Gekke Anubias


D

Daph

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb een grote anubias waarbij ik het vermoeden heb dat hij twee problemen heeft:

  • teveel wortel om het goed aan een stuk hout te bevestigen
  • teveel licht (?)
Een anubias hoor meer horizontaal te groeien (qua wortels) maar deze is erg verticaal in dat opzicht.
Dat maakt het moeilijk om hem aan hout vast te maken (zie foto's).

Moet ik de wortels kappen, moet ik hem in tweeën delen?

Wat kan ik doen om deze makker goed te laten hechten :)

IMG_5441.jpg
IMG_5442.jpg
IMG_5443.jpg
IMG_5444.jpg
 
De wortelpartij vind ik meevallen maar visdraad zie je minder dus wellicht kun je dat gebruiken. Veel licht stelt deze plant niet op prijd dus zet hem beschut of gebruik drijvers zoals al in je andere topic is geadviseerd.
Licht niet langer dan 8 uur nu zou ik zeggen gelet op de problemen.
 
Wat John zegt, Prima wortels maar wat onhandig opgebonden, met wat visdraad of naaigaren zal dit makkelijker gaan, en is minder zichtbaar.
 
Als je bladeren weg knipt, dan wel zo laag mogelijk, dus niet zoals je nu losse steeltjes hebt staan, dat kost de plant onnodig moeite om daar voedsel naar toe te sturen.
 
Ziet er prima uit zo, maar zou hem inderdaad zoals gezegd iets handiger opbinden.

Overigens heb ik zelf ook 2 anubias barteri die veel meer verticaal groeien dan horizontaal. De nana en coffeefolia groeien een stuk horizontaler. Geen idee of het soortafhankelijk is...
 
  • Leuk
Waarderingen: Daph
Dank!! Voor en na foto.

Samenvatting:
  • apparatuur achter hout verborgen
  • anubias naar donkerder gedeelte verhuisd
  • stengels anubias afgeknipt
  • vaker reinigen filter
  • licht timer aanschaffen

IMG_5429.jpg


IMG_5448.jpeg
 
Kijk dat is al een heel prettiger gezicht :thumbs:
Misschien de thermometer nog tegen de zijruit zetten, en ik zou toch drijfplantjes aanraden, zowel voor de vissen als de bak, vissen vinden het prettig als er een "dakje" boven hun hoofd bevindt, dan worden ze wat rustiger en zie je ze vaker door heel de bak heen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Daph

Terug
Bovenaan