GeertAki's 200x77x70


Na het probleem met de leverancier van het aquarium aangekaart te hebben, werd onderling afgesproken dat hij nieuwe koppelingen zou toesturen die ik dan zelf zou monteren. Behalve het 'oplossen' van het probleem, wou ik immers ook een aantal extra's die ik zelf wou toevoegen. Dus dit akkoord was een win voor beide partijen, want hij moest er niet voor terugkomen.

Gisteren was het dan zover, met dank aan een kameraad om mij te assisteren. Met twee is altijd leuker dan alleen....

De twee buizen van de beananimal werden vervangen. Er is nu enkel op de buis van de volledige sifon een kraan. Die ingreep verhielp het luchttrekken via de tweede buis.

IMG_20221208_120936.jpg

IMG_20221208_114319.jpg


IMG_20221208_114405.jpg


Om het geluid van de uitstroom van de Theiling naar de bioloog op te lossen, werden twee aanpassingen gedaan:
  1. Het tafeltje waar de Theiling op staat, werd een viertal centimeter ingekort, waardoor de Theiling lager staat.
  2. Er werd een kraan aan de uitstroom geplaatst, zodanig dat ik het debiet wat kan verminderen.
Volgens de handleiding van de Theiling is die tweede ingreep absoluut 'not done', maar bleek wel nodig om het aanzuigen van lucht tegen te gaan. Uiteraard staat de kraan niet harder dicht dan nodig. Het afknijpen van de uitstroom heeft immers als risico dat het water in de Theiling continu hoog staat, met een hoger fleeceverbruik tot gevolg.
IMG_20221208_114355.jpg


En dan was er nog het geluid van het vallende water in het overloopvak. Om dit tegen te gaan, werd de buis van de Durso doorgezaagd. Met behulp van een mof kan nu de hoogte geregeld. Bovenaan de noodoverloop werd ook een mof toegevoegd, zodat deze een aantal centimeter hoger zit dan de Durso. Er is nu ongeveer 1 centimeter verval naar de overloop en het aquarium is nu muisstil!

IMG_20221208_123407.jpg


Binnenkort plaats ik nog wat foto's van die extra's die ik wou, alsook van het aquarium zelf.
Het aanpakken van de elektriciteit staat ook nog op de agenda voor de komende weken.
 
Aangezien dit een foto-album is en het al een lange tijd geleden is dat ik nog eens iets geplaatst heb...
De foto's zijn genomen net na de snoei van het Belgisch groen en de Ammania senegalensis (de rode plant rechts achteraan op de eerste foto's)
Tot hiertoe werd nog niets van plantenvoeding of CO2 of zo toegevoegd. Alles wat je ziet is 'standaard' in het water aanwezig. Uiteraard wordt er ook wel e.e.a. via voeding e.d. als 'bijproduct' toegevoegd.

Langs de kant van de woonruimte
IMG_20230404_205250.jpg
IMG_20230404_205259.jpg


Langs de kant van het bureau
IMG_20230404_205333.jpg

Op bovenstaande foto zie je dat de javavarens zo goed als allemaal verdwenen zijn. Die werden helemaal zwart en moesten noodgedwongen verwijderd worden.

Nieuwe aanwinst: 6 stuks Laetacara dorsigera, waarvan minstens 1 koppel de hele bak doordanst na amper 1 dag
IMG_20230404_205344.jpg
IMG_20230404_205407.jpg



Om de guppy-, platy- en ancistrus explosie tegen te gaan zou ik ook graag een grote groep scalaren of altums toevoegen. Ik ben dus op zoek naar meer informatie over de verschillende wildvormen, want de benamingen en stellingen veranderen tegenwoordig precies vrij snel. Ik ga me eerst goed inlezen zodat ik de beestjes zeker goed kan verzorgen...
 
Ik vind je bak supergaaf! Leuk ook zo'n groot aquarium met kleine vissoorten, daardoor voelt het nog groter.
 
Bedankt Marple!
Mijn bak in het vorige huis had een lengte van 240cm, maar was smaller en was geen doorkijkbak. Daar zaten severums en nicaraguenses in die elk toch ergens tussen de 20 en de 30cm waren. Ik wou met deze even terug naar de beginperiode van in mijn jeugd, zeker ook omdat de kinderen mee vissen wilden kiezen en dan kom je snel weer bij guppy's en platy's uit ;)
 
Klopt Wout!
Er zwemmen 6 sleutelgatcichliden (Cleithracara Maronii), waarvan er ook een paar zijn die koppelgedrag beginnen vertonen en dan de nieuwe aanwinst is de Laetacara dorsigera, waarvan er dus ook 6 zwemmen. Volgens mij werden die vroeger inderdaad onderverdeeld bij Aequidens als Aequidens Dorsiger.
 
Nog wat foto's van de huidige situatie van de technieken...

Watertoevoer werd in alpex uitgevoerd en werd voorzien van een elektronisch aanstuurbare bolkraan (230V AC) en een flowmeter met temperatuursensor.
Op deze manier weet ik exact hoeveel liter water er ververst wordt en met welke temperatuur dat de filter in gaat. Zo kan ik grote temperatuurschommelingen vermijden tijdens het verversen.

IMG_20230406_175913.jpg
IMG_20230406_181252.jpg


Ik heb een kleine zekeringenkast met KNX-domotica schakelmateriaal geplaatst om alles uit te lezen en aan te sturen. De verlichtingsbalk moet ik nog bevestigen en dat zal gebeuren van zodra ik nog eens langer in die kast moet zijn, want die ligt serieus in de weg ;)
IMG_20230406_175931.jpg

IMG_20230406_175946.jpg

IMG_20230406_182219.jpg


De klemmen aan de rechtse kant van dat kastje zorgen ervoor dat de stopcontacten die in het meubel geplaatst werden geschakeld kunnen worden. Zo kan ik de twee verwarmingen aansturen (een hoofdverwarming en een backup) alsook de waterverversing, een bypass pompje als de hoofdpomp uitvalt, ...

IMG_20230406_180118.jpg
IMG_20230406_180051.jpg

Op bovenstaande foto zie je tussen de opvoerpomp en het UV-filter nog een flowmeter zitten. Zo weet ik hoeveel liter de opvoerpomp verplaatst. Om te weten hoeveel liter daarvan terug naar het aquarium gaat is er ook nog een flowmeter ná het UV-filter. (helemaal links op bovenstaande foto en in close-up hieronder)
IMG_20230406_180000.jpg


En eens alles geïnstalleerd, getest en geprogrammeerd is, kan er vrij eenvoudig een dashboard gemaakt worden waarop alles te zien is. Hieronder een screenshot uit de huidige Home Assistant setup. Je ziet bijvoorbeeld al een geschakeld CO2-ventiel, maar dat gaat dan over het stopcontact waar op termijn eventueel een CO2-installatie zou worden op aangesloten.
ha-aquarium.jpg


De thermostaat staat standaard op "Niet thuis", omdat dat de middelste stand is in een Home Assistant thermostaat. Ik zou eens moeten zoeken hoe ik die naam kan wijzigen. Die middelste stand staat voorlopig nog ingesteld op 23,3 graden, maar zal waarschijnlijk stijgen naar 24 graden als ik scalaren aanschaf.
Op het moment dat het systeem overschot aan energie van de zonnepanelen detecteert, wordt de thermostaat naar "Comfort" gebracht, waardoor (op dit moment) 24 graden gevraagd wordt. De kans dat de verwarming dan met zonnestroom opspringt wordt hierdoor wat groter en als de zon weer onder is, zal het langer duren vooraleer de watertemperatuur weer onder de "Niet thuis" gedaald is.
Op momenten dat er echt veel stroom gevraagd wordt in het huis (warmtepomp, koken, ...), zal de thermostaat zichzelf op "Standby" zetten, wat neerkomt op een watertemperatuur van 22,5 graden.
Tijdens de wintermaanden echter is de temperatuur nooit onder de 23,5 graden gedaald. Ik denk dat de ledverlichting en de UV-lamp voldoende warmte afgeven om de bak zonder de verwarming te gebruiken op temperatuur te houden...
 
Klopt Wout!
Er zwemmen 6 sleutelgatcichliden (Cleithracara Maronii), waarvan er ook een paar zijn die koppelgedrag beginnen vertonen en dan de nieuwe aanwinst is de Laetacara dorsigera, waarvan er dus ook 6 zwemmen. Volgens mij werden die vroeger inderdaad onderverdeeld bij Aequidens als Aequidens Dorsiger.
klopt , herkende ze maar kon de naam er niet opkleven
inderdaad vroeger aequidens voorheen ;)
 
Zie je die Dorsigera veel want ik heb er 3 in een 120cm bak met Manen maar ze zitten 95% van de tijd tussen de planten en af en toe zie je ze achterin even. Ik las al dat ze schuchter zijn maar dit is meer dan ik had gedacht.
 
Ik zie ze zelden alle zes tegelijk, maar meestal toch minstens 3 of 4.
Maar oordeel alvast zelf...





 
Ja mooi om te zien en zo zie ik ze dus nooit maar de bak is vrij dicht beplant en daar maken ze echt gebruik van hier.
 
Maandag bij De Skalaar (Gent, België) 6 Pterophyllum Scalare Manacapuru gaan halen. Ik wou er eigenlijk 10 tot 12, maar hij had er slechts 6 binnen. Binnenkort komt er een nieuwe lading binnen en dan ga ik nog eens langs om de groep te vergroten.
Zoals je op de foto's kan zien, zijn ze nog klein. Het lijfje is iets groter dan een muntstuk van 2€.

IMG_20231024_080548.jpg

IMG_20231024_080555.jpg

IMG_20231024_080648.jpg
 

Terug
Bovenaan