Wat is er nieuw

Gebruik jij Osmose water?

WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Website
www.youtube.com
Ik ben erg benieuwd wie hier op het forum osmose water gebruikt en waar hij/zij dit koopt of misschien zelf maakt?

Bij ons is het kraanwater 9ph. Met al de Ph verlagende dingen in de bak zoals de bodem kom ik uiteindelijk uit op 7,5ph voor mij Crystal red. Dit is te hoog, Voor het mooie moet dit 6,5 zijn naar mijn weten?

Ik maak dit zelf dus. Je bodem moet het naar een lagere ph kunnen brengen denk ik. Welke gebruik je?

Ik gebruik de Dennerle Scapers Soil

Ik maak mijn osmose water ook zelf.

Voor een gemiddelde gradatie crs is 7.5 prima hoor maar de bodem raakt heel snel uitgewerkt als je met zulk hard water ververst.
Ik gebruik zelf sinds kort osmose water maar neem ik mee van mijn werk.

Voor een gemiddelde gradatie crs is 7.5 prima hoor maar de bodem raakt heel snel uitgewerkt als je met zulk hard water ververst.
Ik gebruik zelf sinds kort osmose water maar neem ik mee van mijn werk.
Dus voor mij is het wel beter dan om voortaan te verversen met Osmose water?

Ik ben erg benieuwd wie hier op het forum osmose water gebruikt en waar hij/zij dit koopt of misschien zelf maakt?

Bij ons is het kraanwater 9ph. Met al de Ph verlagende dingen in de bak zoals de bodem kom ik uiteindelijk uit op 7,5ph voor mij Crystal red. Dit is te hoog, Voor het mooie moet dit 6,5 zijn naar mijn weten?

Ik denk dat het ook vooral te maken heeft met waar je garnalen in gehouden worden ( dealer kweker dierenspeciaalzaak) dus 7,5 is best prima als je ze daar ook "uit" kwamen.

Dus voor mij is het wel beter dan om voortaan te verversen met Osmose water?

Voor de houdbaarheid van je bodem wel en misschien ook wel voor de garnalen maar is net op welke waarden ze gekweekt zijn idd zoals Max al aangeeft.

Een ph van 9 is trouwens wel heel hoog hoor,waar woon je?

Weet je op welke waterwaarden ze voorheen werden gehouden? dat zou ik anders even navragen gaan.

Doe bodem zou normaliter de ph naar 6-6.5 moeten kunnen trekken. Heb je voldoende soil in de bak?

De kweker, die ik uiteindelijk hoop niet meer te hoeven raadplegen omdat ik zelf wil kweken 😛 streefde ernaar zijn bakken op 6,5 te hebben. Volgens mij was de bak waaruit mijn CR's komen toen iets van 7ph.

@Seabait Ik woon in Leiderdorp, ik heb gister via Google het een en ander opgezocht van mijn waterleverancier en die gaf bij hun laatste meting een ph van ruim 8 (weet het niet meer precies). Dus al met al met mijn leidingen zou dat dan best op 9 uit kunnen komen vermoed ik? Verder gebruik ik een druppeltest die per halve ph aangeeft dus ik weet niet of het nu 8,7, 9, of misschien zelfs 9,3 is? De kleur kwam in ieder geval overheen met het vakje 9.

@jessicapilon Volgens de zak heb ik voldoende soil in de bak. Hoelang heeft de soil nodig om dit voor elkaar te krijgen? En blijft het dan niet elke waterverversing hetzelfde ge-emmer als ik er weer 9ph bij doe?

Aan de garnalen merk ik overigens niets geks hoor. Ze lijken lekker te draaien, zijn actief, eten goed en doen hun ding.

ik gebruik ook osmose water voor mijn garnalenbakken.
ik koop het in almere bij een schoonmaak bedrijf die ook glazenwassers voorziet betaal geloof ik zoon 1,50 voor 50 liter..

Het kan enkele weken duren voordat de bodem heeft bereikt wat zo moeten. Als je dan 15% ververst dan trekt die dat de dagen erna wel weer naar beneden toe.
Met osmose verversen zou wel beter zijn voor de bodem in dat geval. Wat ook kan is wat ik doe in mijn bakje gewone garnalen en dat is een panty met turf(granulaat) erin hangen die de ph verlaagd. Zo verlaag ik van ph8 naar ph 7. Maar ik lees dat jou soil het tot 6-6.5 moet kunnen verlagen dus dat is dan wel raar nu.
Hoelang heb je deze bodem? Anders zou ik eens overwegen om de volgende keer Enviroment te gebruiken als je de ph lager wil hebben.

De bodem is pas rond de 3 weekjes oud.

PH-minus nog een veilige oplossing?

PH-minus zal je water erg doen schommelen aangezien hij waarschijnlijk toch weer terug zal bufferen naar je huidige waarde..
waarmee heb je de waardes gemeten?
En heb je het idee dat je garnalen het minder goed doen?
want als dit niet het geval is waarom zou je dan met je water gaan spelen.
stel dat je PH ineens enorm zakt door de PH minus zullen je garnalen dit niet op prijs stellen.

er zijn eventueel ook nog natuurlijke producten om je PH te verlagen.
door middel van al eerder aangegeven turf en eventueel eiken extract.
maar ook eiken extract is zeer gevaarlijk als je niet weet wat je doet..

Zou ik eerder wat turf nemen want met ph- moet je ook vaak meten en toevoegn volgens mij. Blijf het raar vinden dat je niet onder een ph van 7.5 kan komen.
Zal misschien ook komen door de erg hoge waarden uit de kraan bij jou.

De kweker, die ik uiteindelijk hoop niet meer te hoeven raadplegen omdat ik zelf wil kweken 😛 streefde ernaar zijn bakken op 6,5 te hebben. Volgens mij was de bak waaruit mijn CR's komen toen iets van 7ph.

Als ze het nu goed doen dan zou ik niet teveel gaan veranderen en alleen ervoor zorgen dat het niet tzt veel gaat oplopen. 7 of 7.5 is een verschil dat best te doen is en zo te zien voelen ze zich prima hierop.

Bedankt voor de adviezen.

Ik had nog het idee om de ph waarde van het kraanwater bij mijn ouders op te meten en dit eventueel te gebruiken voor het verversen van het water 🙂

wpt waar meet je mee..?

Je zou ook een digitale kunnen overwegen.

Kraanwater wordt hoe dan ook op pH groter dan 8 aangeleverd. Dit om te zorgen dat de leidingen niet aangetast worden.

Daarom is kraanwater niet geschikt voor pH verlagende toepassingen. Raakt snel uitgewerkt.

oke dat is redelijk betrouwbaar inderdaad.
maar merk je iets raars aan je garnalen dan..

Nee ik merk niets raars. Maar ik wil eigenlijk de bak perfect hebben voor de kweek van Crystal Red en het schijnt daarvoor het beste te zijn om een ph van 6,5 te hebben?

dan zou ik kiezen indien mogelijk om voor de osmose te gaan dan kan je het zelf mooi aansturen.
heb ik zelf ook gedaan ik zit compleet op osmose omdat ik de garnalen heb gehaald bij iemand waarbij ze op grondwater zaten met hele lage geleidbaarheid.

@Halsiemp3 en voeg je nog wat toe aan het osmose water voordat je het in de bak doet?

aangezien ik volledig op osmose water zit voeg ik mineral salt toe tot een geleidbaarheid van 200 microsiemens.
maar als je het half osmose half kraan (of een andere verhouding) doet is dat niet nodig.

Bedankt! Misschien toch maar eens wat litertjes inkopen dan

aangezien ik volledig op osmose water zit voeg ik mineral salt toe tot een geleidbaarheid van 200 microsiemens.
maar als je het half osmose half kraan (of een andere verhouding) doet is dat niet nodig.

Dat hangt van de uS af van je leidingwater. Stel je wil ze op een geleidbaarheid van 250uS houden en je leidingwater heeft een uS van 400. Dan moet je meer leidingwater nemen dan de helft maar dan zit je ook met andere stoffen zoals metalen.
Vandaar dat ik puur osmose gebruik en dat met het zout aanvul tot 280uS.
Nee ik merk niets raars. Maar ik wil eigenlijk de bak perfect hebben voor de kweek van Crystal Red en het schijnt daarvoor het beste te zijn om een ph van 6,5 te hebben?

Of dat ideaal is hangt van de gradatie af en waarop ze zijn gekweekt. Als het de lagere gradaties zijn die op leidingwater zijn gekweekt dan kun je net zo goed een hogere ph gebruiken en dat zou ik zelfs adviseren als ze op hoge waarden zijn gekweekt.

Bedankt weer John, op dit moment meet ik deuS waarde helemaal nog niet. Is het alleen belangrijk bij osmose water om dit te meten of altijd?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan