Wat is er nieuw

Geel/bruin verkleurd water

Aqua-fan

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2023
Leeftijd
37
Hey allemaal,

Ondertussen staat onze 240L bak al geruim 1.5 jaar lekker te draaien, het gaat goed met de vissen en de planten. We hebben aantal stukken hout er van het begin al inliggen met aantal stenen.

Echter wat me nu nog beetje bezig houdt en waar ik mee blijf zitten is de kleur van het water. Deze is niet mooi helder maar eerder gelig.

Had begrepen dat dit door tannine kan komen die door hout worden vrijgegeven maar had verwacht dat dit nu wel toch al wel wat minder zou worden.

Hebben jullie tips om het aquarium water helder te krijgen en is dit nodig? Aan ene kant stoort het me want vind helder water mooi maar aan andere kant heeft dit ook wel weer wat.

Dus vraag eigenlijk jullie advies en tips qua waterkleur. Wel of niet door tannine? Wel of niet helder laten worden?

Groetjes

Als bijlage foto van ons aquarium, waar kleur water goed zichtbaar is

Bijlagen

• 20260728_175230.jpg
    20260728_175230.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 9
Hey allemaal,

Ondertussen staat onze 240L bak al geruim 1.5 jaar lekker te draaien, het gaat goed met de vissen en de planten. We hebben aantal stukken hout er van het begin al inliggen met aantal stenen.

Echter wat me nu nog beetje bezig houdt en waar ik mee blijf zitten is de kleur van het water. Deze is niet mooi helder maar eerder gelig.

Had begrepen dat dit door tannine kan komen die door hout worden vrijgegeven maar had verwacht dat dit nu wel toch al wel wat minder zou worden.

Hebben jullie tips om het aquarium water helder te krijgen en is dit nodig? Aan ene kant stoort het me want vind helder water mooi maar aan andere kant heeft dit ook wel weer wat.

Dus vraag eigenlijk jullie advies en tips qua waterkleur. Wel of niet door tannine? Wel of niet helder laten worden?

Groetjes

Als bijlage foto van ons aquarium, waar kleur water goed zichtbaar is
Hoi ik vond nog wat optie’s om het op te lossen !
IMG_3039.jpeg

Actieve kool zou ik niet doen. Actieve kool haalt ook de noodzakelijke meststoffen voor je planten uit het water. Beter is een wekelijkse waterwissel icm saechem, of accepteren.

Actieve kool zou ik liever ook niet willen idd. Had wel gelezen over die purigen. Die zou kunnen zonder dingen zoals plantenvoeding aantasten.

Echter hoe zit het met de tannine, hebben die nou wel of geen meerwaarde voor het aquarium? Dus als ik ze wegvang met bvb purigen, kan dat problemen geven?

Actieve kool zou ik niet doen. Actieve kool haalt ook de noodzakelijke meststoffen voor je planten uit het water. Beter is een wekelijkse waterwissel icm saechem, of accepteren.
Klopt wat kool betreft, is ook maar een tijdelijk iets zodat het water weer mooi helder wordt ! Daar gaat het nu even om !

Klopt wat kool betreft, is ook maar een tijdelijk iets zodat het water weer mooi helder wordt ! Daar gaat het nu even om !
Als je het voor even in zou zetten dan is de verkleuring van het water ook zo weer terug als het eruit is. En mogelijk heel wat andere problemen ervoor in de plaats omdat het wat met voeding voor doe planten doet. Bak uit balans kan veel ellende gegeven.
Jij hebt trouwens een prachtbak!

Wat dat betreft is Seachem Purigen een heel goed alternatief. Dan wordt het water ook kraakhelder, bijna alsof er geen water meer in zit.

Ik hou wel van gekleurd water. Sera crystal clear filter medium is misschien ook een optie om de verkleuring eruit te krijgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan