Wat is er nieuw

Geen co2, plantenbak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Goudvisfan
  • Startdatum Startdatum
G

Goudvisfan

Guest
Beste forumleden,

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om bij mijn komende bak geen co2 te gaan gebruiken. Logischerwijs ga ik dan dus andere elementen zoals licht moeten aanpassen. Ik had echter een paar vragen en vroeg mij af of jullie dei kunnen beantwoorden.

Ik las het een en ander over drijfplanten om de impact van het licht te verminderen. Ook las ik over mensen die bakpapier tegen hun lichtbuis deden. Ik heb zelf 1 led tl buis boven mijn Rio 125. Denken jullie dat het helpt als ik bijvoorbeeld het aquarium oppervlak verdeel in 3 gelijke delen, de drijfplanten in de buitenste 2 stukken te laten drijven en in het middenstuk de lichtbuis af te dekken met bakpapier?

En hoe lang moet het licht aan denken jullie? Ik ben echt van plan het aquarium dicht te beplanten.

Hebben jullie concrete voorbeelden van planten die kunnen overleven in een aquarium zonder co2, dus zonder heel veel licht? Ik wil namelijk toch mijn best doen om een tapijtje te creëeren. Ik denk bij deze vraag dus aan bodemplanten voor een tapijt, planten voor op mijn spiderwood en planten die middelmatig tot heel groot worden voor achterin. Ik zie door de bomen het bos niet meer namelijk, dus zou super zijn als jullie hier meer van weten.

Mvg,
Timo

Ik gebruik helemaal geen plantenvoeding en alle planten groeien d ebak uit:
helanthium tennellum is een leuk soortje voor een tapijtje
windelovvaren doet het goed op hout
alle anubiassoorten ook
Valisneria giganthea doet het ook goed
cryptocoryne de rode en lichtgroene variant doen het goed

Is het niet veel makkelijker om je licht te dimmen? dan hoef je ook geen moeilijke maatregelen te nemen zoals bakpapier en drijfplanten. Bovendien minder warmteontwikkeling en minder stroomverbruik.
Verder zou ik zeggen: trial en error. Gewoon proberen en je ziet wel wat wel/niet overleeft.
Je zou de opperlvaktestroming kunnen verhogen om meer CO2 je water in te krijgen.

aantal uur licht kun je ook mee experimenteren maar zou wel tussen de 8 en 12 uur per dag blijven.

"...Ik had echter een paar vragen en vroeg mij af of jullie dei kunnen beantwoorden."
Ik zal proberen dei vragen te beantwoorden! 😀

Ik las het een en ander over drijfplanten om de impact van het licht te verminderen. Ook las ik over mensen die bakpapier tegen hun lichtbuis deden. Ik heb zelf 1 led tl buis boven mijn Rio 125.
Als je het licht wilt dimmen zou ik zelf beginnen met het toevoegen van drijfplanten. Als dit onvoldoende blijkt kun je altijd nog bakpapier om je lichtbuizen wikkelen. Hoe vaker je het papier eromheen wikkelt des te meer het licht gedimd wordt. Ik heb nog nooit het licht gedimd met bakpapier overigens. Maar vind het wel een creatieve oplossing.

Denken jullie dat het helpt als ik bijvoorbeeld het aquarium oppervlak verdeel in 3 gelijke delen, de drijfplanten in de buitenste 2 stukken te laten drijven en in het middenstuk de lichtbuis af te dekken met bakpapier?
Hier kun je mooi zelf mee uitproberen, leuk om te doen ook trouwens! Je zou kunnen beginnen met het bovenstaande idee van jezelf om het in drie vlakken te gaan verdelen. Als dit onvoldoende blijkt te zijn maar je de twee delen waar drijfplanten zitten gewoon wat groter zodat er minder licht door het water naar de bodem reikt.

En hoe lang moet het licht aan denken jullie? Ik ben echt van plan het aquarium dicht te beplanten.
Zoals @trinakria hierboven ook aangeeft is een minimaal aantal uren dat vereist is voor plantengroei 8 uur. Hoe meer en hoe langer je licht gaat geven des te groter de kans op algen weer is.

Is het niet veel makkelijker om je licht te dimmen? dan hoef je ook geen moeilijke maatregelen te nemen zoals bakpapier en drijfplanten. Bovendien minder warmteontwikkeling en minder stroomverbruik.
Verder zou ik zeggen: trial en error. Gewoon proberen en je ziet wel wat wel/niet overleeft.
Je zou de opperlvaktestroming kunnen verhogen om meer CO2 je water in te krijgen.

aantal uur licht kun je ook mee experimenteren maar zou wel tussen de 8 en 12 uur per dag blijven.
Voor zover ik weet en kan vinden op het wereld wijde web zijn de standaard LED balken van een Juwel 125 niet te dimmen.

Voor zover ik weet en kan vinden op het wereld wijde web zijn de standaard LED balken van een Juwel 125 niet te dimmen.

Bij mijn Juwel rio 240 kon het wel, maar daarvoor moest ik wel de starter vervangen door een (dimbare) EVSA. Kan me voorstellen dat niet iedereen daar handig genoeg voor is.
Dan begrijp ik de keuken voor een houtje-touwtje oplossing 🙂
Misschien kan TS op lange termijn toch eens kijken naar dimbare ledverlichting.

JUWEL Helialux Spectrum 800 32 W voor Rio 125 ± €180
JUWEL Helialux SmartControl ± €120

Is niet GRATIS maar daar krijg je wel iets voor terug!

Als je dan toch 400,- euro aan licht boven een CO2 vrij bakje wilt uitgeven denk ik dat er betere opties zijn..
Andersom overigens ook:
Voor fatsoenlijk licht boven een CO2 vrij bakje hoef je volgens mij geen 400,- euro uit te geven.

Correct me if I'm wrong natuurlijk! :petjeaf:

Dan geef ik liever uit aan een co2 installatie en dan dim ik helemaal geen licht nee 🙂

Sagittaria subulata
Bucephalandra's voor op hout.

Ik denk dat je met een co2 installatie meer keus hebt in planten want dan kun je meer licht geven dan zonder co2. Het is een afweging die je kan maken natuurlijk.

Ik denk dat je met een co2 installatie meer keus hebt in planten want dan kun je meer licht geven dan zonder co2. Het is een afweging die je kan maken natuurlijk.
Ja maar zoals mijn eerste zin van dit topic vertelde heb ik na lang wikken en wegen besloten om dat niet te doen. geld enzo.

Ik begrijp je keus en dat is inderdaad dan een gegeven. Toch zijn er voldoende planten die met minder licht toekomen hoor en zou zal de vraag naar voeding ook minder zijn. Je kan inderdaad drijvers gebruiken om te dimmen. Ik weet de specificaties van je verlichting niet dus ik weet zo ook niet hoeveel licht dit geeft.
Sommige leden geven carbo omdat de plant daar ook koolstof uit kan halen en dat is soms voldoende maar zal ook van de plant en de omstandigheden afhangen. Carbo is een vervanger en geen echte co2.

Ik gebruik helemaal geen plantenvoeding en alle planten groeien d ebak uit:
helanthium tennellum is een leuk soortje voor een tapijtje
windelovvaren doet het goed op hout
alle anubiassoorten ook
Valisneria giganthea doet het ook goed
cryptocoryne de rode en lichtgroene variant doen het goed

Helanthium tennelum en ook Windelov varen, een kweekvorm van Javavaren hebben beide als ondergrens een gemiddelde lichtsterkte maar doen het goed onder intensief licht!

Bedankt voor al die plantensoorten. Zal een groot deel daarvan gaan gebruiken 🙂

gewoon doen
zowel javavaren als crypto's zijn uitstekend voor zo een bakjes
drijvertjes om licht te beperken :thumbs:
De meeste plantjes zijn wel bruikbaar in een bakje met een laag co2 gehalte enkel zullen ze stuk trager groeien en jij moet ervoor zorgen dat ze je co2 niet allemaal opsouperen dit kan je sturen door minder lang te verlichtenen een carbo te gebruiken
akadama als bodem

Laatst bewerkt:
ps
heb je als een gedacht aan bio-co2 voor minder dan 10euro per jaar voorzie je je bakje van co2

Heb ik aan gedacht. Maar is vet onhandig als je het mij vraagt. Ik verlicht dus liever wat minder.

Toch zie ik nu ook veel vloeibare co2. Of tenminste vloeibare middeltjes met co2 erin verwerkt. Liquid co2 boost van NT Labs bijvoorbeeld. Kan ik dat niet beter gebruiken? Dan staat er ook nog bij hoeveel ik per dag moet toevoegen.

Ik denk dat je je niet gek moet laten maken daar alle Co2 verhalen😉
Als jij een bak wilt opstarten zonder Co2 moet je dat gewoon doen. Mocht je later beslissen dat je het alsnog wilt toevoegen kan dat altijd natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan