Wat is er nieuw

Geen nakweek ondanks zwangere dames.

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
In mijn CR/CB-bak zie ik regelmatig zwangere dames maar nakweek krijg ik er niet van. Sterker nog: inmiddels is mijn groep van 20 teruggelopen tot ongeveer 10 (blijft lastig tellen). Zelf heb ik hier "maar" 3 keer uitval waargenomen. Wat doe ik fout ? Dit waren gister mijn waterwaardes v��r verversen:

cHk2EMHQTWQ6kNbC0tS0E6kE05tZP3Ak.jpeg

TDS-waarde was wat aan de hoge kant. Ik mik daarmee altijd op 125 TDS ppm om zo rond de 200 μS uit te komen. Het toegevoegde osmosewater (met salty shrimp GH+) had dus een lagere TDS (ca. 70ppm) om zo de waarde in de bak wat naar beneden te krijgen.
Als gevolg hiervan zakt dus ook mijn GH. Naar mijn idee zit daar de kneep.

Mijn GH schommelde tussen de 8 (in het begin) en twee maar zit regelmatig tussen de 2 � 3. Dit is voor zover ik weet aan de lage kant. Mislukt bij mij daarom de nakweek?

En zo jah? Hoe kan ik mijn GH omhoog krijgen zonder hierbij de TDS te verhogen?

De waardes in mijn TB-bak zijn eigenijk identiek dus ik hoop hiervan voor beide bakken te leren.

Hopelijk is mijn probleem/vraag een beetje duidelijk.

Alvast bedankt!

Ik denk dat de nitraat van 20mg ook bijdraagt aan een hogere geleidbaarheid. In de bak met de EI is deze ook behoorlijk hoog hier namelijk met zo n 700 uS.
Een gh van 2-3 is te laag maar kan bij goede voeding geen probleem zijn. Je voeding moet dan de benodigde mineralen bevatten. Zelf hebben wij een gh van 5 hier.
Hoe kan je een no3 van 20mg hebben vraag ik mij af?

Edit:
Ik lees dat het dus niet je TB zijn. Kan het zijn dat deze cr/cb zijn gekweekt op "normale" waterwaarden uit de kraan? In dat geval kan dat een reden zijn dat je weinig of geen kleintjes overhoudt.

De groep cr/cb komt bij Rendo weg. Ik denk erover om er een nieuw groepje bij te zetten van bijvoorbeeld GP nu nakweek uitblijft.

Ik denk dat de hoge No3 veroorzaakt wordt door de hoeveelheid zwerfvuil die na de laatste snoeibeurt erg lastig uit te vangen is. Ook heb ik tijdens de snoeibeurt erg veel salvinia natans verwijderd (wat normaal ook de No3 reduceert).

Qua voeding zijn ze van alle luxe voorzien, voer ik erg afwisselend en zitten er in de bak ook minerale balletjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan