Geel bruine Anubias: wat mist ie?


Marlous

Member
Lid geworden
23 september 2018
Berichten
19
Leeftijd
52
Hallo allemaal!

Waarom zou mijn Anubias ongelukkig zijn? Op foto linksvoor.... Hij deed het zo mooi... maar nu worden zijn bladeren geel en bruin van binnenuit en vallen er gaten in. Ook nieuwe bladeren verkleuren. De plant heeft vast ergens last van...
De lampen zijn niet te oud, ik heb extra co2 middels een zelfgemaakte installatie... wel ververs ik te weinig dus wellicht speelt teveel vervuiling.
De luchtwortels van een andere plant zijn zwart geworden, dat is ook raar. De rodere planten in mijn bak doen t nog wel goed maar ook daar zitten gaatjes in.
Ik heb plantenpower wat ik wekelijks moet toevoegen maar dat komt er maar 1x per maand van, met de verversing. Heb weinig last van alg.
20180924_122049.jpg

Iemand een idee? Teveel nitraat?

Groet Marlous
 
Wat zijn de waterwaarden en wat voeg je toe aan je bak? hoeveel licht zit erboven en hoelang heb je dat branden?
 
20180930_094224.jpg
20180930_094224.jpg
Hoi, dit zijn de waterwaarden:
No3 10
No2 0
GH>7
KH6
PH 6.8
Cl2 0.8
Co2 kan ik niet zien (permanente test moet vervangen) maar volgens mij voeg ik nog steeds toe want het steentje bruist nog...
Zuurstof steentje ook maar dat is wat anders...
Ik vermoed wat weinig nitraat maar ik heb dan ook net 50% ververst...
Bij verversing voeg ik flink wat easy life toe en maandelijks GP universele aquarium bemester. Al zou dat wekelijks moeten zijn...
Ik heb een algeneter, een kopstaander en black mollies. Die eten allen van de planten. Toch waren mijn Anubias tot nu toe altijd groen....
Lampen van 8.30 tot 17.30 en zeker geen jaar oud allebei.

Groet Marlous
 
Ik zou om te beginnen de spraybar langs de zijruit doen want nu heb je geen optimale stroming waardoor de voeding lastig bij alle planten kan komen. Die GP bemester ken ik niet maar als dit gewone plantenvoeding is dan zal dat wel goed zijn. Ik zou bij de moerasplanten wat voeding bij de wortels steken.
De po4 is ook belangrijk dus laat die ook eens testen als dat kan.
Hoelang draait deze bak nu?
 
Mijn 'bak draait anderhalf jaar.... Spraybar is die wateruitstroomstang van de pomp/ het filter? Ok, ga ik proberen.
Ja, het water komt inderdaad niet goed vooraan... Pomp misschien net niet sterk genoeg (tetra ex 800). Ik heb nog rootsticks van Easy life. Houdt de Anubias daarvan? Of neemt hij voedsel meer op uit t water? Ook zijn zijn wortels wat vrij maar misschien neemt ie zo juist op?
Groetjes
 
Heb je de Anibias op hout of steen gebonden? De rhizoom zit toch niet in de bodem?
 
De wortelstok niet, haar wortels wel... zo groeit ie, de Anubias ernaast idem.
 

Terug
Bovenaan