de bodem had, maar er was heel weinig groei dus heb er toen bolletjes bij gestopt.

Ik wilde juist meer planten in het bakje die wat meer licht nodig hebben, dus denk dan dat ik de echinodurussen weg zou moeten doen als dit niet samen gaat? Ze worden ook iets te groot voor een 120 liter bak denk ik maar vind het wel jammer dat ze dan weg zouden moeten.

Mijn lavavarens doen het trouwens ook niet heel goed. Een ervan is goed op hout gebonden en die doet het wel goed. De anderen die ik meer tussen het hout heb 'gedrukt' sterven wat meer af heb ik het idee.
 
Het lijkt inderdaad op een tekort aan voeding (of co2 zoals ben zegt). Voeding heb je een week geleden erbij gestopt dus dat je daar nu nog geen verandering ziet kan kloppen, zo snel gaat het allemaal niet. Nu even rustig afwachten en zien hoe het over een week of 4 gaat.
 
Kleine 2 weken geleden stonden ze er dus nog zo bij. Raar hoe snel dat kan gaan zeg.
 

Bijlagen

  • F2E026E1-6381-4600-840E-60D7E5A266DD.jpeg
    F2E026E1-6381-4600-840E-60D7E5A266DD.jpeg
    143.2 KB · Weergaven: 160
Ik voeg geen CO2 toe en wist ook niet dat dat nodig was bij deze soort. Een CO2 set is echt wat te duur qua aanschaf en onderhoud vrees ik..

Je kan proberen om te beginnen met een bioCO2 setje en dan kan je later altijd overstappen op een echte set als het je bevalt. BioCO2 kost bijna niks en is makkelijk in elkaar te knutselen.

De kleibolletjes zullen zeker helpen want echinodorussen hebben echt voeding nodig in de bodem, maar geef het wel even tijd. De klein moet eerst goed beschikbaar worden voor de plant en dan moet de plant ook nog wat tijd hebben om te herstellen. Ik zou eerder kijken of hij nieuwe bladeren gaat groeien en hoe die het doen want beschadigde bladeren worden niet ineens beter.
Misschien (maar ik weet dit absoluut niet zeker!) Gaan je planten kapot sinds het plaatsen van de bolletjes omdat ze nu met de nieuwe voeding nieuwe bladeren willen maken. Je ziet bij sommige soorten dat de oude bladeren afsterven als er nieuwe groei is. Maar ik weet dus niet zeker of dat bij jouw plant ook zo is.

Ik zou dus bioCO2 proberen en de planten even tijd geven. En de bladeren die erg kapot gaan afknippen.
 
Ik voeg geen CO2 toe en wist ook niet dat dat nodig was bij deze soort. Een CO2 set is echt wat te duur qua aanschaf en onderhoud vrees ik.. Ik had eerst heel wat drijfplanten in mijn bak maar hierdoor deed mijn lavamos het niet goed. Heb die er dus voor het grootste deel eruit gehaald waardoor de echinodorus nu heel wat lichter staat dan eerst. Ik had nooit het idee dat ik een heel lichte bak heb ouzo, heb er de standaard tl balken van juwel in. Tekort aan bodemvoeding is wel apart, er zitten nu wel iets van 2/3 kleibolletjes bij elke plant en ik had dus nooit problemen met de bladeren etc. toen ik nog geen kleibolletjes in de bodem had, maar er was heel weinig groei dus heb er toen bolletjes bij gestopt.

Ik wilde juist meer planten in het bakje die wat meer licht nodig hebben, dus denk dan dat ik de echinodurussen weg zou moeten doen als dit niet samen gaat? Ze worden ook iets te groot voor een 120 liter bak denk ik maar vind het wel jammer dat ze dan weg zouden moeten.

Mijn lavavarens doen het trouwens ook niet heel goed. Een ervan is goed op hout gebonden en die doet het wel goed. De anderen die ik meer tussen het hout heb 'gedrukt' sterven wat meer af heb ik het idee.
Echinodorus, in ieder geval deze soort kan heel goed bij wat meer licht. Probleem zal wel zijn wanneer je licht vragende planten gaat toevoegen je lichtsterkte gelijk dan wel hoger zal moeten zijn. Dat zal je CO2 tekort vergroten. Je zou daarbij wel kunnen denken aan Bio-CO2 hetgeen in ieder qua begin aanschaf wat voordeliger is. Een tweede overigens minder goed alternatief kan Carbo zijn. Vloeibare CO2 dus. Al moet die term met een heel grote korrel zout genomen worden. Ik zie nu trouwens rechtsachter een andere Echinodorus (Is dit een cordifolius 'Mini' variant?) Als dit deze plant is dan weten we dat die nog meer licht vraagt naast ook weer goede bodemvoeding.
 
Laatst bewerkt:
Echinodorus, in ieder geval deze soort kan heel goed bij wat meer licht. Probleem zal wel zijn wanneer je licht vragende planten gaat toevoegen je lichtsterkte gelijk dan wel hoger zal moeten zijn. Dat zal je CO2 tekort vergroten. Je zou daarbij wel kunnen denken aan Bio-CO2 hetgeen in ieder qua begin aanschaf wat voordeliger is. Een tweede overigens minder goed alternatief kan Carbo zijn. Vloeibare CO2 dus. Al moet die term met een heel grote korrel zout genomen worden. Ik zie nu trouwens rechtsachter een andere Echinodorus (Is dit een cordifolius 'Mini' variant?) Als dit deze plant is dan weten we dat die nog meer licht vraagt naast ook weer goede bodemvoeding.
rechtsachter is gewoon de bleheri. Die andere is een echinodurus rose? Moet die niet juist meer licht hebben? Ik voeg elke dag inderdaad ongeveer 5 ml carbo nodig maar ik weet dat dit geen goede vervanging voor co2 is. Bio co2 zou ik eens kunnen proberen maar dan moet ik eerst een goede testset aanschaffen.

en waar zou ik het omgekeerde bakje om de bubbels op te vangen het beste kunnen plaatsen? op de plek van de filter lijkt me dit het minst in het zicht te zitten maar ik denk dat dit juist niet handig is aangezien de belletjes dan gelijk het filter in gaan.
 
Oh, ik heb het omgedraaid zie ik. Rechtsachetr is de Echinodorus grisebachii 'Bleherae' hier dus vaak Bleheri genoemd. De andere ziet er uit als een Echinodorus cordifolius die je in veel varianten, ook kleur, kan vinden. Hoe dan ook, dat is een type die een gemiddelde tot sterke lichtintensiteit nodig is.
 

Is dit een beetje een normale set? Als ik dit koop heb ik dan nog meer nodig? En hoe lang doe ik met een 2 kg fles? Ik ben echt een complete noob op dit gebied merk ik..
 
Op jouw bak met 2 kg, doe je een eeuwigheid mee.
Mijn CO2 van 2 kg had allang leeg moeten zijn op mijn 1400 liter bakje maar hij druppelt nog steeds.
Al ruim 2 maanden.
 
Ik heb ook een 125 liter gehad en deed met 2 kilo zo n 5-6 maanden maar veel hangt af van welke waarde je wil bereiken en de waterwaarden. Met een hoge kh moet je meer toevoegen dan bij een lage kh .
 

Is dit een beetje een normale set? Als ik dit koop heb ik dan nog meer nodig? En hoe lang doe ik met een 2 kg fles? Ik ben echt een complete noob op dit gebied merk ik..
Vrij normale set, alleen een beetje duur.

En hoelang je met een 2 liter fles doet?
Vergelijk het maar met een liter benzine; hoeveel km kun je daarop rijden. Ligt aan het verbruik van je auto, de beoogde snelheid en de zwaarte van je rechtervoet
 
Vrij normale set, alleen een beetje duur.

En hoelang je met een 2 liter fles doet?
Vergelijk het maar met een liter benzine; hoeveel km kun je daarop rijden. Ligt aan het verbruik van je auto, de beoogde snelheid en de zwaarte van je rechtervoet


Wel handig als je dan een voorbeeld geeft waar hij het goedkoper kan vinden(nieuw).

mvg Ronald
 
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! ik heb net mijn water getest en kwam op de volgende waardes:

PH = 7,5
KH = 9
GH = 12
NH2 = 0,0mg/L
NO2 = 0,0 mg/L
NO3 = 6 mg/L
PO4 = 0,4 mg/L

GH lijkt me nogal hoog en NO3 nogal laag. Water hier is nogal basisch en hard.. Is het voor de rest een beetje oké voor normale plantengroei? NO3 moet toch wel een stuk hoger voor goede groei?
 
Die eeuwigheid duurt op een 120 literbak zo'n 6 maanden. :):);)

Als je druppelt zoals Raoul schrijft dan kun je er misschien wel erg lang mee doen maar in ons geval zou 2 kilo op 1400 liter in zo n 3 weken op zijn ;)
 
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! ik heb net mijn water getest en kwam op de volgende waardes:

PH = 7,5
KH = 9
GH = 12
NH2 = 0,0mg/L
NO2 = 0,0 mg/L
NO3 = 6 mg/L
PO4 = 0,4 mg/L

GH lijkt me nogal hoog en NO3 nogal laag. Water hier is nogal basisch en hard.. Is het voor de rest een beetje oké voor normale plantengroei? NO3 moet toch wel een stuk hoger voor goede groei?
No3 en PO4 zijn wat aan de lage kant.
Neem aan dat je ververst met kraanwater?
Geeft jouw leverancier (op hun website) ook meet rapporten met oa Mg, Ca en K?

Denk dat ik erover heb gelezen maar bemest je de bodem ook?
 
Ik ververs inderdaad met kraanwater, iedere week rond de 15-20%. Zou ik even naar moeten kijken of dat op de site staat.

in de bodem zitten kleibolletjes maar dat is het.
 

Terug
Bovenaan