Gek maar grappig beestje op filterspons


E

Emmbillie

Guest
In één van mijn twee garnalenbakjes geef ik sinds een maand een bepaald soort brandnetelstick.
Dit heeft al gezorgd voor een stel kapslakjes, cyclops en wat detritus wormpjes in de bak.
Op zich vind ik dat niet heel storend, ik vind het een handige graadmeter om te zien of ik teveel voer of niet.
Maar sinds vandaag heb ik een nieuwe bewoner gespot.

Het lijkt voor mij op een watervlo of daphnia, maar weet het niet zeker.
Iemand enig idee wat het is, en of het veilig is voor de garnalen? Ivm concurrentie of parasitair gedrag.
Het zijn geen baby garnaaltjes trouwens. Kwa gedrag zijn ze wel net garnaaltjes.

Mochten het inderdaad dit soort watervlo achtige beestjes zijn, dan ga ik ze 'oogsten' voor de kardinaaltetra's in een ander bakje :)

Rond 0:36 zie je het in een beter licht



Groetjes
 
Tis iig geen watervlooi, die zwemmen door het water, kunnen niet op het filter zitten lijkt me.

Kun je 'het' er niet uithalen en in een glas water fotograveren? Is denk ik wat duidelijker;)

Ben wel benieuwd wat het is:juggle:
 
Ik zal eens even kijken of ik het uit kan vangen. Ben ook wel heel benieuwd.
Ik zag er net wel eentje zwemmen, maar dook op de bodem, dus die is 'kwijt' ;)
 
Misschien een "amphipod-soortje" (vlokreeft)?
Lijkt het toevallig op onderstaande afbeeldingen?

https://www.google.com/search?q=amp...WLJVAKHWDJAXcQ_AUICigB&biw=1237&bih=583&dpr=1

Misschien wel een ondersoort, maar niet exact dit beestje. Denk ik.
Het is te klein om te zien of het pootjes heeft, maar dat denk ik eigenlijk wel als je ziet hoe het over het filter loopt.
Het beestje is nog zo klein dat het zo door het gaas van het garnalennetje piept.
Ik heb wat betere foto's en een filmpje, waar je kan zien hoe het zwemt als ik het kopje met water schud.



En foto's

33528400_1440812206019358_4637398278231556096_n.png
33597407_1440811922686053_4899845789611720704_n.jpg
33621348_1440812089352703_1344986274510929920_n.jpg
 
Ik heb zelf ook geregeld kleine spontane gasten maar deze heb ik nog niet gezien denk ik.
Voorlopig zou ik durven denken dat het een soort vlokreeft of iets dergelijks is maar moeilijk te zeggen op basis van de foto's en video. Er zijn veel kleine kreeftachtigen dus identificatie is makkelijker met meer (detail)-foto's.
Hoe dan ook lijkt het me niet echt een schadelijk diertje. Mocht je vissen hebben zou het waarschijnlijk worden opgegeten maar bij garnalen overleeft er meer natuurlijk.

Maar dergelijke beestjes wijzen enerzijds op een "gezonde" bak en anderzijds zijn het meestal goede opruimers die makkelijk naast garnalen kunnen gedijen volgens mij.

Het kan ook een klein waterpissebedje zijn (Asellus aquaticus) maar een foto van de zijkant of de onderkant zou meer duidelijkheid kunnen geven (lichaamsvorm en (vorm en lengte van de) pootjes).
Een macro-foto zou op dat vlak natuurlijk helemaal geweldig zijn... ;)
Eventueel door een vergrootglas of zo?
 
Misschien wel een ondersoort, maar niet exact dit beestje. Denk ik.
Het is te klein om te zien of het pootjes heeft, maar dat denk ik eigenlijk wel als je ziet hoe het over het filter loopt.
Het beestje is nog zo klein dat het zo door het gaas van het garnalennetje piept.
Ik heb wat betere foto's en een filmpje, waar je kan zien hoe het zwemt als ik het kopje met water schud.



En foto's

Bekijk bijlage 251458 Bekijk bijlage 251459 Bekijk bijlage 251460


Altijd leuk dergelijke onbekende gasten...
Obv de foto's en video denk ik voorlopig ook aan vlokreeftjes of iets dergelijks.

Als je wilt (of beter gezegd: als ik mag) kan ik de video en foto's eens delen op een ander forum waar een paar kenners zitten op vlak van "critters and bugs"?
Wie weet herkent iemand het daar, ben ook wel benieuwd namelijk...
 
Altijd leuk dergelijke onbekende gasten...
Obv de foto's en video denk ik voorlopig ook aan vlokreeftjes of iets dergelijks.

Als je wilt (of beter gezegd: als ik mag) kan ik de video en foto's eens delen op een ander forum waar een paar kenners zitten op vlak van "critters and bugs"?
Wie weet herkent iemand het daar, ben ook wel benieuwd namelijk...

Ja natuurlijk mag dat, vind ik geen enkel probleem :)


Ik heb zelf ook geregeld kleine spontane gasten maar deze heb ik nog niet gezien denk ik.
Voorlopig zou ik durven denken dat het een soort vlokreeft of iets dergelijks is maar moeilijk te zeggen op basis van de foto's en video. Er zijn veel kleine kreeftachtigen dus identificatie is makkelijker met meer (detail)-foto's.
Hoe dan ook lijkt het me niet echt een schadelijk diertje. Mocht je vissen hebben zou het waarschijnlijk worden opgegeten maar bij garnalen overleeft er meer natuurlijk.

Maar dergelijke beestjes wijzen enerzijds op een "gezonde" bak en anderzijds zijn het meestal goede opruimers die makkelijk naast garnalen kunnen gedijen volgens mij.

Het kan ook een klein waterpissebedje zijn (Asellus aquaticus) maar een foto van de zijkant of de onderkant zou meer duidelijkheid kunnen geven (lichaamsvorm en (vorm en lengte van de) pootjes).
Een macro-foto zou op dat vlak natuurlijk helemaal geweldig zijn... ;)
Eventueel door een vergrootglas of zo?

Ik zal morgen een vergrootglas aanschaffen :)
 
Lijkt veel meer op een nauplii, ( larvaal tussenstadium) van een af andere insectensoort. Weet helaas niet welke. Kan ook een parasiet zijn, larvaal stadium van karperluis ( is ook een kreeftachtige) lijkt er ook op!
 
Lijkt veel meer op een nauplii, ( larvaal tussenstadium) van een af andere insectensoort. Weet helaas niet welke. Kan ook een parasiet zijn, larvaal stadium van karperluis ( is ook een kreeftachtige) lijkt er ook op!

Oh bah! Ik zal morgen beginnen met de zichtbare uitvangen. Tot zover lopen ze naast de garnalen en lijken ze zich niet aan hen te goed willen doen.
1 garnaal wilde even kennis maken en toen schoot het beestje weg. Ik weet niet of karperluis een garnalenkiller is?
 
Ik denk dat ik het weet. Zouden dit mosselkreeftjes kunnen zijn?
 
Volgens een "kenner" op een ander forum lijkt het (vooral door de zwemstijl) op Crangonyx pseudogracilis (oftewel een vlokreeftje).

Mocht je betere foto's hebben (van de onderzijde bvb) dan kan ik nog een tweede mening vragen...
Persoonlijk blijf ik denken dat het vrij onschuldig is eigenlijk, lijkt me geen killer dus zelf zou ik er geen stress over hebben...
 
Mosselkreeftjes zijn erg klein en deze is denk ik flink groter.

Hoe groot zijn mosselkreeftjes? Deze beestjes zijn 1 mm ongeveer. Misschien ietsjes groter.
Gisteravond kwam ik een website tegen van een persoon die mosselkreeftjes kweekt, zijn foto’s zijn vrijwel exact hoe ‘mijn’beestjes er uit zien.
Vooral de antennetjes die uit het schildje komen.
Ik ga vanmiddag even een loep halen en betere foto’s plaatsen, dit zijn de foto’s van zijn website. Vooral de eerste foto, daar zijn ze identiek aan

49DAF0E9-7B9E-4D21-9E7B-854CBFE7693B.png

C484A888-6815-4A87-B1EF-6FCBE2757BC4.jpeg
 

Terug
Bovenaan