Wat is er nieuw

Gedestilleerd water

Visstick

Well-known member
Lid geworden
13 januari 2025
Leeftijd
46
Ik gebruik voor het eiken van de PH elektrode gedemineraliseerd water. Er bestaat ook gedestilleerd water. Komt dit op hetzelfde neer en kan ik dit ook gebruiken?

Bedoel om hem te spoelen want ijken doe je met ijkvloeistof ph 4 en ph 7.

Via AI google:

Het belangrijkste verschil tussen gedemineraliseerd (ook wel demiwater genoemd) en gedestilleerd water zit in de manier waarop de onzuiverheden worden verwijderd. Gedemineraliseerd water wordt geproduceerd door mineralen en zouten te verwijderen via een proces van ionenuitwisseling of omgekeerde osmose. Gedestilleerd water wordt verkregen door het water te koken en de damp op te vangen, waarbij de meeste onzuiverheden achterblijven. Hierdoor is gedestilleerd water over het algemeen iets zuiverder, maar gedemineraliseerd water is vaak goedkoper

Bij zowel omgekeerde osmose als bij distilleren is het eindproduct gedemineraliseerd water.
Ofwel ook gedestilleerd water is gedemineraliseerd.

Overigens is het niet geschikt als ijkvloeistof, zonder een buffer is de ph instabiel.

Duidelijk. Dank voor de antwoorden!

Ik gebruik al jaren het water uit mijn luchtontvochtiger om tussentijds te spoelen bij het kalibreren.

Wat ik veel belangrijker is een schone buffervloeistof.

Ik koop deze (ph4 en ph7) per 500ml en gebruik maar een minimale hoeveelheid om te kalibreren in een kleiner potje die ik hooguit 2 a 3 keer gebruik.

https://www.agrotools.nl/pH-buffers-4/6.86/7/9/9.18/10-in-100/250/500ml-of-1-liter

Voor mij is demi of gedist-water goed genoeg voor onze spoeling bij ph kalibratie, desnoods water uit een brita waterfilterkan.
Voor een lab omgeving/kwaliteit is dat anders.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan