Gaten in planten, terugval groei, lagere kweek vuurgarnalen,... Oorzaak?


Lid geworden
9 november 2022
Berichten
9
Leeftijd
43
16680261524682051567755839534081.jpg

Collega’s,
Sinds december 2021 heb ik een Oase StyleLine 85 in gebruik (75 liter, 50cmx35cm). Eheim ECO200 filter, CO2, 23,5C, Sera Florena voeding 15ml/week.
Bestand: vuurgarnalen, +/-10 Rasbora Galaxy, +/- 5 Sterbais (+2 peuters), 3 Otocinclus Vittatus, 1 helenaslak + 1 zebraslak.
Druppeltesten geven altijd mooie waardes, enkel GH aan hoge kant (16), fosfaat ook wel 0, daarom voeg ik sinds een 2 maanden een beetje toe tot max 15mg.
Initiële maanden had ik beide aanwezige led lampen aan: Verlichting 2x: oase Daylight 8W / 900 lm voor een 8-tal uur.
Bak deed het het eerste half jaar zeer goed, weinig CO2, wekelijks helft van de planten terugsnoeien, vuurgarnalen kweekten als konijnen, wekelijks Sterbai eieren,…
In mei plots (zonder dat er bewust iets werd gewijzigd) beginnen sukkelen met algen (baardalg & stahorn + beperkt draadalg). Ik vermoed dat de oorzaak was dat de flow van mijn pomp was teruggevallen naar een te laag debiet. Plantengroei stagneert, gaten in blaadjes, baardalg op bladranden, achterwand,, garnalen minder actief en verminderde kweek (idem Sterbais).
Ondertussen slechts 1 van de 2 900 Lumen lampen geprogrammeerd + tijd beperkt naar 6 uur, 2,5 ml easy carbo toegevoegd, CO2 verhoogd.
Sinds enkele weken wat extra javamos. Aquarium lijkt afgelopen 1,5 maand iets beter te worden maar toch nog duidelijk baardalg vorming op vooral het mos, achterwand, valesneria gaat stuk en redelijk snel gaten in de bladeren van niet-wortelplanten. De wortelplanten die mest krijgen via tablet hebben echter last van baardalg. Daarom durf ik verlichting niet verder opbouwen, zit nu op 7 uur.
Ik zie momenteel nog maar 2 opties:
1. Eens helemaal opnieuw beginnen…
2. Verder met de verlichting spelen: nieuwe lampen, dimfunctionaliteit toe voegen,...
Wat optie 2 betreft:
Mijn ander nano garnalenbakje van 20 liter is uitgerust met een Gledopto Hue verlichting. Hier kan ik echter geen RGB en WW/CW gelijktijdig aansturen. Een alternatief (gezien ik DIY projectjes wel amusant vind) lijkt me een TC420/TC21 controller. Heeft iemand ervaring met dergelijk DIY projectje met geschikte (PAR) Led strips? Een andere eenvoudigere optie lijkt me fluval aquasky, de maat die past, geeft wel maar 800 Lumen, mogelijks wat weinig voor 75 literbak?

Andere tips, los van de verlichting, uiteraard ook welkom… ik krijg er namelijk stilletjesaan een punthoofd van.
sorry, aquarium ligt er een beetje rommelig bij, owv de testen met de planten...

 

Bijlagen

  • VID-20221023-WA0038.mp4
    15.3 MB
  • 16680259713742142931916796473623.jpg
    16680259713742142931916796473623.jpg
    181.7 KB · Weergaven: 60
  • 1668026209358961539967461012679.jpg
    1668026209358961539967461012679.jpg
    531 KB · Weergaven: 61
De gaten in je planten komt of door je otosinclus of door je garnalen of door beide, dat doen ze bij gebrek aan juiste voeding (alg)
Dat je gh zo hoog uitslaat zal denk ik eerder betekenen dat de test verouderd is en niet meer accuraat dan dat de gh zo hoog is (zijn meerdere topics over te vinden op het forum) die druppeltests gaan een reactie aan met zuurstof waardoor ze beperkt houdbaar zijn na opening
 
Bedankt voor je snelle antwoord. In het verleden hebben die garnalen die planten nooit opgegeten. Volgens mij krijgen ze zeer gevarieerd voer (speciale garnalenvoer, rode bloedwormen, sticks, diverse tabletten,...). Of kan ik voor deze 2 soorten beter iets anders geven?
En dan heb je natuurlijk ook nog het algenprobleem dat maar blijft komen (ondanks, verlaagde verlichting, verhoogde CO2, easy carbo,...
De hoge GH zou blijkbaar bij mij in de buurt normaal zijn. Mijn visspeciaalzaak maakt zich daar precies niet te veel zorgen over met vuurgarnalen (mocht het echt zijn)
 
Ja voeding die je geeft is onvoldoende, in iedere voeding zitten weer bepaalde mineralen die ze nodig hebben, feitelijk heb je teveel algeneters in je bak en te weinig gezonde algaangroei, je slak alleen al eet alles op en daardoor gaan je otosinclussen en garnalen aan je planten knagen.

Overigens zou ik als ik jouw was stoppen met easycarbo, is geen plantenvoeding maar een antialgenmiddel en het co2-gehalte verwaarloosbaar (ja ik weet dat de winkel anders beweerd) en easycarbo is een vrij agressief goedje waar je garnalen niet blij van worden met mogelijk zelfs sterfte tot gevolg
 
thanks, ik zal eens proberen met de easycarbo te stoppen (ik gebruik deze niet voor de CO2, die voeg ik in gasvorm toe) maar om de baardalg op achterwand en hout te elimineren met een spuitje.
En daarnaast zal ik wat meer komkommer en courgette te geven. Ik heb inderdaad geen algenvorming op mijn ruit, deze moet ik nooit kuisen, enkel die lelijke baardalg die overal maar opwoekert... :-(
 
Je zou ook wat ( gedroogd) blad voor de garnalen in de bak kunnen doen zoals Catappa/moerbij/etc. , komkommer en courgette is niet echt voer voor de garnalen.
 
Wat zijn je waterwaardes?


Een onevenwichtige of te krappe plantenvoeding kan mede een oorzaak zijn. Denk wat betreft plantenvoeding aan macro en micro voedingsstoffen.

In combinatie met licht en CO2 zal hier ook de oorzaak van de algen kunnen liggen.

@benvo weet dat altijd heel mooi uit te leggen.
Ik zal niet zeggen dat Otocinclus en/of garnalen geen oorzaak zijn of er totaal niet aan bijdragen, maar ik ben wel van mening dat dit probleem wat breder bekeken met worden.
 
Je probleem begint bij het licht. Wat meteen al duidelijk maakt waar je herstel begin moet starten. Namelijk met je lichtsterkte. Misschien moet ik eerst even vertellen dat lichtsterkte niet hetzelfde is als licht duur! Lichtduur bepaald hoe lang een plant energie ontvangt om groei mogelijk te maken. Lichtsterkte bepaald de groeisterkte/snelheid mogelijkheid. Even terug naar het begin: Je moet je planten de lichtsterkte geven die ze vragen gedurende zo'n 8 uur, exclusief eventuele dimtijden. De lichtduur korter maken is dus sowieso fout! Zo valt mij o.a. een stervende Ludwigia op. Dit plantje vraagt lichtsterkte. De onderste bladeren vallen af door een te lage lichtkracht. Ik wil met het voorgaande zeggen dat je de lampen moet afstellen op de vraag van je planten. Rode planten vragen veelal veel licht, wanneer je dit niet kunt bieden in verband met je hardware moet je de plantenkeuze wijzigen! Heb je eenmaal je lichtsterkte én duur afgesteld op de vraag van je plantenkeus dan gaan je planten goed groeien en vragen om bemesting, onder die bemesting valt ook CO2 trouwens. Dus je voeding is een afgeleide van je licht, niet andersom. Je licht moet op orde zijn en pas dan volgt je voeding. Zie ook de gouden driehoek hieronder. Nu begrijp je misschien ook dat algen in het algemeen te wijten zijn aan tekorten! Tekorten weer t.o.v. het licht. En omdat je licht juist is ingesteld weet je nu ook hoe je probleem op te lossen. Zo heeft baardalg als grondoorzaak een tekort aan CO2 toevoeging weer t.o.v je nu juist ingestelde licht. Ze, die baardalg, kan overigens worden versterkt door een minder goede groei en zelf rottende planten en verdere verontreiniging.
gouden_driehoek-600x600.jpg


Overigens de gaten in je bladeren worden m.i.veroorzaakt door je dieren. Vraatschade dus.
 
Oprechte dank allemaal voor jullie tips! Toevallig was ik vrijdagochtend nog eens in mijn visspeciaalzaak geraakt en na enig brainstormen kwamen we ook (zoals Benvo ook suggereert) dat het licht misschien terug opgevoerd mag worden. (Dit werd initieel verminderd als reactie op de algen (eind mei). Hopelijk is de oorzaak van toen (verminderde flow filter, met slechte stroming tot gevolg) nu voldoende weg.
Ik heb gisteren alvast de 900 Lumen daglicht led terug naar 8 uur gezet en een tweede identieke lamp springt in late namiddag ook nog eens 3 uur bij.
Fingers crossed voor de komende dagen/weken... 🤞 Ik zal zeker op dit forum een foto posten.
 
Ter info, vanavond nog eens een mooi onderhoud gedaan, de capta bladeren vervangen, beschadigde bladeren verwijderd, 20 liter water vervangen (was 2 weken geleden).
Dit waren de Waterwaardes voor de wissel:
PH 7
NH3 0
NO2 nitrite: 0
No3 nitraat: 10
Kg 6
GH 14
PO4: 0,5 mg/l
Nu eens een weekje afwachten...
 
Nog even een opmerking over je co2, garnalen kunnen daar doorgaans slecht tegen dus de kans dat de terugval van je garnalen mede daardoor komt is redelijk groot
 
Nitraat 10 mgl/l en fosfaat 0,5 mg is wel aan de lage kant, zeker als dat vóór de wissel was. Daarna was het dus nóg lager. NO3:pO4 als 10:1, maar allebei mogen hoger. No3 mag zeker op 20 mg zitten en PO4 dus op 2mg. Nog hoger mag ook, hoewel ik onvoldoende verstand van garnalen heb en wat die met die waardes doen (Voor zover ik weet niets, maar er is vast iemand die ingrijpt als dit wel zo is....HINT).
Dat hebben je planten gewoon nodig om te kunnen groeien.
 
Allen, hartelijk dank voor jullie reacties, met oa deze input, vnl meer licht, andere bemesting en andere planten, lijk ik de baard/penseelalg te hebben overwonnen. :).
Nu daar brengt me wel bij 2 nieuwe vragen... Die (ik denk) limnophila groeit nu zo hard dat die heel de bovenkant heeft overwoekerd wat ik en mijn garnalen wel tof vinden. Er komt nu wel een stuk minder licht door, zelf na een snoei om de 3-4 dagen. Ik werk met een spraybar maar vraag me nu af of ik nog genoeg doorstroming ga hebben een uitwisseling van zuurstof, metingen lijken tot zover stabiel, planten, vissen en garnalen lijken gelukkig. PS het hout is sinds enkele dagen nieuw, erachter groeit ook zeer snel en rode Lotus die bijna boven het hout uitkomt.

Vraag 2, momenteel bestaat de bak uit relatief anonieme bewoners (Cory's, rasbora Galaxy een vuurgarnalen). De kindjes vragen naar een visueel wat aanweziger visje. Enig advies dat normaal de andere bewoners niet te extreem verstoort? Een honinggourami?
Thanks

20230212_204848.jpg
 
Allen, hartelijk dank voor jullie reacties, met oa deze input, vnl meer licht, andere bemesting en andere planten, lijk ik de baard/penseelalg te hebben overwonnen. :).
Nu daar brengt me wel bij 2 nieuwe vragen... Die (ik denk) limnophila groeit nu zo hard dat die heel de bovenkant heeft overwoekerd wat ik en mijn garnalen wel tof vinden. Er komt nu wel een stuk minder licht door, zelf na een snoei om de 3-4 dagen. Ik werk met een spraybar maar vraag me nu af of ik nog genoeg doorstroming ga hebben een uitwisseling van zuurstof, metingen lijken tot zover stabiel, planten, vissen en garnalen lijken gelukkig. PS het hout is sinds enkele dagen nieuw, erachter groeit ook zeer snel en rode Lotus die bijna boven het hout uitkomt.

Vraag 2, momenteel bestaat de bak uit relatief anonieme bewoners (Cory's, rasbora Galaxy een vuurgarnalen). De kindjes vragen naar een visueel wat aanweziger visje. Enig advies dat normaal de andere bewoners niet te extreem verstoort? Een honinggourami?
Thanks

Bekijk bijlage 356328
Schitterende bak op deze manier. Iets om trots op te zijn.
 
Dit bakje is schitterend terug gekomen.

Qua snoei zou ik niet alles terug snoeien maar om en om en de toppen terug steken. Op deze manier zal je waterflow niet verminderen.

Honinggourami zou kunnen, maar wees je bewust dat deze het iridovirus met zich mee kan dragen. Ze leven dan niet lang!

Je kan bv ook denken aan 2 mooie mannelijke guppen. De kleuren spatten er tegenwoordig af bij dit soort visjes en je houd het eenvoudig 😉.
 
Betta splendens misschien een optie? Hoewel die wel jonge garnalen zal eten.
 

Dat is inderdaad waarom ik eerder aan honing dacht ipv dwerg. Dwerg zou anders mijn voorkeur hebben... :-/
2 mannetjes Guppy lijkt me zielig, alhoewel, die hangen dan misschien heel de avond op café "de Rode Lotus ";-)
Een Betta lijkt me dan weer geen goed idee voor de garnalen...
Het gaat waarschijnlijk alle pro's en contrast in overweging nemend, gewoon een uitbreiding van mijn Galaxy's worden...
Mvg
 
Als ik een ander topic lees dan kan in theorie de Honing het ook krijgen maar zelf heb ik dat nog nooit meegemaakt en lees je meer dat het de dwergjes zijn.
 
Probeer anders de Zwartgevlekte Tandkarper. Vreedzaam levendbarend visje met leuke dalmatiër kleuren. Laat je garnalen naar mijn weten met rust (hebben met rode muggenlarven al moeite) en kweken een stuk langzamer dan guppen (en blijven ook wat kleiner).
 

Terug
Bovenaan