Geeft een corydora (nog) gif af na/bij het overlijden?


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,196
Dag allemaal. Ik heb even gezocht op het forum/ verdere internet, maar kon het antwoord op mijn vraag niet vinden. Ik hoop dat jullie het antwoord hebben!

Geeft een corydora (nog) gif af na/bij het overlijden?

Ik kan me voorstellen dat dit het geval kan zijn bij een stressvolle dood? Of misschien een respons in het systeem dat de vis in een soort post-mortem stuiptrekking nog even zijn gif los laat?

En hoe schadelijk is dit voor de rest van je visbestand?
In het geval van gif in het water, maar ik zit nu ook te denken aan als hij wordt aangevreten?
(Zal ook te maken hebben met het aantal liters, maar ik was benieuwd hoe dit zit).

Dank vast voor het lezen en mogelijke antwoorden!
 
Ik kan het mij niet voorstellen; maar heb wel de vraag - hoe lang ben je van plan om z'n lijkje te laten slingeren dan??
 
Een Corydoras geeft gif af bij een stress volle situatie, helemaal juist. Maar die hoeveelheid voel je bijvoorbeeld bij een prik mocht je zelf die stress veroorzaken, bijvoorbeeld bij het vangen van het dier. Die hoeveelheden zijn zo gering dat ze m.i. geen gevaar vormen voor je overige levende have.
 
Het is een systeem waar niet zo veel informatie over te vinden is.
Ik heb wel al gelezen dat ervaren kwekers hun Corydora's vangen (stuk per stuk), dan in een zak doen, en een paar minuten later overzetten (via netje) in een andere zak.
Dat zou er toe leiden dat ze hun gif eerst los laten, en dan nadien het niet nog eens kunnen los laten.

Ik denk dat het gif ook enkel een probleem is in kleine hoeveelheden water. Kan me niet voorstellen dat ze genoeg gif hebben om 100l water toxisch te maken.

Hoe het zit met een overleden Cory... geen idee, ergens moet dat gif in hun lijf zitten, maar of het genoeg is om een "lijkvreter" er ziek of dood van te maken heb ik nog nergens gelezen.
 
Ik denk dat het gif ook enkel een probleem is in kleine hoeveelheden water. Kan me niet voorstellen dat ze genoeg gif hebben om 100l water toxisch te maken.
Dit is een understatement, ik heb hier alleen maar bakken van 1 meter zwemlengte en had iedere keer dode nakweek van de corydoras en na een half jaar tobben kwam ik er dus achter in een gesprek met een andere hobbykweker dat ze dus gif afscheiden bij stress (nooit geweten daarvoor) en sinds die tijd bij alles wat ik in de corydorasbakken doen filter ik erna 24 uur over uv en nooit geen dode corydorasjes meer gehad
 
Ontopic: ik denk niet dat 1 dode corydoras lijketers schade toebrengt, heb eerder het idee dat het gif vooral bij hunzelf veel schade toebrengt want slakken en ancistrussen overleven die gifwaarschuwing van corydorasjes terwijl de corydoras zelf wel het loodje erdoor legt
 
Dank jullie wel voor het delen van jullie kennis en gedachten hierover!
Het was gewoon iets wat ik me af vroeg, hoe dit zit. Vond het interessant.

Ik kan het mij niet voorstellen; maar heb wel de vraag - hoe lang ben je van plan om z'n lijkje te laten slingeren dan??
Ik kan het mij ook niet voorstellen dat je bewust een dode vis in je bak zou laten liggen.
 
Dus eigenlijk komt het erop neer dat de eigen soortgenoten gevoelig zijn voor het gif?
Van wat ik hier zo snel even vond lijkt dat inderdaad het geval te zijn, en kunnen ze zelfs zichzelf vergiftigen.


En van http://www.theaquariumwiki.com/wiki/Category:Corydoras/The_Poison_of_Corydoras

Self-Poisoning​

A rare but recorded event is that at least some some species of Corys appear to be capable of releasing a poisonous mucus from its gills when alarmed which causes itself and other fish in confined volumes of water to rapidly die. Species believed to show this trait are C. adolfoi, C. arcuatus, C. melini, C. metae, C. panda, C. robineae', C. rabauti, C. atropersonatus, C. sterbai and C. trilineatus. This ability is poorly researched and other Corydoras species may be affected. [4][5]
 
Laatst bewerkt:
Dit is een understatement, ik heb hier alleen maar bakken van 1 meter zwemlengte en had iedere keer dode nakweek van de corydoras en na een half jaar tobben kwam ik er dus achter in een gesprek met een andere hobbykweker dat ze dus gif afscheiden bij stress (nooit geweten daarvoor) en sinds die tijd bij alles wat ik in de corydorasbakken doen filter ik erna 24 uur over uv en nooit geen dode corydorasjes meer gehad
Wat bedoel je met dode nakweek?

Zitten jouw kleintjes bij de ouders?
 
Dit is een understatement, ik heb hier alleen maar bakken van 1 meter zwemlengte en had iedere keer dode nakweek van de corydoras en na een half jaar tobben kwam ik er dus achter in een gesprek met een andere hobbykweker dat ze dus gif afscheiden bij stress (nooit geweten daarvoor) en sinds die tijd bij alles wat ik in de corydorasbakken doen filter ik erna 24 uur over uv en nooit geen dode corydorasjes meer gehad
UV-c zal eventueel gif niet onschadelijk maken. UV-c dood virussen, maakt ziekteverwekkers en bacteriën onschadelijk maar gif? Nee.
 
UV-c zal eventueel gif niet onschadelijk maken. UV-c dood virussen, maakt ziekteverwekkers en bacteriën onschadelijk maar gif? Nee.
Dat dacht ik ook, maar zonder dat we de exacte samenstelling van het gif kennen kan dat niet met zekerheid vastgesteld worden.
UV gaat bepaalde molecules zeker kunnen afbreken. Chloor wordt zeker door UV verwijderd.
Filteren over actieve kool kan een gelijkaardig effect hebben.
 
gif afscheiden bij stress (nooit geweten daarvoor) en sinds die tijd bij alles wat ik in de corydorasbakken doen filter ik erna 24 uur over uv en nooit geen dode corydorasjes meer gehad
Kool zou ik nog kunnen begrijpen, maar UVC en gifstoffen ? weliswaar kan UVC stoffen "aantasten" maar dan heb je toch echt wel wat meer energie nodig dan de wattages die wij gebruiken.
 
Kool zou ik nog kunnen begrijpen, maar UVC en gifstoffen ? weliswaar kan UVC stoffen "aantasten" maar dan heb je toch echt wel wat meer energie nodig dan de wattages die wij gebruiken.
Heb zo'n uv-lamp die in de bioloog hangt en die staat op een tijdschakelaar, maar als ik dus in d ebakken heb zitten klooien (uitvangen en verhuizen van vissen) gaat de lamp 24 uur aan en nooit geen dode vissen, terwijl voorheen toen we die uv-lamp niet hadden we wel dode vissen hadden na geklooi in de bakken
 
kort door de bocht.
als een visje geen 100 liter water zou kunnen vergiftigen zou dat gif als verdediging geen enkel nut hebben in de natuur.
 
kort door de bocht.
als een visje geen 100 liter water zou kunnen vergiftigen zou dat gif als verdediging geen enkel nut hebben in de natuur.
Dat is ook kort door de bocht...
Meestal wordt dat gif gebruikt als afschrikking, en geeft een onaangenaam gevoel aan de aanvallers die dan weg gaan.
Trouwens, als dat gif te sterk is, dan sterven ze zelf ook...


Maar een Sterbai heeft bv een stekel. Wordt dat gif niet afgegeven door die stekel in de aanvaller? Dat is veel efficienter.
 
Dat klopt maar die roofvis is al heel dicht bij als hij in een bol van 100 liter om zijn prooi zit.
ik denk dat het gif zich veel sterker verdund nog genoeg effect heeft en bij lang contact best schadelijk kan zijn.

de stekels zijn een laatste verdediging en geven uiteraadt een geconcentreerde dosis af
 
Niet alle corydoras hebben een stekel dus? Waar hebben ze die stekel eigenlijk zitten?
 
Niet alle corydoras hebben een stekel dus? Waar hebben ze die stekel eigenlijk zitten?
Wat ik bij aquainfo vind; "In geval van gevaar kunnen ze de stekels in hun rugvin en borstvinnen uitspreiden en op slot zetten." Volgens mij hebben ze wel allemaal die stekel; maar is niet alle soorten bekend of ze dat gif ook afgeven - maar ik kan er volledig naast zitten.
 
Wat ik bij aquainfo vind; "In geval van gevaar kunnen ze de stekels in hun rugvin en borstvinnen uitspreiden en op slot zetten." Volgens mij hebben ze wel allemaal die stekel; maar is niet alle soorten bekend of ze dat gif ook afgeven - maar ik kan er volledig naast zitten.
Met of zonder gif. Zo'n stekel heb je liever niet in je vinger of hand 😋 Of vast in een netje.

Bedankt voor de info 👍🏻
 
Met of zonder gif. Zo'n stekel heb je liever niet in je vinger of hand 😋 Of vast in een netje.

Bedankt voor de info 👍🏻
Met het uitvangen van de corydoras (wat ik met enige regelmaat doe voor verkoop/verhuis) word ik regelmatig geprikt, loop je niks van op overigens, het is een aantal uren wat gevoelig maar meer niet
 

Terug
Bovenaan