Wat is er nieuw

Geen groei planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter melomaan
  • Startdatum Startdatum
M

melomaan

Guest
Hallo,ik snap niet waarom mijn waterplanten niet groeien.
Hier enkele informatie over mijn aquarium en hopelijk kan iemand mij zeggen wat ik verkeerd doe.
Het is een aquarium van 180 liter met een buitenfilter van 1000 liter per uur filtering.Het filter bestaat uit watten,onder en boven de keramiek buisjes.Biologisch filter dus.Mijn pH waarde is 7,5 KH is 8 en de GH is 10.Ik heb een gezelschaps aquarium met een bodem van zand met voor waar planten staan extra voeding in de bodem.De tl-buizen branden 12 uur.Ik heb Vallisneria,Javavaren,Amazone Zwaardplanten,Apogneton en nog wat andere planten.Ik voer twee a drie keer per dag een beetje.Ik ververs water 1 keer per maand.1 Derde aan water eruit en weer aangevuld met schoon leidingwater.Als plantenvoeding heb ik profito die ik wekelijks toevoeg aan de hand van wat voorgeschreven is.Ik heb tevens co2 toevoeging overdag.

Kan het zijn dat het biologisch filter het aquarium "Leegzuigt"van goeie stoffen die voor de planten bedoelt zijn?

Waarom groeien mijn planten niet????

Bedankt voor uw reactie(s),Mark

Hallo,

Je weet ook dat alle type planten die je hierboven aangeeft er niet om bekend staan dat ze snel groeien ?

Het beste is denk ik wekelijks wat verversen.
Geef je ook plantenvoeding naast de bollen of co2??
En wat zijn je waterwaarden??
De planten die je hebt zijn erg trage groeiers dus daar moet je niet in korte tijd veel van verwachten.
Heb je verder geen algen in je bak?? Dat duidt namelijk anders op tekorten.

Heb je alleen watten en pijpjes in het filter zitten en geen sponzen??
Ik heb onderin de pijpjes daarboven 2 lagen sponzen en helemaal bovenin de filterwatten.
Die buisjes zijn meer voor grof vuil bedoeld dus onderin zou dan voldoende wezen waar het water de filter inkomt.

Vallisneria en Aponogeton zijn toch behoorlijk snelle groeiers? Ik ken ze niet anders.

Waarom ververs je maar 1x per maand? Dat is erg weinig.

Ik geloof niet dat je filter er wat mee te maken heeft.

12 uur verlichting is erg lang, draai dat eens terug naar 10 uur. Je zal wel een voedingstekort hebben en hoe minder licht de planten krijgen,hoe minder voeding ze nodig hebben.

Een goede foto van je planten zou helpen. Misschien zijn daarop bepaalde gebreksverschijnselen te zien.

En nog een vraagje, kan je van de probleemplanten aangeven hoe lang ze in je aquarium staan?

Vallisneria is ook niet echt een hele trage groeier zoals de Anubias maar zo snel als bv Belgisch groen groeit de plant ook weer niet.
Zit er wat tussenin als je het zo wil stellen 😉.

Ik zou je nitraat en fosfaat eens meten.
De filtering is een probleem, maar een mogelijk tekort aan deze twee stoffen (gebruik CO2) lijkt me dat mogelijk wel.

Lijkt me een goed plan Aad :thumbs:.

Er mist een G voor probleem : De filtering is Geen probleem !!!!

AadMec zei:
Er mist een G voor probleem : De filtering is Geen probleem !!!!

😳 😉

Stappenplan. te beginnen met een checklist.
� Visbezetting
� Voeren
� Waterbeweging
� bemestingplanten
� Filter opbouw
� CO.2 toevoeging, bij ja hoe
� Waterwaarden Ph Kh
� Belichting hoe geregeld en hoelang brand deze

Licht= het gaspendaal voor een plantenbak
Door korter te belichten wordt het verbruik van voedingstoffen ook minder.

Wat er na het licht komt zijn:
Voeding; Nitraat,Fosfaat, Kalium, Calcium, Magnesium,koolstof, zuurstof dan zijn er ook kleine hoeveelheden van bepaalde stoffen nodig de micro elementen ook wel spore elementen genoemd.

Waterbeweging aan en afvoer van stoffen
Filtering het afbreken van afvalstoffen
Waterkwaliteit niet overal komt er aquariumwater uit de kraan.
Voor een plantenaquarium is water met een Kh tussen de 3 en de 6 ideaal.
De meesten voedingstoffen zijn goed opneembaar bij een Ph tussen de 6.8 en de 7.4. In jou geval een KH van 8 als je deze naar 5 kan brengen zal je PH dalen nar een betere waarden.

Terug naar het licht.
Licht is een belangrijk onderdeel voor de assimilatie van de plant een plant heeft voldoende aan 8 uur licht. Alles wat wij er meer opzetten is verloren energie. Hoe kan je dat zien kijk naar je planten, bijvoorbeeld vaantjes plant deze zet aan het einde van de lichtperiode zijn bladeren omhoog zodat deze minder licht opvangen. Bij de start van de nieuwe dag staan ze weer horizontaal.

Betreft toedienen van voedingstoffen:
dan zou ik adviseren om eerst in een bemestings systeem te verdiepen en wat je daarbij nodig hebt.
Bijvoorbeeld Retfeld dan kies je voor een aansturing van een fosfaat tussen de 0.5 en de 1 mg en een nitraat tussen de 10 en de 15 mg. Hiervoor heb je voedingstoffen nodig om toe te voegen en testersets met kleurschalen.
Een nadeel is dat iedereen de schalen anders afleest er is vaak onduidelijkheid over. Testersets zijn ook niet lang houdbaar als je deze open heb gemaakt Fosfaat van JBL is na 3 maanden minder zuiver. De nitraat verloopt na ca 5 maanden in de zuiverheid.
In het begin als starter is het lastig te zien of je voldoende elementen in het aquarium heb en welke je misschien te kort komt. Hier zijn tekeningen voor waar gebreken op worden vermeld. De testersets geven dan een indicatie of anders gezegd een bevestiging. Planten liegen nooit een testerset kan een verkeerde uitslag geven.

Estimate index
Hierbij voeg je na de wekelijkse waterverversing van 50% de stockoplossingen toe. Deze zijn gebaseerd op een bepaald gehalte en door de wekelijkse 50% waterwisseling komen ze nooit boven een bepaald gehalte uit.
De enige testersets welke ik hierbij gebruik zijn de Ph en Kh.

Waterbeweging
Je moet zorgen dat het water in je aquarium overal voortdurende in beweging is. Dit kan je controleren door bijvoorbeeld een dosis VFM te gebruiken van Easylife. Je ziet dan waar het na toe stroomd als het langer dan een paar minuten duurt voordat het overal zit kan je dus zien wat je dode plekken zijn. Op deze plekken is er dan vaak een gebrek aan voldoende voeding en een op opeenhoping van afvalstoffen.

Visbezetting 1 gram vis per 3 liter water richtlijn voor een plantenaquaria
Kardinaaltetra 1 gram
Corydoras tussen de 3 en de 8 gram afhankelijk van de grote
Maanvis 10a 15 gram hele grote 20 gram.

Voeren
Goedkoop voer bevat veel meer balaststoffen. Daarnaast voeren wij al snel te veel. Voer 1x per dag een klein beetje wat binnen een minuut weg is. Vissen mogen best wat honger hebben, zodat ze ook echt op het voer af komen.

Je vergeet CO2 toe te lichten 😉

Naar mijn mening is dat nog blangrijker dan die sporen elementen, daar krijg je normaal gesproken pas tekorten aan als je CO2 gaat toevoegen.

Hoe? BioCO2, koolzuurfles, evt. met pH controller, of de contact oppervlak methode.

Nee hoor staat bij meststoffen als onderdeel namelijk koolstof

DavidT zei:
Je vergeet CO2 toe te lichten 😉

Naar mijn mening is dat nog blangrijker dan die sporen elementen, daar krijg je normaal gesproken pas tekorten aan als je CO2 gaat toevoegen.

Hoe? BioCO2, koolzuurfles, evt. met pH controller, of de contact oppervlak methode.

Ik denk ook wel zonder co2 maar met veel licht of heel lang licht boven de bak 😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan