Wat is er nieuw

Geen nitraat en fosfaat te meten, toevoegen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter bart12345
  • Startdatum Startdatum
B

bart12345

Guest
Hoi, ik heb eigenlijk nooit met planten middeltjes gewerkt dan profito en co2. Ik meet echter nooit nitraat of fosfaat met de druppeltests, en ik heb het idee dat mijn bak steeds vatbaarder wordt voor alg. voor een idee, dit is mijn bak zoals hij er nu bij staat:

El2GU4cMpCZ5LM-xb-5PTv7orSXZqXJV.jpeg

De zojuist gemeten waardes zijn:
Ph 7
GH 7-8
KH 6-7
nitriet 0
nitraat 0
fosfaat 0
ammoniak 0

temperatuur is 23 overdag en 's nachts 21.8, let niet op die lelijke staafverwarming rechts, die is tijdelijk omdat ik mijn ETH moet schoonmaken😉

Ik wil dus graag fosfaat en nitraat toevoegen, en heb er inmiddels het een en ander over gelezen. Met stockoplossingen werken zou kunnen, maar ik zie de wekelijkse waterwissel van 50% niet zo zitten met de EI.
Ik vind het geen probleem zelf een oplossing te maken, ik hik vooral aan tegen die 50% waterwissel. Meer dan 20% per week zie ik niet zitten.

Ik heb hier en daar wel all in one oplossingen gezien met macro en micro elementen, alleen vraag ik mij af of ik dan niet nog steeds 50% moet verwisselen. Heeft er iemand een suggestie of ervaring? Ik dacht dat ik misschien ook stockoplossingen kon maken en dan gewoon 2/5 van de EI toevoegen, wekelijks 20% verversen en de waardes goed in de gaten houden. Wat denken jullie?

Als je dan 25% zou willen verversen dan voeg je de helft toe van de normale EI dosis😉

Met de All-in-One kan je gewoon wekelijks of dagelijks een 7e toevoegen volgens de gebruiksaanwijzing, en de eerste tijd blijven meten of de waarde voldoende en niet te hoog zijn.
Maar met een hoop aantal liter in de bak is het geen echt goedkope oplossing en kan je beter met poeders gaan werken welke je zelf mengt.

Stel de EI zegt 10 ML fosfaat stockoplossing (willekeurige getallen) voor mijn bak. omdat ik 25% wissel voeg ik dus 5 ml toe. Klopt dit?

En knal ik elke dag 5 ml stockoplossing erin, 1x per week 5 ml of die 5ml verspreid over de week?

All in one is erg makkelijk.

Houd er wel rekening mee, dat de vraag naar CO2 ook toeneemt.

Heb je een aanbeveling voor een goede shop waar je die all in one kunt halen?

Je kan lid Backplay een pb sturen hiervoor.

Complete: 1 Liter = 9 euro
Bevat alle macro en micro elementen voor een goede plantengroei.
Het ijzer is gecheleerd met sterke chelaten waardoor het ook goed werkt in water met
een hoge hardheid en pH.
Samenstelling:
Nitraat, Kalium, Fosfaat, Magnesium, Ijzer (DTPA, EDDHA), Mangaan (EDTA), Boor,
Zink (EDTA), Koper (EDTA), Molybdenum, Kobalt, Ascorbinezuur, Kaliumsorbaat.
Dosering:
1 – 2 x per week 10ml per 100L.
10ml op 100L:
NO3 = 6,1 mg/l
K = 4,7 mg/l
PO4 = 0,4 mg/l
Mg = 0,4 mg/l
Fe = 0,12 mg/l
Mn = 0,040 mg/l
B = 0,026 mg/l
Cu = 0,003 mg/l
Zn = 0,003 mg/l