GeertAki's 200x77x70


GeertAki

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2004
Berichten
1,109
Locatie
Mechelen - België
Hallo lieve mensen allemaal!
Mijn nieuw aquarium is deze zomer geïnstalleerd. Het begin dus van een nieuw aquariumverhaal na verhuis naar de nieuw gebouwde woning. Ik begin deze post alvast met twee foto's van het geheel, zodat jullie al een duidelijk beeld krijgen op hoe het gepositioneerd is.
aquarium-kant-woonruimte.jpg


aquarium-kant-bureau.jpg


Het water kleurt nog geel door het hout. De waterstand boven het grind varieert tussen de 55 en de 60cm.

Het aquarium is voorzien van een Beananimal overloop en dat zou in theorie muisstil moeten zijn, maar dat is bij mij alles behalve het geval. Iets is dus (nog) niet helemaal juist. Na wat testen met de kranen en opzoekingswerk, vermoed ik dat er bij het lijmen van de buizen naar de bioloog een cruciale fout gemaakt is. Alvorens ik de firma die het aquarium geplaatst en geïnstalleerd heeft verzoek om dit te komen aanpassen, wil ik eerst hier eens polsen of mijn denkproces het bij het rechte eind heeft...

Probleem 1
Men heeft de buizen van de volledige sifon en de Durso net na de kranen op dezelfde buis gemonteerd die aangesloten is op de Theiling Rollermat.
Ik kan de buis van de volledige sifon langzaam afknijpen totdat het water langzaam stijgt, maar zelfs vooraleer het waterpeil de Durso bereikt, trekt deze lucht, volgens mij via de Durso, aangezien beide buizen geconnecteerd zijn.
beananimal-1-buis.jpg


@Sub T heeft volgens mij hetzelfde voor, maar gelukkig enkel op de bypass om bij aquariumonderhoud toch de bioloog verder te kunnen laten draaien en dat leidde daar ook tot veel gebroebel...

Foto1: Bioloog
Er is nog 1 vak leeg, hier heb ik K1 in geprobeerd, maar dat wervelt enkel wanneer het water op een wat lager niveau staat, maar dan vrees ik dat ik teveel Co2 ga uitdrijven.
Een fout die ik in het leidingwerk gemaakt heb: de bypass, om over het bioloog te circuleren, heb ik samen laten komen op de hoofdafvoer van het aquarium.
Dat leek mij een prima idee, een buis minder die het bioloog ingaat. Maar waar ik niet bij stilstond was dat wanneer ik de bypass ga gebruiken, er massaal lucht wordt meegezogen via de leegstaande hoofdafvoer, met alle gebroebel en geslurp vandien. :oopss::LOL: Dit zal ik later nog wel eens aanpassen.
Mijn veronderstelling is dat enkel de volledige sifon naar de Theiling zou moeten gaan en dat de Durso en de noodoverloop telkens in het eerste vak van de bioloog zou moeten uitkomen, waarvan de Durso onder water en de noodoverloop de hoogste waterstand. Correct?

Probleem 2
De buis van de Durso lijkt vastgelijmd in de overloop, waardoor ik de hoogte niet meer kan aanpassen. Aangezien deze een vijftal centimeter onder het waterniveau van het aquarium zit, hoor ik hier het geluid van vallend water. Klopt mijn veronderstelling dat de Durso beter een viertal centimeter hoger geplaatst wordt?
beananimal-overloop.jpg

Het flexibele luchtslangetje zal ik als al de rest werkt op de juiste plaats in het overloopvak bevestigen, zodat ook de Durso als volledige sifon zal werken indien het waterpeil in het overloopvak stijgt. De pomp stond trouwens uit bij het nemen van deze foto. Als de pomp draait, staat de volledige sifon helemaal onder water.

Probleem 3 (niet gerelateerd aan Beananimal, maar aan de Theiling)
En tijdens het testdraaien bleek ook dat de Theiling Rollermat veel lucht meezuigt naar het bioloog (zie foto rechts), waardoor ook daar de nodige dosis gebroebel optreedt. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? (Ik hoop dat @tuinkabouter meeleest, want die heeft altijd wel wat wijsheid toe te voegen als het over fleece filters gaat en bovendien een zeer gelijkaardige aquarium maat en opstelling heeft)
Tips & tricks om de Theiling zo optimaal mogelijk te laten werken zijn steeds welkom.
theiling-lucht.jpg


Alvast bedankt om even mee te denken!
GeertAki
 

Bijlagen

  • aquarium-kant-woonruimte.jpg
    aquarium-kant-woonruimte.jpg
    49.9 KB · Weergaven: 47
  • theiling-lucht.jpg
    theiling-lucht.jpg
    96.7 KB · Weergaven: 49
  • beananimal-overloop.jpg
    beananimal-overloop.jpg
    74.1 KB · Weergaven: 53
  • beananimal-1-buis.jpg
    beananimal-1-buis.jpg
    71.6 KB · Weergaven: 50
  • aquarium-kant-bureau.jpg
    aquarium-kant-bureau.jpg
    49.6 KB · Weergaven: 55
Mooi, maar ik vindt het allemaal wel erg Wit (steriel) aandoen de inrichting. Maar persoonlijke smaken verschillen gelukkig.
 
Antwoord voor je theiling is simpel.
Die staat te hoog, als je die een paar cm laat zakken of de leiding iets omhoog brengt tot boven de uitstroom van de theiling zou het beter moeten gaan.

Wat betreft je bean-animal:
Ik zie 2 durso en 1 nood overloop?
Bean-animal is (bijna) altijd opgebouwd uit 1 herbi, 1durso en 1 nood overloop.
De herbi knijp je tot de durso gaat lopen en die kan je vervolgens regelen en stiller krijgen met het luchtslangetje.
Kraan op de durso is dus ook overbodig
 
Mooi, maar ik vindt het allemaal wel erg Wit (steriel) aandoen de inrichting. Maar persoonlijke smaken verschillen gelukkig.
Ja het lijkt een beetje ,kantoorinrichting, denk ik dat het hele filtersysteem, het wel goed schoon gaat houden.
Dat is ook mogelijk met minder!
Eigenlijk vind ik dit persoonlijk veels te veel.
Ik stel voor om erzelf een filter unit in te bouwen desnoods in 2 etapes,al die buizen en kranen tot iets wat wellicht nooit tot je tevredenheid gaat werken, not nodig.
Ik heb hier overigens nog wel meer ideen over.
 
Mijn opstelling met 1 full syphon en 1 noodoverloop.

De full syphon moet maar net tot boven de helft van je overloop compartiment komen. Er is druk boven de pijp nodig om goed te werken. Onderaan zit een schuifventiel, daarna gaat het naar mijn vliesfilter, wel een ander merk. Maar werkt perfect.

De nood overloop zit max 1 cm onder je waterniveau in het aquarium, anders krijg je daar inderdaad een water valletje dat je hoort.

Ik regel met mijn ventiel zodanig, dat ik een miniem straaltje in de noodoverloop krijg. Die komt rechtstreeks in mijn eerste compartiment uit.

Dat is fluisterstil af te regelen. Loopt al 3 jaar zo. Misschien elke 2 tot 4 weken een klein beetje finetunen met het ventiel.

20221001_165452.jpg
 
Mooi uitzicht vanachter het buro.
Mooie opstelling ! Succes.
mooie strakke inrichtimg, leuke werkplek ook, op je vragen kan ik niet antwoorden helaas
Bedankt!

Mooi, maar ik vindt het allemaal wel erg Wit (steriel) aandoen de inrichting. Maar persoonlijke smaken verschillen gelukkig.
Het klopt dat het op dit moment allemaal nogal wit is. We wonen er nog niet zolang en hebben enkel een primer laagje op de muren gezet voor we er in trokken. De bedoeling is dat er op termijn een kleurtje op de muren komt en ook de gordijnen zullen niet helemaal wit zijn. Er zijn intussen ook gekleurde zetels besteld om de ruimte wat meer kleur te geven.

Antwoord voor je theiling is simpel.
Die staat te hoog, als je die een paar cm laat zakken of de leiding iets omhoog brengt tot boven de uitstroom van de theiling zou het beter moeten gaan.

Wat betreft je bean-animal:
Ik zie 2 durso en 1 nood overloop?
Bean-animal is (bijna) altijd opgebouwd uit 1 herbi, 1durso en 1 nood overloop.
De herbi knijp je tot de durso gaat lopen en die kan je vervolgens regelen en stiller krijgen met het luchtslangetje.
Kraan op de durso is dus ook overbodig
Ik zal proberen om de Theiling een paar centimeter te laten zaken. Hopelijk lukt dit met de vastgelijmde buis van de overloop. Misschien is het niet duidelijk op de foto, maar de smalste buis is en full siphon, zonder luchtslangetje en zit helemaal onder water. Deze wordt dus dichtgeknepen met de kraan. De tweede is een echte Durso.
Bij mijn testen was de insteek inderdaad om de kraan van de Durso helemaal te laten open staan. Als ik die toch dicht draai, dan stopt het geslurp en het aanzuigen van de lucht, maar dan duurt het niet lang alvorens de noodoverloop in werking treedt. Dan is echter heel de intentie van het beananimal systeem ondermijnd.

Ja het lijkt een beetje ,kantoorinrichting, denk ik dat het hele filtersysteem, het wel goed schoon gaat houden.
Dat is ook mogelijk met minder!
Eigenlijk vind ik dit persoonlijk veels te veel.
Ik stel voor om erzelf een filter unit in te bouwen desnoods in 2 etapes,al die buizen en kranen tot iets wat wellicht nooit tot je tevredenheid gaat werken, not nodig.
Ik heb hier overigens nog wel meer ideen over.
Bedankt voor de reactie Edwin! Ik ben echter nogal een risico-avers persoon en als ik kan vermijden dat de nieuwe woning onder water komt te staan door een extra failsafe, dan zeg ik daar geen nee tegen. Hopelijk heb ik die verzekering niet nodig, maar het feit dat die er is, kan ik wel met een geruster gemoed op vakantie vertrekken... Dat is misschien wel het mooie aan de hobby: dat ieder het aquarium kan bouwen waar hij/zij zich comfortabel bij voelt en dat we van elkaar kunnen leren.

Mijn opstelling met 1 full syphon en 1 noodoverloop.

De full syphon moet maar net tot boven de helft van je overloop compartiment komen. Er is druk boven de pijp nodig om goed te werken. Onderaan zit een schuifventiel, daarna gaat het naar mijn vliesfilter, wel een ander merk. Maar werkt perfect.

De nood overloop zit max 1 cm onder je waterniveau in het aquarium, anders krijg je daar inderdaad een water valletje dat je hoort.

Ik regel met mijn ventiel zodanig, dat ik een miniem straaltje in de noodoverloop krijg. Die komt rechtstreeks in mijn eerste compartiment uit.

Dat is fluisterstil af te regelen. Loopt al 3 jaar zo. Misschien elke 2 tot 4 weken een klein beetje finetunen met het ventiel.
Bedankt voor de aanvulling Nico. Ik onthoud dat mijn Durso inderdaad beter wat hoger zou staan.

Echter waar voorlopig nog niemand op geantwoord heeft is of beide overlopen (Full Siphon en Durso) apart tot aan de bioloog moeten lopen om het slurpend geluid tegen te gaan. Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft?
 
Nee de 2 knieën moeten van je full siphon af denk ik.
Het slurp geluid kan je verminderen door je luchtslang van de durso dieper in de durso te steken.
Ik heb zelf ermee getest en kwam op 40cm de durso IN om hem stil te krijgen.
 
Oorspronkelijk was het gewoon een open buis, maar net daardoor bleef die vrij lang lucht trekken. Door op de inloop een omgekeerde U naar onder te plaatsen is dat probleem verholpen. Hij haalt nu sneller zijn volledige debiet heb ik de indruk omdat hij minder lang langs die kant lucht aanzuigt. Zo had ik het ook begrepen toen ik het artikel van The Master Himself las: https://beananimal.com/projects/silent-and-fail-safe-aquarium-overflow-system/

Maar waar ik dus nu naar op zoek ben is in hoeverre het koppelen van die twee buizen de beananimal teniet doet. Ik hoop ergens dat ik niet de eerste ben die dit voor heeft en dat de persoon die me voor is gegaan meeleest om zijn/haar ervaring te delen ;)
 
Je hebt gelijk, jouw durso mag niet uitkomen op de buis van de full siphon. Dat zorgt voor de aanzuiging van lucht. De kraan op de durso is ook, zoals Tuinkabouter al zei, helemaal overbodig.
Het handigste is inderdaad dat er een mof ofzo zonder lijm in de durso pijp zit, zo'n 15 cm onder water, om de hoogte wat te kunnen regelen.
Moest dat niet perfect afsluiten zonder lijm, dan maakt dat niets uit.
Mijn durso is een t-stuk met een knietje eraan, aan de bovenkant een heel kort buisje met losse stop, waarmee ik een gaatje van 4mm kan openen of sluiten.
Maar ik laat dat gaatje gewoon volledig open en ik moet daar nooit iets aan doen, is 100% stil als de schuifkraan van de full siphon zodanig is afgesteld dat het niveau traagjes stijgt.
De schuifkraan zelf moet ik ook eigenlijk nooit iets aan doen,

Mooi gemaakt verder daar!
 
Bedankt voor je antwoord!
Het voordeel van die tweede kraan op dit moment is dat ik een testje kon doen. Ik heb die volledig dichtgedraaid, zodat ik een 'echte volledige sifon' kon vormen. Ik heb mijn noodoverloop tijdens deze test gebruikt om de Durso te simuleren (weliswaar met een open buis waardoor het slechts fluisterstil is ipv muisstil). Mijn vermoeden dat de leidingen apart tot aan de bioloog moeten lopen wordt door deze test en door jouw antwoord dus wel bevestigd.

Extra voordeel aan deze test is ook dat de waterstand nu gestegen is tot aan de noodoverloop, waardoor ook het vallend water in het overloopvak opgelost was en het ook daar stil is.
overloop-test.jpg


Als ik het zo bekijk zou de noodoverloop eigenlijk nog wel een half centimetertje hoger mogen zitten en mag de Durso ongeveer op deze hoogte geïnstalleerd worden. Er zal dus wat loodgieterswerk aan te pas komen om het helemaal naar wens te brengen...

Betreffende het enkele cm laten zakken van de Theiling zit ik daar met het probleem dat de buis van Theiling naar bioloog zo goed als tegen de bovenkant van het glas van de bioloog zit, dus daar moet ik ofwel met een soort omgekeerde U gaan werken om een brugje over dat glas te maken ofwel moet ik proberen zorgen dat er een knietje in de Theiling zelf op de afvoer gezet wordt, waardoor hij lager water aanzuigt, maar bij die optie vrees ik dat er ook een sifon-werking optreedt waardoor hij sneller water wegwerkt en alsnog lucht zal zuigen.

Ik had ook al geprobeerd om mijn pomp een trapje hoger te zetten waardoor ik had gehoopt dat het water in de Theiling zou stijgen omwille van hoger debiet dat door het vlies moet, maar dat bracht bij proper vlies geen soelaas. Ik probeer straks eens in mijn onderkast te kruipen om de steun onder de Theiling weg te nemen en deze een cm te laten zakken totdat de buis tegen het glas van de bioloog zit. Hopelijk is dat voldoende om een succesvolle test te kunnen uitvoeren.
 
Bedankt voor je antwoord!
Het voordeel van die tweede kraan op dit moment is dat ik een testje kon doen. Ik heb die volledig dichtgedraaid, zodat ik een 'echte volledige sifon' kon vormen. Ik heb mijn noodoverloop tijdens deze test gebruikt om de Durso te simuleren (weliswaar met een open buis waardoor het slechts fluisterstil is ipv muisstil). Mijn vermoeden dat de leidingen apart tot aan de bioloog moeten lopen wordt door deze test en door jouw antwoord dus wel bevestigd.

Extra voordeel aan deze test is ook dat de waterstand nu gestegen is tot aan de noodoverloop, waardoor ook het vallend water in het overloopvak opgelost was en het ook daar stil is.
Bekijk bijlage 349158

Als ik het zo bekijk zou de noodoverloop eigenlijk nog wel een half centimetertje hoger mogen zitten en mag de Durso ongeveer op deze hoogte geïnstalleerd worden. Er zal dus wat loodgieterswerk aan te pas komen om het helemaal naar wens te brengen...

Betreffende het enkele cm laten zakken van de Theiling zit ik daar met het probleem dat de buis van Theiling naar bioloog zo goed als tegen de bovenkant van het glas van de bioloog zit, dus daar moet ik ofwel met een soort omgekeerde U gaan werken om een brugje over dat glas te maken ofwel moet ik proberen zorgen dat er een knietje in de Theiling zelf op de afvoer gezet wordt, waardoor hij lager water aanzuigt, maar bij die optie vrees ik dat er ook een sifon-werking optreedt waardoor hij sneller water wegwerkt en alsnog lucht zal zuigen.

Ik had ook al geprobeerd om mijn pomp een trapje hoger te zetten waardoor ik had gehoopt dat het water in de Theiling zou stijgen omwille van hoger debiet dat door het vlies moet, maar dat bracht bij proper vlies geen soelaas. Ik probeer straks eens in mijn onderkast te kruipen om de steun onder de Theiling weg te nemen en deze een cm te laten zakken totdat de buis tegen het glas van de bioloog zit. Hopelijk is dat voldoende om een succesvolle test te kunnen uitvoeren.
Je zou ook nog 2x een 45 graden bocht in je leiding vanaf de theiling naar de bioloog kunnen zetten waardoor je iets meer hoogte krijgt
 
Ik vrees dat ik tot hiertoe enkel de optie van het lager zetten van de Theiling begrepen heb @tuinkabouter.
Ik vermoed dat de teksten die ik hieronder vet gezet heb naar eenzelfde andere mogelijke oplossing wijzen...
Antwoord voor je theiling is simpel.
Die staat te hoog, als je die een paar cm laat zakken of de leiding iets omhoog brengt tot boven de uitstroom van de theiling zou het beter moeten gaan.
Bedoel je de leiding van de Theiling naar de bioloog eerst wat naar boven brengen tot boven de aansluiting in het midden van 'het rad' en dan weer naar beneden tot onder water in de bioloog? Een omgekeerde U maken dus. Ik heb dat getest en tijdens het opstarten van de pomp stijgt het water in de Theiling dan tot boven die omgekeerde U, maar van zodra alle lucht eruit is geblazen vormt die een volledige sifon, waardoor hij alsnog het waterpeil naar de oorspronkelijke (akoestisch problematische) hoogte brengt.

Je zou ook nog 2x een 45 graden bocht in je leiding vanaf de theiling naar de bioloog kunnen zetten waardoor je iets meer hoogte krijgt
En deze vermoed ik dat dit gaat over het creëren van die omgekeerde U van hierboven, maar dan in combinatie van het enkele cm laten zakken van de Theiling. Correct?

Het laten zakken heb ik proberen testen door de steun eronder weg te nemen, maar aangezien de overloop helemaal vastgelijmd is, heb ik te weinig marge om het meer dan een halve centimeter te laten zakken.

Wel heb ik een testje gedaan en als ik de weerstand in de leiding naar de bioloog wat verhoog, dan is er iets meer druk (hoogte) in de Theiling nodig om het communicerende vat in werking te zetten. De weerstand verhogen heb ik eerst gedaan door met mijn hand een deel van de uitstroom af te dekken en vervolgens door een reductie van maat 40 naar 32.
Aangezien die tweede kraan (die nu op de Durso staat) toch niet nodig is, zou ik eventueel die voor deze klus kunnen inzetten, al behoud ik liever de volledige diameter om een overstromende Theiling te vermijden...
 
Ik vrees dat ik tot hiertoe enkel de optie van het lager zetten van de Theiling begrepen heb @tuinkabouter.
Ik vermoed dat de teksten die ik hieronder vet gezet heb naar eenzelfde andere mogelijke oplossing wijzen...

Bedoel je de leiding van de Theiling naar de bioloog eerst wat naar boven brengen tot boven de aansluiting in het midden van 'het rad' en dan weer naar beneden tot onder water in de bioloog? Een omgekeerde U maken dus. Ik heb dat getest en tijdens het opstarten van de pomp stijgt het water in de Theiling dan tot boven die omgekeerde U, maar van zodra alle lucht eruit is geblazen vormt die een volledige sifon, waardoor hij alsnog het waterpeil naar de oorspronkelijke (akoestisch problematische) hoogte brengt.


En deze vermoed ik dat dit gaat over het creëren van die omgekeerde U van hierboven, maar dan in combinatie van het enkele cm laten zakken van de Theiling. Correct?

Het laten zakken heb ik proberen testen door de steun eronder weg te nemen, maar aangezien de overloop helemaal vastgelijmd is, heb ik te weinig marge om het meer dan een halve centimeter te laten zakken.

Wel heb ik een testje gedaan en als ik de weerstand in de leiding naar de bioloog wat verhoog, dan is er iets meer druk (hoogte) in de Theiling nodig om het communicerende vat in werking te zetten. De weerstand verhogen heb ik eerst gedaan door met mijn hand een deel van de uitstroom af te dekken en vervolgens door een reductie van maat 40 naar 32.
Aangezien die tweede kraan (die nu op de Durso staat) toch niet nodig is, zou ik eventueel die voor deze klus kunnen inzetten, al behoud ik liever de volledige diameter om een overstromende Theiling te vermijden...
De theiling heeft een noodoverloop, dus dat zou dan moeten ondervangen.
Ik verwacht ook niet dat er aan de schone kant van de theiling een obstructie in de leiding kan komen die het doet overlopen.

Maar de 2x 45 om de leiding je bioloog in iets te verhogen waardoor het gat in je theiling onder water komt te staan.
Maar als je dat al hebt geprobeerd en er word veel lucht mee getrokken is dat erg vervelend
 
Aangezien dit een foto-album is, trakteer ik jullie op een nieuwe set...
Dinsdag had ik 8 platy's gehaald bij de LFS hier in de buurt en vrijdag zijn de planten toegekomen die ik online besteld had. Na het plaatsen van de planten heb ik de verlichting geïnstalleerd en het ziet er al wat fraaier uit...

Zicht vanaf het bureau
IMG_20221028_175235.jpg


Zicht vanaf de 'kop'
IMG_20221028_175255.jpg


zicht vanaf de leefruimte
IMG_20221028_175310.jpg

IMG_20221028_175319.jpg



IMG_20221028_175326.jpg

IMG_20221028_175335.jpg


Zicht vanaf de leefruimte als het in ruimte donker is
IMG_20221029_204321.jpg


Zicht vanaf het burea als het in de ruimte donker is
IMG_20221029_204352.jpg


Voor de bestelling van de planten heb ik rekening gehouden om er zeker een aantal signaalplanten bij te hebben zoals beschreven in het topic over "De natuurlijke werkwijze".

Ik weet van mezelf dat ik niet de meest groene vingers heb, dus ik hoop dat deze soorten mij een goede basis geven voor een geslaagd aquarium.
De beschrijving zoals op de laatste foto.
  • rechts achteraan: Vallisneria gigantea
  • rechts vooraan: Hygrophila polysperma
  • op de stenen en het hout rechts: Microsorum pteropus/ javavaren
  • op het hout links (en op de stenen achter het hout): Anubias barteri
  • links voor het hout: Ammania senegalensis die nog rood moet worden
  • helemaal links en beter te zien op de foto van op de kop: Glossostigma elatinoides
  • en voorlopig enkel langs de kant van de leeftruimte te zien: Ceratopteris cornuta (eikenbladvaren, de brede variant)
  • bovenin drijven nog een paar Limnobium plantjes, maar die zijn op de foto's bijna niet te zien.
De platy's doen het goed en zijn heel actief. Ik heb af en toe al een jong zien zwemmen, maar helaas heb ik ook al gezien dat er eentje werd opgegeten. Ik denk dat de overlevingskansen enkel maar kunnen stijgen als de planten groeien...

Ik hoop ook dat het touw waarmee ik de javavaren en de anubias heb vastgemaakt het pas begeeft als de wortels zich gehecht hebben.
 
Die zijn van Sera dacht ik en ik vreesde daar al wat voor, helaas nadat ik ze gebruikt had. Ik vind ze wel mooier dan bruine lavasteen.
Zou het hout de hardheid niet 'ongedaan' maken?
 
Die stenen waar je de varens op gebonden hebt lossen langzaam op in het water waardoor je water heel hard word, niet echt gewenst
Aangezien jij mijn vrees bevestigde, heb ik toch maar besloten om de stenen te vervangen.

IMG_20221102_204804.jpg

IMG_20221102_204830.jpg


En zoals je misschien al opgemerkt hebt, werden er ook een aantal guppies toegevoegd.
IMG_20221102_204835.jpg
 
Nu snap ik waarom ik bij het opstaan de stenen opeens niet meer zag:DD:DD

Ach zuur water kan stenen aantasten maar dat is een heel langzaam proces hoor.
 
Onzin.
Stenen lossen dermate langzaam op dat je het pas terug ziet in je waardes als je langer dan een jaar niet ververst
Dit. Ik heb ook wel breuksteen in de grote bak en met zo'n lage hoeveelheid in een groot volume water merk je hier nagenoeg niks van hoor
 
De precieze samenstelling van de steen weet ik niet (nooit in verdiept) maar deze stenen worden alleen in malawibakken gebruikt omdat ze dus langzaam oplossen in water wat het water hard maakt
Neehee.
Buiten dat jouw bewering dat ze enkel in Malawi bakken worden gebruikt is ontkracht door ts een paar posts terug lossen ze ook niet op in het water.
Zou toch wat zijn als je na 10 jaar opeens geen stenen meer hebt in je aquarium…
 
Wat een levendige discussie hier na mijn vorige bericht :)
Ik had lang geleden een ander aquarium waar ik rivierzand als bodembedekking gebruikt. Daar zaten wat schelpjes in en die zorgden ervoor dat het water hard was, waardoor ik ook de ph niet naar beneden kreeg.
Bij dit keer had ik 'chapezand' gekocht omdat ik ergens gehoord had dat daar geen schelpen in zitten, maar toen ik die zak open knipte zag ik dat dat helaas in mijn geval niet waar was. Op zoek gegaan naar filterzand om dat probleem te vermijden, maar bij de stenen er niet bij stilgestaan dat ze kalk konden bevatten.

Los van de eventuele impact op het water vind ik de lavasteen er in mijn bak toch mooier uit zien dan die witte steen.
 

Terug
Bovenaan