GEK word ik van dat zuurstofpompje


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Ik word echt krankzinnig van mijn zuurstofpomp. Het pompje pomt lucht, het bruissteentje is nieuw en goed, het slangetje is nieuw.
Maar.
Na een dag of twee af en toe gedraaid te hebben bruist er ineens helemaal niks meer.
Als ik aan de pompkant het slangetje los maak, dan hevelt er water , dus er is geen verstopping en de slang ligt niet in een vouw. Frutten aan de slang of pomp of aan het steentje helpt niet. Ik heb het slangetje natuurlijk netjes weggewerkt achter een deel van de wand, best een gedoe om dat helemaal eruit te halen en boven water te krijgen. Maar dit is de enige manier om het probleem te verhelpen. Losmaken aan de kant van het steentje, boven water halen en zuigen en alles doet het weer.

een paar dagen :mad:

iemand een tip ?

gr

Mark
 
Waarom heb je een luchtpomp nodig dan?
Gewoon genoeg opp beweging veroorzaken met je normale filter uitstroom, is dat niet voldoende voor de gasuitwisselingen met de atmosfeer?
 
En je hebt een bioloog toch?
Kan je toch daarin direct een boel bellen genereren ipv het slangetje achter je wand door te trekken?
Het gaat er om dat er lucht (met beetje zuurstof) in het water is opgelost toch?

Eventueel zou je een reaktor kunnen maken en dan ipv co2 er lucht in laten komen, mag de luchtpomp niet te veel capaciteit hebben natuurlijk anders blaast ie alles uit de reaktor.
 
Waarom heb je een luchtpomp nodig dan?
Gewoon genoeg opp beweging veroorzaken met je normale filter uitstroom, is dat niet voldoende voor de gasuitwisselingen met de atmosfeer?
Niet persé nodig ook denk ik hoor. Maar ik vind het een mooi gezicht, zeker met blauwig avondlicht in de bak, het is niet zo'n krankzinnig lichtorgel/watergordijn of zo hoor, alles rustig.
Maar sommige bewoners vinden het fijn, dat is de belangrijkste reden. Ze zoeken de belletjes echt op alstie aan gaat en vinden het leuk om te "spelen".

gr

Mark
 
Zou m'n pompje te weinig capaciteit kunnen hebben?

Dat als er water in de slang zuigt, het pompje niet meer in staat is een luchtkolom te genereren die voldoende is om het einde te halen. Is ongeveer anderhalve meter omhoog, en dan weer een meter naar beneden.
 
Koop een terugslag ventiel en zet dat buiten je bak tussen de pomp en het bruissteentje. Het liefst dicht bij de buitenrand van je bak. Het water loopt terug in je slang en komt vervolgens in je pomp. Dan hoeven wij ons verder geen zorgen meer te maken over je geestesgesteldheid... ;););) Succes!

 
Koop een terugslag ventiel en zet dat buiten je bak tussen de pomp en het bruissteentje. Het liefst dicht bij de buitenrand van je bak. Het water loopt terug in je slang en komt vervolgens in je pomp. Dan hoeven wij ons verder geen zorgen meer te maken over je geestesgesteldheid... ;););) Succes!

Geniaal...

De bak waar het om gaat heb ik kort geleden tweedehands overgenomen. Er zat een vuilniszak aan meuk bij. Alles wat ik niet herkende heb ik gerubriceerd onder "in de container"

Dankzij Benvo..... herken ik nu dit onderdeeltje.... één keer raden waar het is gebleven


tnx voor de info


Mark
 
Vermoedelijk is je pompje net niet sterk genoeg.
Sterker pompje kopen of je waterhoogte wat verminderen. (hoe meer water er bovenop het steentje drukt, hoe sterker een pomp moet zijn om er lucht uit te krijgen)
 
Ik ga een terugslagventieltje kopen..... dank aan Benvo

Ik ga een krachtiger pompje kopen, kost geen drol.... dank aan Vis&versa

onderwerp dicht wat mij betreft
 
Als het een oud pomple is en het heeft vroeger wel gewerkt dan is het membraam mogelijk versleten. Die zijn normaal apart te bestellen in de handel maar kosten soms half de prijs van een nieuwe pomp
 
Ik ga een terugslagventieltje kopen..... dank aan Benvo

Ik ga een krachtiger pompje kopen, kost geen drol.... dank aan Vis&versa

onderwerp dicht wat mij betreft
Een sterker pompje zal, denk ik, bij gebruik van een terugslag ventiel helemaal niet nodig zijn. Om lucht door een bruissteentje te krijgen is maar heel weinig druk voor nodig.
 
Een sterker pompje zal, denk ik, bij gebruik van een terugslag ventiel helemaal niet nodig zijn. Om lucht door een bruissteentje te krijgen is maar heel weinig druk voor nodig.
Zo'n pomje levert ook maar heel weinig druk.
Als ik het goed onthouden heb van m'n lessen fysica (25 jaar geleden) is dat 50cm waterhoogte gelijk is aan 0,5 bar tegendruk.
Dus moet de pomp meer dan 0,5bar kunnen leveren om licht uit de slang te krijgen.
 
Ik word echt krankzinnig van mijn zuurstofpomp. Het pompje pomt lucht, het bruissteentje is nieuw en goed, het slangetje is nieuw.
Maar.
Na een dag of twee af en toe gedraaid te hebben bruist er ineens helemaal niks meer.
Als ik aan de pompkant het slangetje los maak, dan hevelt er water , dus er is geen verstopping en de slang ligt niet in een vouw. Frutten aan de slang of pomp of aan het steentje helpt niet. Ik heb het slangetje natuurlijk netjes weggewerkt achter een deel van de wand, best een gedoe om dat helemaal eruit te halen en boven water te krijgen. Maar dit is de enige manier om het probleem te verhelpen. Losmaken aan de kant van het steentje, boven water halen en zuigen en alles doet het weer.

een paar dagen :mad:

iemand een tip ?

gr

Mark
Weg doen 🤣
 
Zo'n pomje levert ook maar heel weinig druk.
Als ik het goed onthouden heb van m'n lessen fysica (25 jaar geleden) is dat 50cm waterhoogte gelijk is aan 0,5 bar tegendruk.
Dus moet de pomp meer dan 0,5bar kunnen leveren om licht uit de slang te krijgen.
Dat lijkt mij zowiezo straf, licht uit een luchtpomp krijgen ;)) :DD
 
Een sterker pompje zal, denk ik, bij gebruik van een terugslag ventiel helemaal niet nodig zijn. Om lucht door een bruissteentje te krijgen is maar heel weinig druk voor nodig.

En werken hé. Onderdeeltje van 3 euro (twee stuks in de verpakking), en nu kan het water niet verder naar beneden tot aan de pomp lopen. Hij hangt bovendien boven de waterlijn, dus mocht het ventieltje losschieten, dan hevelt mijn bak niet langzaam leeg. DAT zou pas een ramp zijn zeg... iemand daar wel eens aan gedacht.
 

Bijlagen

  • IMG_0038[2168].JPG
    IMG_0038[2168].JPG
    117.5 KB · Weergaven: 85
Zeker had ik daar wel eens aan gedacht.
Daarom heb ik zo'n terugslagventieltje er al een jaartje of dertig geleden er al tussen gezet. ;-)
 

Terug
Bovenaan