Gedrag Chinese Danio

  • Onderwerp starter SlangetjeBikgirl
  • Startdatum

S

SlangetjeBikgirl

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een klein aquarium met danio en vuurgarnalen. Dit gaat goed. Maar ik heb een Danio die blijft wat klein en wordt door de andere danio aangevallen.
De grote danio zijn flink bezig met hun vinnen te laten zien , volgens mij willen ze paren.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat die kleine danio blijft leven.( hij mag bijna niet eten)

Groet en alvast bedankt voor het antwoord.
 
Hallo allemaal,

Ik heb een klein aquarium met danio en vuurgarnalen. Dit gaat goed. Maar ik heb een Danio die blijft wat klein en wordt door de andere danio aangevallen.
De grote danio zijn flink bezig met hun vinnen te laten zien , volgens mij willen ze paren.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat die kleine danio blijft leven.( hij mag bijna niet eten)

Groet en alvast bedankt voor het antwoord.

heel simpel antwoord zou m.i. zijn: groter Aquarium nemen.

Je hebt het over een klein aquarium, hoe klein is klein?
en over hoeveel Chinese Danio's hebben we t?

Ook de kleine "gezelschapsvisjes" kunnen imponerend gedrag vertonen, hoewel het in de wereld der cichliden gemeengoed is kunnen ook de kleine scholenvisjes er met enige regelmaat een pikorde op nahouden. dan is er dus altijd 1 de l*l. is de bak te klein zodat ze elkaar niet uit de weg kunnen, en de groep te klein om druk te spreiden dan kan je tegen dit soort problemen oplopen.
 
Het aquarium is 35 liter en 6 Chinese Danio’s en 4 garnalen we hebben nu de twee agressiefste in een aparte kom.
De kleine heeft een verstop plek bij de garnalen het zijn 4 mannetjes en 2 vrouwtjes de gene die wordt gepest is een mannetje.

Het aquarium is van mijn dochter, en veel meer vissen erin lijkt me niet verstandig. Als dit apart zetten niet helpt zit ik zelfs te overwegen om ze in onze vijver te zetten bij de goudvissen.

Ps het is een grote vijver, zelfs met jonge goudvissen dus prima kwaliteit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt dan verhoudingsgewijs behoorlijk wat mannetjes tov vrouwtjes. Daarbij hebben ze onderling een hiërarchie en is er dus al gauw 1 de klos. Je kunt een grotere bak nemen met een grotere school zodat de aandacht van de aggressievere vissen wat verdeeld wordt over de school, extra vrouwtjes erbij doen, meer verstopplekken.
En ook goed te realiseren; het werkt in de echte natuur niet zoals in Bambi waar iedereen met elkaar overweg kan. :)
 
Nouja als een grotere bak + meer bewoners er niet inzit is de vijver je beste optie denk ik.
alleen geen idee of ze t.z.t ook weer de winter doorkomen.
 
35 liter is zoiezo te klein voor danio's naar mijn mening. Ze zullen de winter echter niet overleven in de vijver vermoed ik.
 
Vijver is dan geen optie voor onze danio’s want op de vijver ligt in de winter meestal ijs
maar het visje heeft een goede verstoplek als de andere danio’s daar komen vallen de garnalen aan.
we hebben de agressiefsten in een andere kom gedaan want dan kan de danio aansterken en dat gaat goed nu is hij ook weer wat dikker, we hopen zo dat hij voldoende aansterkt.
 
Vijver is dan geen optie voor onze danio’s want op de vijver ligt in de winter meestal ijs
maar het visje heeft een goede verstoplek als de andere danio’s daar komen vallen de garnalen aan.
we hebben de agressiefsten in een andere kom gedaan want dan kan de danio aansterken en dat gaat goed nu is hij ook weer wat dikker, we hopen zo dat hij voldoende aansterkt.

Doordat de vissen niet veel ruimte hebben / in een te klein aquarium zitten kunnen ze elkaar niet ontwijken.
Als een groter aquarium niet mogelijk is en de vijver ook niet...
Is het dan misschien niet beter of een nieuw huisje voor de danio's te zoeken?

Een vis apart in een kom houden is natuurlijk ook geen ideale situatie. Zodra je deze 'agressieve' vis weer bij de rest zet is er grote kans dat het gewoon weer begint.
 
Als de vijver diep genoeg is dan kunnen chinese danio’s heel goed overwinteren in de vijver. ze kunnen alleen niet bij goudvissen want dan worden ze opgegeten. Het water buiten is nu ook nog te koud voor ze want van een warm aquarium naar een koude vijver is een te grote overgang in temperatuur. De vijver over een paar maanden is dus een optie. 35 liter vind ik te klein voor wat voor vis dan ook, dit soort bakken is eigenlijk alleen geschikt voor een garnalengroep of 1 betta.
 
chinese (en andere danio's) zijn roofvissen, vele mensen lijken dat niet te beseffen.
Ik had er hier vroeger bij m'n regenboogelritsen waar ze de achter komertjes maar alnte graag uit de groep pikten. (daarvoor had ik ze ook er bij gezet) Welke vis ze opeten maakt hun helemaal niets uit. Hun eigen jongen, achterkomertjes, andere soorten... het smaakt hun allemaal even goed.

Zowizo ben je niets met een achter komertje. Die dienen in de natuur enkel als buikvulling voor anderen en zorgen er zo voor dat de gezonde jongen meer kans op overleven hebben.
 

Terug
Bovenaan