gebruik van pomp en filter


D

daudt52

Guest
beste forumisten,

wat aan vooraf is gegaan:
- heb twee kunstofbakken 150x75x40cm;
- onderlinge afstand 100cm gekoppeld met 10cm rond PVC buis;
- in de eerste bak een pomp dat water voortstuwt naar filterbak.

Vraag:
kan ik de 2e pomp boven het maaiveld naast het filter plaatsen en de retourwaterslang naar de waterbak plaatsen.

Om het eea. te verduidelijken heb ik een schematische tekening gemaakt, misschien zijn er forumisten bij die mij hierbij kan adviseren.
vijversituatie.jpg
 
Zal ik eens een poging doen.
Snap de 2e pomp niet die heb je toch niet nodig?

Waarom wil je ze koppelen?
Wat zwemt erin ?
Kunnen de vissen door de buizen?

Als je 2 pompen hebt waarom dan niet elk een eigen pomp met filter?

Ben ik nog duidelijk
 
Met alleen pomp 1 naar filter kan het in bak 2 terug stromen. naar bak 1. Hou rekening met vorst, in de toekomst.
 
Maurice en Bertus,

blijkbaar kan ik het niet duidelijk uitleggen, ik probeer even te omschrijven met de tekening erbij.

In bak 1 daar zit een pomp;
hiermee wordt het water teruggepompt naar de filterbak.
het teruggepompte water uit het filterbak moet weer terugkomen in bak 2, maar . . . het water moet ± 60 cm opgepompt worden voor de waterval (niet eerder benoemd)
vandaar de 2e pomp. Ik heb alleen maar een paar mooie grote vissen in zwemmen, niets bijzonders hoor. Dus nog geen "koi" (toekomstmuziek na mn pensionering.) Het lastige is als dit klopt, dan moet beide pompen dezelfde toevoersnelheid hebben toch? Het is op dit moment guur weer, maar wil in ieder geval bak 2 voor de herfst (bij de waterval) vernieuwen. Een hele klus, maar wat er in het hoofd zit in de . . .

Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen bijstaan,

groet en bedankt voor jullie input.
vijversituatie.jpg
 
Gaat niet werken zo . Pomp 2 achterwege laten en de hoogte van je filter aanpassen dat alles via de zwaartekracht terugstroomt .
 
Gaat niet werken zo . Pomp 2 achterwege laten en de hoogte van je filter aanpassen dat alles via de zwaartekracht terugstroomt .

Erwin,

Om de zwaartekracht zn werk te laten doen zonder extra pomp, moet de filter op ± 80 cm boven de grond staan op een verhoging, niet fraai, niet mooi en kan het niet afwerken. Het staat nu achter een boompje bijna onzichtbaar. Zie de aanpassing van de tekening.

vijversituatie.2.jpg
 
Dan zou je het nog anders kunnen doen .
Pomp 1 is een zware pomp .
Pomp 2 is een stuk lichter qua debiet .
Je maakt in het vat/kuip waar pomp 2 inzit een overloop naar je bak 2 .
Pomp 2 voedt dan bak 2 naar de waterval en het overschot van water dat afkomstig is van pomp 1 laat je overlopen in bak 2 dmv een grote doorvoer .
 

Terug
Bovenaan